DIY: Hop spider

gle1

Norbrygg-medlem
Har gått å tenkt på å lage en hop-spider en stund. Var innom den lokale byggebutikken for å se hva de hadde. Endte opp med gjengestang og muttrer i rustfritt, samt skjøtemuffe Ø100mm til ventilasjonsrør.

Skjøtemuffen kappet jeg i 2. Dermed er det mulig å lage 2 stk utifra det jeg kjøpte inn. Ble vel rett over 100 lappen for alt.

DSC_0071.JPG DSC_0069.JPG DSC_0070.JPG
 
Ganske likt den som me har laga. Vi har også ein rustfri ringe nede inn I posen for å få større spredning.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Newbee spørsmål: hvorfor skal jeg lage/bruke hop-spider? ser for meg at kontaktflaten med væsken blir mindre, og at en da også mister den smaken i gjøringskarene.... men på den annen side så blir det vell noe mindre søl/vask av utstyr... eller tar jeg helt feil?
 
Bruker hop-speider når me ønsker å redusere homle i kokekaret. Må rekne med litt meir homle når ein bruker den.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Kontaktflaten blir jo den samme. Humlen ligger jo ca midt i vørteren.

Før hadde jeg humleposen hengende fra siden av kokekaret, men det var så himla varmt hver gang jeg skulle åpne posen for å tilsette ny humle. Nå er det bare å helle humle rett oppi posen.
 
Jeg sitter akkurat og ser på BB60'n, som står vippet opp på skrå under kjøkkenvifta mens et halvt tonn humle forhåpentligvis pakker seg tett på bunnen. Vestkyst er godt, så Vestkyst må man ha, men humlesøpla er et lite problem (jada, jeg veit at det går an å hive trubet oppi gjæringskaret og la humla suse, men jeg har en slags idé om at det er greiest å bli kvitt det). Så humlepose er fristende, men hvordan fikser jeg den situasjonen som oppstår når jeg akkurat har kasta oppi den siste tilsetningen ved flameout, og skal sette i gang å kjøle? Jeg har en litt klein spiralkjøler, og står og rører hele tida. Det går da dårlig med en hopspider oppi der?
 
Da tar du bort hop spideren, og henger humleposen(min har snor), på kanten av kokekaret. Så tar jeg å dypper å bruker humleposen til å røre med gjevne mellomrom.
 
Legg til ekstra når du bruker poser. Hvor mye er det sikkert ulike meninger om, 1/3-1/4 på senhumla kanskje?
Men humle får du i karet uansett. Evt snor i posen har lett for å vase seg inn i spiralens "gjenger" så det har jeg sluttet med. Kok f eks røresleiva sammen med kjøleren og bruk den når du fisker de opp. Vask og desinfiser hendene/hanskene og vri vørteren ut av posene når kjølinga er ferdig.

Eller oppfør deg som en mann og ta med rubbel og bit i gjæringskaret :p
 
Det jeg pleier å gjøre, er å sile gjennom en nylonsokk når jeg tapper. Når så grumset begynner å komme for alvor, stenger jeg av. Det som blir igjen i kjelen, heller jeg på ei 5-litersflaske, og lar det står til neste dag. Da kan jeg tappe av 2-3 liter klar, fin vørter, og den hiver jeg enkelt og greit oppi gjæringskaret, der gjæren allerede er i gang med festmåltidet.

edit: Glemte å legge til det som var poenget: Det der funker fint, og er antakelig mindre styr enn humlepose, så lenge humlemengden er noenlunde moderat. Jeg brygger ikke så mye amerikanske øltyper, så for det meste trenger jeg ikke bekymre meg. Men når vi snakker 50- 60 liter med nærmere 300 gram humle i koken, blir det trøbbel med tappinga.
 
Sist redigert:
Så lenge posen er stor nok, skulle det vel ikke bli noen forskjell. Stålring i bånn av posen høres bra ut, også, for å spile den ut. Tenkte jeg skulle prøve det når jeg tørrhumler nå.

Men hvis posen er for liten, blir det trøbbel. Det kan jeg skrive under på. En av mine første erfaringer som brygger var med nylonsokker som humlepose, og der ble det trangt om plassen:D! Siden har jeg ikke prøvd meg.

Men nå har jeg altså fått nytt håp:).
 
Tilbake
Topp