DIY kokekjele til BIAB

Hei
Jeg holder på å lage meg et kokekar. Ser dette greit ut? Setter pris på innspill om forbedringer. Jeg er helt fersk innen brygging så alle tips mottas med stor takk.
Kokekaret er laget av en gammel bereder med 45cm i diameter, jeg her montert i 2 stk varmeelement på 2kw med regulator på begge.
Planen er å montere en liten rørstuss på ca 2cm over uttaket til krana i bunnen slik at bunnfallet bli liggende igjen, isolere karet og montere en rist over elementene slik at posen ikke tar nedi.

Jeg tenkte å brygge med BIAB, men finner ingen ferdige poser som er store nokk. Hva slags stoff skal jeg bruke hvis jeg skal sy en selv?

Vedlegg

• CameraZOOM-20131027162338022.jpg
    CameraZOOM-20131027162338022.jpg
    1,6 MB · Sett: 536
  • CameraZOOM-20131027162406240.jpg
    CameraZOOM-20131027162406240.jpg
    1,5 MB · Sett: 519
  • CameraZOOM-20131027162352042.jpg
    CameraZOOM-20131027162352042.jpg
    1,4 MB · Sett: 514
Håper du ikke skal kjøre 2x2kw gjennom den kabelen, og jeg vill anbefale jording. :)
Ellers, hvilken bereder fant du som var 45 cm diameter? Har du merke/modell?

Jeg har testkjørt elementa med den kabelen og hadde ingen problemer med det, men den bør nok byttes og jording skal ordnes:)
Jeg vet ikke merket på den, det var en gammel traver jeg fant liggende hos en rørlegger.

Voile stoff er det mange som anbefaler til pose.

Vert det ikkje litt lite med 2x2kw? Eg kjører ca 4kw (induksjon) til oppkok i 30 liter kjele. Har skaffa meg tank sjølv som eg skal bruka til kokekjele (60-70liter), og planen er 8-9kw fordelt på 3-4 elementer.

Ellers liker eg diy og prosjekter. Alltid moro å mekke sjølv  :skitbra:

Jording er vel et must. Kan fort bli ugreit uten. Bytt kablene og kjør på med jording. Ellers ville jeg ha kjørt på med minst et element til. Ellers er det et tips å handle seg ultra low density element fra statene på ebay. Da får du mindre problemer med svidd vørter:) iallefall pass på når eu skal brygge sterkere øl. Vørter med høy OG hæren tendens til å svi seg sviende fort.  men for all del, ser lovende ut dette:) og kos deg med både bygging og brygging :)

Teresia til meterspris 29kr på IKEA fungerer strålende som meskepose til BIAB:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60260330/

hansen dysvik har noe tilsvarende til 20kr meteren. På stoff og stil har de flere maskestørrelser (fordel å ha grovere nett i bunnen enn sidene for best avrenning/evt resirkulering) men de er litt dyrere og mindre sentralt plassert. til så store volum som dette er det anbefalt med forsterkninger i meskeposen. Jeg har en som passer oppi en lappdunk hvor jeg har stoffet fra hansen dysvik inderst og et med masker på 2x2cm utenpå.

Stoff og stil har også passende stoff, bare se forvirret ut og spør om finmasket polyester så får du kjempeservice :)

Takk for mange gode råd. Da er det ut å kjøpe stoff i morgen.
Hvor mye øl bør jeg satse på å brygge om gangen i denne kjelen?
Kan jeg klare å brygge et av allgrain ølsettene fra bryggselv på 25l? Eller må jeg brygge større mengder siden diameteren er så stor?

Når jeg tenker meg om er det ikke umulig at 60l labbDunk passer oppi som maltrør. Bryggmaker sin falskbunn passer etter sigende perfekt i labbdunken. Lurer på om den kanskje var 43cm i topp og 36cm i bunn, diameter altså.

Du vil få større avdampning i forhold til mindre oppsett på 25l sett. Men det vil sikkert fungere hvis du finner ut avdampningsraten og kompenserer for den.

Tilbake
Topp