Diverse spørsmål til ABA

Jeg brygget mitt 2. all grain-brygg for ca en uke siden (4. totalt). Selv om det gikk betraktelig bedre enn første gang har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe til med.

Brygget ble satt til gjæring tirsdag i forrige uke med rikelig av gjærslurry fra en 2.5 liters starter og pluppet kraftig og iherdig da jeg reiste bort på torsdag. Før jeg dro slo jeg immidlertid ned varmen på rommet da den begynte å krype opp mot 22 - 23. Skrudde den tydligvis for langt ned og når jeg kom hjem nå var det 13 grader i rommet og null aktivitet. Med litt panikk tok jeg frem hydrometeret og konstaterte at FG var 1.012, spot on det jeg gikk for. Men, har jeg "drept" gjæren før den har fått tid til å "rydde opp etter seg"? Hvordan blir det eventuelt med karbonering? Har jeg har mer gjær stående, kan jeg eventuelt rack'e om til secondary og pitche denne? Vil det kunne føre til noen form for usmak?

Lurer også på å tørrhumle med Cascade for å få litt mer sitrus og humle-preg, men vil ikke at det skal ta overhånd. Har noen noe formening om mengde?

På forhånd takk!

Oppdatering:
I nøyaktig det øyeblikk jeg postet pluppet det igjen

Du har nok ikke drept gjæren. Den jobber bare saktere jo kaldere det blir, og går i dvale når det blir for kaldt for den. Den oppbevares jo i kjøleskap og kan fint brukes etter det :) Du kan sikkert la den stå en dag eller to ekstra for å gi gjæren litt mer tid. Tror karboneringen vil gå helt fint uten å tilsette noe mer gjær.
Hvor mye cascade du bør tørrhumle med avhenger litt av hvor mye du brukte på bryggedagen.?

Det er mulig, men den vil vel også bli aktiv igjen hvis ølet varmes gradvis opp? Jeg tenker at dette i prinsippet blir det samme som en gjærstarter som settes kaldt, går i dvale, og "våkner" igjen når temperaturen blir høyere. Det er sikkert lurt å la det stå et par dager ekstra, så er du på sikre siden med tanke på om gjæren har fått ryddet opp etter seg.

Tilbake
Topp