DIY KJØLEROM/GJÆRINGSROM

Jarand H. Lydersen

Norbrygg-medlem
heisann. lurte på om noen her på forumet har testet noe lignende før?
Har et fryseskap jeg bruker som kjøleskap, har bygget inn en stc-1000 så dette holder 4 grader.

det jeg undres litt på da, er om det er nok kapasitet i fryseskapet til å kjøle ned et lite rom på ca 160x80x230?

så bruke en vifte styrt med stc-1000 som trekker kaldluft ut ifra fryseskapet.

rommet blir godt isolert med 10cm isolasjon, fuktsperre og innvendig kledning av gran (da dette visstnok er anbefalt)

skal stå i garagen dette så er ikke superbekymret for kondens etc.

kom gjerne med inspill eller enklere løsninger :)
 

Vedlegg

  • FORSLAG TIL GJÆRINGSROM.jpg
    FORSLAG TIL GJÆRINGSROM.jpg
    71,4 KB · Sett: 132
Fryseskapet har neppe nok effekt for 3000 liter. Et lite kjøleaggregat for kjølerom er en enklere løsning. Koster rundt 10k nytt, mange brukte på Finn.
 
Tja, et fryseskap holder ca 18 minus, så det er ikke umulig at det har nok effekt til å holde et lite, godt isolert rom på 7-8 grader.
Men da ville jeg ikke regulert temperaturen med stc1000 i fryseskapet, men bare latt det gått som normalt.

Og så må det være to luftekanaler, den ene med vifta og en til for å få sirkulert lufta gjennom rommet og fryseskapet.
Med bare en kanal vil vifta bare skape et overtrykk i rommet.
 
Sist redigert:
Nå skal dette bli et gjærings rom. Så blir ca 20 grader som er aktuellt for meg. Ja må ha en kanal til ja. Poenget med at fryseskapet er 4 grader er at jeg har øl i det :) så er jo ikke så mange grader rommet skal kjøles ned :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hei, jeg har et lignende opplegg, men mye mindre rom. (to luftekanaler som Amarillo nevner er en forutsetning.
Vifta kan gå hele tiden, fryseskapet kan styres mot temperaturen i rommet, dvs det går hele tiden så lenge rommet er for varmt

Hvor bra det vil virke kommer an på hva du skal bruker rommet til.
Skal du bare skal holde en temperatur rundt 10 grader, så går det nok.
Hvis du derimot trenger å kjøle ned noe, så vil det ta svært lang tid.

Kan du greie deg med et mindre rom?
Jeg har et rom på 1,2 x 1,2 x 1,2 meter. Frysereffekt på 160W, netto kjøleeffekt er 100W. (pga varmetap fra vegger, kanaler og varmen fra vifta)
Å kjøle ned 200 liter fra 20 til 10 grader tar ca ett døgn.

Du vil med ditt rom få et varmetap som antagelig blir dobbelt så stort. Pga mye større veggareal.
Netto kjøleffekt vil være nær null, kanskje 10W?
Å kjøle ned 50 liter fra 20 til 10 grader vil da ta et sted mellom 3 døgn og aldri.
Alternativt kan du skaffe deg et fryseskap/boks til, det blir uansett mye billigere med to (gratis?) frysebokser/skap enn et 5-10K kjøleaggregat.
 
Tenkte å bruke rommet til kontrollert gjæring. Lager mest ale så blir å holde rommet på temp fra 18-23 grader. Kan såklart lage et mindre rom ja. Vil bare ha plass til så mange gjæringskar som mulig. Men trenger ikke så mye takhøyde. Ja er ikke så lysten på å bruke 10000 på kjøleaggregat. Kikker på finn.no etter kjøleskap til salgs stadig vekk. Men tror sørlendinger mener det er verdt gull også hadde dette vært mere plassbesparende enn 4-5 kjøleskap

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Dukket opp et stort fryseskap, så ble en stc 1000 i det :)
8e17a7c41eb951c68190d9b398311e19.jpg
1d4bbec1115c63c7a8010df3f963cf46.jpg


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp