DIY: BeerSmith2: Plug-ins og Forbedringer

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg har puslet litt med rapportene i BeerSmith2 den siste tiden. Jeg har både laget en forbedret utgave av BrewSteps, og en enkel etikett. Anders Refsahl har laget en Brewstep Rapport som er spesialtilpasset The Grainfather. Lenke til hans prosjekt nederst.

Brewsteps
Dette er rapporten som hjelper deg med forberedelser og gjennomføring av selve bryggedagen.
I forhold til den originale BrewStep Rapporten, har denne en moderne kode, og er langt enklere å tilpasse enn den kolonne-baserte originalversjonen. De fleste felt er dynamiske. Dette betyr at dersom du skriver mye tekst i ett felt, fordeles teksten automatisk til feltet til høyre/venstre.
Det er også mulig å legge til sin egen dynamiske etikett. Det finnes ingen felt i BeerSmith2 hvor egenproduserte etiketter kan legges inn, så dette må hentes fra din egen pc. Dersom BS2 ikke finner en etikett, legger den en standardetikett (default.jpg) i stedet.

Jeg har lagt til flere elementer jeg mener er nyttige i en brewstep rapport, og slettet de jeg følte var overflødige.

Dersom dere har innspill med tilføyelser, rettelser eller andre forslag - setter jeg pris på dette i diskusjonstråden under. Disse vil bli vurdert tatt inn i post #1 :)

BeerSmith2-BrewSteps3.jpg


En Enkel Etikett
Dette er en enkel etikett som henter data fra BeerSmith for det enkelte brygg. Den inneholder 6 etiketter per ark.
BeerSmith2-Label.jpg


Dine Etiketter / Bilder
Det er svært vanskelig å få lagt inn bilder i disse rapportene siden BeerSmith2 ikke har datafelt for dette, eller har kode som muliggjør dette på en god måte. Dette må legges i selve koden.
Den mest dynamiske måten jeg har funnet frem til nå, er ved å lage en mappe under : \Documents\BeerSmith2\Reports\label\ hvor alle etikettene samles.
For meske-graf og fermenteringsgraf, legges de på følgende område.
\BeerSmith2\Reports\mash\ hvor all grafikk for mesking legges
\BeerSmith2\Reports\ferment\ hvor all grafikk for gjæring legges
Takk til Dag Frode Aasnes for hjelp med koden. Eksempel:
Kode:
 ...\Documents\BeerSmith2\Reports\label\Lucky Jack.jpg
...\Documents\BeerSmith2\Reports\mash\Lucky Jack.jpg
...\Documents\BeerSmith2\Reports\ferment\Lucky Jack.jpg

Bildene blir automatisk formet slik at de passer rapporten. Siden vi alle har forskjellig størrelse på våre etiketter, er det bredden som settes. Høyden blir regnet ut i forhold til dette.
Etiketten er også avrundet i øvre høyre hjørne, og i nedre venstre slik at de passer utformingen. Dette skjer automatisk.

Installering
For å installere rapporter i BeerSmith2, må du først legge dem i [...\Documents\BeerSmith2\Reports\]. Etter at de er lagt der, må du installere dem i programmet. Dette gjør du via [Tools] - [Options] - [Reports] og til slutt + symbolet (add report).
Du får nå opp siden hvor du intallerer rapporter. Her er det tre ting du må gjøre.
Navn: dette er det navnet som du vil gi rapporten. Dette trenger ikke være det samme navnet som filen du har lastet ned. Du står helt fritt til å kalle den [Mortens BrewStep] :) .
Type: begge disse rapportene inneholder avanserte funksjoner som krever at du velger [Web Page (HTML)]
File Name: i stedet for å skrive ned hvor rapporten ligger, velger du [Choose Template File] knappen og leter deg frem til rapportfilen du tidligere la på [...\BeerSmith2\Reports\]
Til slutt gjenstår kun [OK]

Rapportene laster du ned her:

Bruk av rapporter
Rapportene finner du via fanen [My Recepies]. Oppe til høyre finner du følgende vindu hvor de forskjellige rapportene finnes.
Der finner du også utskrift-ikon hvor du kan skrive ut til printer eller til pdf-fil.
Report.jpg
 
Sist redigert:
Varm skyllevann kan du ta med. Også greit å skru av varmekilden når man skal kjøle ;-)
Vet ikke, men jeg tror tråden for bryggetapper kan gi deg en god pekepinn på hva folk glemmer underveis i bryggingen. CLOSE Crane on fermenter feks. (nice)
Ellers godt insj. Kanskje noe for han Brad Smith å inkludere i BS3.
 
Ser bra ut, skal prøves! Mulig å få på batchnummer, og en side 2 for notater?
Batchnummer og versjonsnummer kan du føre inn i BeerSmith, men den en ikke mulig å få ut igjen :) Jeg kunne ha laget et fritekstfelt for dette, men jeg tenkte det ikke var så viktig å vite om dette var brygg # 50 eller 150 den dagen du brygger :) Dersom de kommer med en kode for å få ut informasjonen fra BS2, legger jeg denne inn - da ideen er god :)
Dersom det legges inn flere humler eller malt, utvides den automatisk med en ekstra side. Jeg valgte denne oppskriften nettopp fordi den kun tok èn side. Notater kommer i to like store kolonner nederst der hvor en webadresse står i eksempelet. Webadressen står altså i notatfeltet, men siden den tar så liten plass, vises ikke den automatiske kolonnedeleren.
Takk for innspill :)
 
... kommer til å ta bort det nederste glasset da det hele ble litt rotete. Fargekoden (EBC) vil bli lagt som et farget felt et annet sted i rapporten
 
Bra å se at andre også fikler med det samme
Flott. Har lenket deg inn i post #1 :)
Ser du har batch# i tittelen, men ser ikke at du har benyttet annet enn $NAME. Betyr det at du legger batch# som en del av navnet, eller har du funnet BS koden for å hente dette ut på en penere måte?
 
Flott. Har lenket deg inn i post #1 :)
Ser du har batch# i tittelen, men ser ikke at du har benyttet annet enn $NAME. Betyr det at du legger batch# som en del av navnet, eller har du funnet BS koden for å hente dette ut på en penere måte?
Har det med i navnet, da får jeg de fint sortert i BeerSmith også.
 
Jeg har gjort litt om på rapporten. Etikettene legges nå kun i en felles mappe under :Documents\BeerSmith2\Reports\label\
Alle etikettene må ha samme navn som oppskriften + .jpg
Takk til Dag Frode Aasnes for hjelp med koden.
For alle oppskrifter som ikke har egen etikett, legger du en 'standardetikett' med navnet default.jpg på samme sted.
Koden sjekker om det finnes en etikett med navn på brygg, og bruker default dersom den ikke finnes.
Oppdaterte filer i post #1
 
Sist redigert:
La inn template i reports, og innstallerte via options osv. Virket ok så langt. Når jeg så velger rapporten som heter det samme som ølet, kommer denne feilmeldingen. Men jeg ser jo at andre får det til så må vel bare være mer nøye, og prøve en gang til.

Feilmelding BS2.jpg
 
La inn template i reports, og innstallerte via options osv. Virket ok så langt. Når jeg så velger rapporten som heter det samme som ølet, kommer denne feilmeldingen. Men jeg ser jo at andre får det til så må vel bare være mer nøye, og prøve en gang til.

Vis vedlegget 21847

Hei ser i bildet over at charset er feil i utskrift filen (du får ikke æøå riktig)

Endre fra ISO-8859-1 til UTF-8

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
 
Tilbake
Topp