Diverse spørsmål rundt fryser som kegerator

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg ser litt på muligheten for å benytte en fryser til kegerator og tenkte da på denne:

https://www.expert.no/hvitevarer/kj...cf203l15-fryseboks/p-245519/?q=fryseboks senz

Jeg antar denne greit vil huse 4 fat + en 2 kg C02 flaske?

Videre lurer jeg på:

1. For å styre temperaturen på denne, trenger jeg noe annet enn en STC-1000? Legger jeg bare sensoren løst inni fryseboksen og setter den på serveringstemperatur?
2. Trenger jeg noen form for varmekilde? Fryseren vil kanskje overskyte temperaturen når den kjøler slik at det er behov for å varme opp litt igjen, eller er det unødvendig?
3. Er det noe problem forbundet med å ha CO2 flaksen stående inne i fryseren?
 
Mulig du trenger å forhøye den med en krave for å få plass til fat med koblinger. Forsåvidt fint sted å montere kranene.
1 STC-1000 holder. Sensor halveis opp på veggen. Det er kaldere nederst enn øverst.
2 Nei, ikke nødvendig
3 Nei, går helt fint når du har plass
 
Sist redigert:
Høres bra ut @Oberstbräu.

Er det noen som har kjennskap til denne fryseren her? Litt irriterende at de ikke har bilder av innmaten ute på nett, for ser ut som om at det kan være en opphøyning under kurven som følger med på et bilde av en av de andre modellene fra Senz, noe som gjør meg litt usikker på om den da er stor nok for fire fat og CO2 tank.
 
Mulig du trenger å forhøye den med en krave for å få plass til fat med koblinger. Forsåvidt fint sted å montere kranene.
1 STC-1000 holder. Sensor halveis opp på veggen. Det er kaldere nederst enn øverst.
2 Nei, ikke nødvendig
3 Nei, går helt fint når du har plass

Den er 85 cm høy, riktignok utvendig, men med tanke på at fatene er 63 cm så burde de vel passe fint høydemessig selv med koblinger? Jeg skal benytte piknikkran i starten, men kommer nok til å sette på en krage etter hvert med perlic kraner.
 
Jeg har dene og syns den er ok.Jeg har 6" krage på den og det er plass til 4 fat.Bruker STC 1000 og det går bra,har ikke noe varme i den.Når det kommer til 2kg co2 så vil det vere plass men vis du går for en reg med flere utganger kan det bli trangt.3 fat i bunnen går men da må de stå som en trekant +1 på hompen.Jeg vil anbefale å ha flaska utfor eller gå for en co2 manifod med 4 utganger.
 
Her er den som den var før kragen ble byggd.Det er en AGA co2 flaske som brukes
 

Vedlegg

  • 20151215_220439_001.jpg
    20151215_220439_001.jpg
    260,9 KB · Sett: 195
Sist redigert:
Her er den som den var før kragen ble byggd.Det er en avg co2 flaske som brukes

Takk, det var nyttig å se! CO2 flasken min er litt større tror jeg, av denne typen:

https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/co2-utstyr/co2-tank-2-kg/

Flasken er ca. 51 cm høy med regulator på. Kan det ikke være plass til CO2 flaksen i høyre hjørne nedenfor "humpen" ved siden av det fatet som danner spissen i trekanten? Jeg har en stor regulator med tre utganger/manometre, men det kan jo da peke inn mot høyre, og er på den måten også greit å lese av. Eller lar jeg meg lure av bildet?

Vil det være plass til et fjerde fat her på humpen uten å bygge krage, eller forutsetter det krage?
 
Om det er plass til den co2flaska der du sier kan jeg ikke si mer sikkerhet da jeg ikke har noe mål på hvor tykk den er.Det med 4 fat på hompen så må det et 9l eller 12l uten krave.På min er det ca 50cm fra hompen til lokk.
 
Om det er plass til den co2flaska der du sier kan jeg ikke si mer sikkerhet da jeg ikke har noe mål på hvor tykk den er.Det med 4 fat på hompen så må det et 9l eller 12l uten krave.På min er det ca 50cm fra hompen til lokk.

Klarer jeg et 19 liters fat der om jeg bygger opp med krage?

Jeg målte CO2 tanken og den ser ut til å være ca 13 cm i diameter.
 
Da kan jeg si hvis flaska de ikke er tykker en et 6kg brannslukkerflaske så går det nokk bra på den måten som de sier.Att den er det tro jeg ikke
 

Vedlegg

  • 20160908_220828.jpg
    20160908_220828.jpg
    117,9 KB · Sett: 133
Nu kan jeg si att det går for deg å ha flaska sån det bilde jeg la med.Min krave er ca 16ca,det er et panelbord opppå 6x2 og jeg kan da ha et 19l fat.Flaska som vises på det bilde jeg la med er runt 15cm.Det kan hende att du må ha noe under flaska for å bygge den opp
 
Nu kan jeg si att det går for deg å ha flaska sån det bilde jeg la med.Min krave er ca 16ca,det er et panelbord opppå 6x2 og jeg kan da ha et 19l fat.Flaska som vises på det bilde jeg la med er runt 15cm.Det kan hende att du må ha noe under flaska for å bygge den opp

Jeg har et 6 kg brannslukningsapparat stående her og min CO2 flaske er like høy som det, men har mindre diameter, så da bør det gå fint. Det som kan by på problemer er regulatoren da den er ganske lang, men det ser ut som om at det er en del å gå på fra der du har satt brannslukningsapparatet og inn til veggen på frysen. Om det går an å ha tre fat og CO2 tank i den på den måten så er det fint, så får jeg heller bygge en krage etterhvert for å få plass til det fjerde.

Hvorfor må jeg bygge opp under flasken?
 
Jeg var usikker på høyde på den flaska som jeg brukte som mal.Når du får krave på den blir det bedre plass.Rett etter jeg fikk kraven på prøvde jeg med et fat og en 6kg brannslukker oppe på hompen,og jeg er sikker på att det går med en reg med 2 utgang.Planen min er å ha co2flaska utfor den mår jeg får meg en ombygd brannslukker da jeg har reg med 4 utganger.Nu er det en 425 gram jeg har
 
Da er denne bestilt. Håper bare jeg får den opp min noe trange trapp til annenetasje, det kan gå, men blir nok bare på "håret"... :)

Jeg starter med en løsning hvor jeg kjører i tre fat og CO2, også bygger jeg krage etter hvert for å få plass til et fjerde fat og setter da eventuelt CO2 tanken utenfor om jeg ikke skulle få plass til denne i fryseren.

Takk for hjelp og tips!
 
Jeg vil si at du kommer til å bli fornøyd.Med det utstyret du har går det bra,sett co2 flaska sån jeg viste på bilde jeg og la regulatoren peke mot høre hjørne over hompen.Hyglig at jeg kunne hjelpe.
 
Tar opp denne igjen.

I går plasserte jeg for første gang et fullt 19-liters fat på den opphøyingen i fryseboksen hvor kompressoren ligger under. Når fryseboksen nå kjøler så høres det en merkelig vibrasjon/skurrelyd som jeg antar kommer av at fatet legger press på den opphøyingen. Noen som har vært borte i dette? Er et 19-liters fat rett og slett for tungt til å kunne stå plassert slik, eller er det ikke noe å bry seg om?

Har ikke et bildet av plasseringen av fatet for hånden, men har tegnet det inn på et gammelt bilde.
 

Vedlegg

  • keezer.jpg
    keezer.jpg
    440 KB · Sett: 131
Hei, jeg trenger tips/råd! :)
Jeg har en fryser og ønsker lage en kegerator med tappetårn. Kan jeg borre hull i dette lokket eller har den noen annen funksjon enn bare isolering?
 

Vedlegg

  • IMG_1249.JPG
    IMG_1249.JPG
    242,7 KB · Sett: 71
Tar opp denne igjen.

I går plasserte jeg for første gang et fullt 19-liters fat på den opphøyingen i fryseboksen hvor kompressoren ligger under. Når fryseboksen nå kjøler så høres det en merkelig vibrasjon/skurrelyd som jeg antar kommer av at fatet legger press på den opphøyingen. Noen som har vært borte i dette? Er et 19-liters fat rett og slett for tungt til å kunne stå plassert slik, eller er det ikke noe å bry seg om?

Har ikke et bildet av plasseringen av fatet for hånden, men har tegnet det inn på et gammelt bilde.

Jeg tror jeg har akkurat samme fryseren som du har. Jeg bruker en inkbird itc-310t til tempregulering og har 3 fat og 3 gassflasker i den. (har plass til et 12 liters fat på humpen også). Jeg har ikke bygd på noen krage... Bruker den bare til karbonering/klarning/lagering og plasserer så fatene i et kjøleskap jeg bruker til servering. MEN... jeg også har denne vibrasjonen/skurrelyden en gang i blant, men om jeg setter noe tungt på lokket eller gir fyseren et vennskapelig "fleksnes-dunk" så forsvinner lyden... og jeg har nesten aldri noe på humpen. Kanskje et par flasker eller en sodastream co2 flaske eller noe.
 
Jeg tror jeg har akkurat samme fryseren som du har. Jeg bruker en inkbird itc-310t til tempregulering og har 3 fat og 3 gassflasker i den. (har plass til et 12 liters fat på humpen også). Jeg har ikke bygd på noen krage... Bruker den bare til karbonering/klarning/lagering og plasserer så fatene i et kjøleskap jeg bruker til servering. MEN... jeg også har denne vibrasjonen/skurrelyden en gang i blant, men om jeg setter noe tungt på lokket eller gir fyseren et vennskapelig "fleksnes-dunk" så forsvinner lyden... og jeg har nesten aldri noe på humpen. Kanskje et par flasker eller en sodastream co2 flaske eller noe.

Jeg fant ut at det var den hvite risten som dekket motoren som vibrerte. Strammet skruene og vips var lyden borte :)
 
Tilbake
Topp