DIY automatisk maltkvern

Hei,

Jeg ville bare dele min erfaring når det kommer til hjemmelaget maltkvern.

Jeg har gått veien fra å kjøpe ferdig kvernet malt, til corona mølle med sveiv (og sveivet x antall runder), for så å gå over til 5/16'' bolt i enden med 13 mm pipe og drill før jeg i dag gjorde det jeg mener er en rimelig og ekstremt nyttig oppgradering.

Jeg har lenge vært inne på tanken å kjøpe el motor slik at det kun er å trykke på en knapp og så ordner kverningen seg selv. Dette var dyrt og komplisert da det ikke er jevn belastning på akselen og man trenger en motor som kan ta vekslende moment.
Jeg er blitt lei av å stå med drill som slår pga dette vekslende momentet.

Du trenger:
Corona maltmølle (eller annen mølle) Hvis man har corona møllen trengs 5/16'' bolt også
kjøkkenmaskin
1/2'' eller mindre kvadrat i metall i ønsket lengde
13mm pipe (på bolten jeg har fra biltema, dette kan nok variere).
Jeg har også lagt inn litt duct tape for å ikke ødelegge kjøkkenmaskin + at jeg har brukt en jernstang som er noe mindre enn 1/2'' for å kompensere dette.

Det jeg har gjort er relativt selvforklarende og jeg vet ikke om andre som har gjort det samme her på forumet.
Jeg har i alle fall testet min metode og jeg har kvernet 15 kg malt i dag med lik hastighet og kun etterfylt malt når det trengtes.

Jeg legger ved video av møllen min her:

Den er relativt uklar men jeg håper jeg får frem poenget.
Har også et bilde av hvordan det ser ut.

Jeg håper dette er til hjelp for andre som er lei av å stå med drill på x kg malt.

Hvis det er noen spørsmål er det bare å kjøre på! :)IMG_4734.JPG
 
Neida. Vil tippe 20 min. Spiller liten rolle om det tar 5 min eller 30 min når man slipper å stå med den hele tiden. Det var i utgangspunktet det som vAr poenget med denne tråden.
 
Jeg digger når man hjelper seg med det man har rundt seg og oppnår ønsket resultat! Men du hadde vel trengt en større maltbeholder for at dette skal bli effektivt og operatørløst?
 
Ja det er korrekt. Den tar litt over kiloen om gangen. Lage en større trakt er fullt gjennomførbart. Det blir neste steg og kan være rimelig hvis man bruker litt fantasi :)
 
Tilbake
Topp