DIY-Dog oppskrifter i beerxml format

For en del år siden så var det jo Punk IPA, før det kom andre lignende øl som var enkle å få ta i, og før de forandret oppskriften. Den var juicy og herlig. Ellers synes jeg 5AM saint har vært himmelsk de gangene jeg har fått den fra fat. Har smakt en del flasker og men de har vært forringede som regel siden de ofte bruker mye humle. Ellers er jeg ikke så veldig bevandret i BD-verdenen.
 
Ja, her er det nok ikke mye som stemmer
første oppskrift jeg leter opp

ABV 10.0%
Target FG 1014.0
Target OG 1128.0
 
Hehe, jeg har bare lagt merke til at 10080 boil minutter på noen humler nok bør settes til tørrhumle iallefall. Og, så virker det litt odd at Punk IPA har en BU:GU ratio på 1.4 og noe?

Men, det interessante er jo egentlig % malt i hver oppskrift, og hvilke humler som er brukt, for meg så er iallefall resten ganske irrelevant da det ikke hjelper noe med å "klone" et øl, for der kommer prosessen inn. Men det er god inspirasjon å vite hvilke ingredienser som er brukt. for å få en referanse ifht det man smaker.
 
Blir ofte tull med desimalene når man importerer XML. 25000 g bitterhumle kan bli i overkant mye i en 25 liters batch.
 
Det er jo genialt når det stemmer. Likevel pleier jeg å legge inn alle mine brygg som oppskrifter i bryggeprogrammet jeg bruker (beercalc) for å skalere og kalkulere i forhold til erfaringene jeg har fra eget bryggeri.
Beercalc har for øvrig fått beer.xml-eksport, men det er noen svakheter her også. Jeg bruker beer.xml som mellomformat før jeg henter inn i Grainfather-systemet og man bør absolutt gå gjennom både beer.xml-filen og oppskriften på grainfather-siten for å kontrollere at alt er som det skal.

Dette ble en avsporing, men poenget mitt er at ulike programmer snakker litt ulike "dialekter" av beer.xml, så for meg er dette formatet kun en 80%-løsning. Det sparer deg kanskje 80% av jobben med å legge inn en oppskrift, men du må uansett bruke litt tid på kvalitetssikring.

PS. Heldigvis synes jeg oppskriftsplanlegging er gøy. For meg er en vellykket bryggedag når alt går etter planen. Noen kaller det flaks. Jeg kaller det godt forarbeid.
 
Tilbake
Topp