DIY seksjon eller ikke

Garberg

Norbrygg-medlem
Mulig det er bare meg, men når jeg klikker meg inn på DIY seksjonen, så forventer jeg å få en oversikt over prosjekter som folk har holdt på med, og tatt seg bryet med å lage en DIY guide for oss andre. Tråden kan selvfølgelig etterfølges av en diskusjon/innspill og spørsmål rundt prosjektet.

Når jeg nå går inn på DIY seksjonen, så opplever jeg at de aller fleste trådene er vanlige spørsmål og diskusjoner som av og til leder inn i evigheten uten noe matnyttig for en som er ute etter gode DIY prosjekt. Jeg skjønner at det i mange tilfeller er folk som etterlyser forskjellige DIY guider, men de fleste trådene kunne og burde vært stilt i Generelt og nybegynnerspørsmål, pratehjørnet eller lignende. No offence, men en tråd som har som mål å opplyse om at man har kjøpt seg feil fryser, har ikke noe i DIY seksjonen å gjøre.

Det jeg vil frem til, er at gode DIY guider, som folk har lagt ned veldig mye tid og arbeid på, drukner i tråder som ikke hører hjemme i DIY seksjonen.
 
Sist redigert:
Er ikke uenig at det hade varit fint med en renere "howto/DIY" del og.. men hvis du snur på det så ligger det under seksjonen "Utstyr" sammen med Speidel, GrainFather, BB osv der folk stiller (bland annet) nybegynner spørsmål om spesifike systemer. Så følger folk denne strukturen så er det vel ikke unaturlig att legge spørsmålet der hvis posteren brygger på et DIY system?
 
Som ansvarlig for "feil fryser"-innlegget så får jeg jo bare beklage at det irriterte. Det var ment som et litt humoristisk måte å advare andre som planlegger å modde sine egne gjæringsskap om å sjekke at det er et skap som faktisk lar seg bruke. Derfor altså plassert under DIY.

Jeg har uansett ikke tolket DIY subforumet som et forum der man kun skal legge ut oppskrifter på prosjekter, men også et sted der man kan diskutere ulike ting rundt dette. Men der har jeg tydeligvis tatt feil og beklager hvis folk har kastet bort mange sekunder på å lese et uinteressant.
 
Er ikke uenig at det hade varit fint med en renere "howto/DIY" del og.. men hvis du snur på det så ligger det under seksjonen "Utstyr" sammen med Speidel, GrainFather, BB osv der folk stiller (bland annet) nybegynner spørsmål om spesifike systemer. Så følger folk denne strukturen så er det vel ikke unaturlig att legge spørsmålet der hvis posteren brygger på et DIY system?

Jeg ser den. Men for meg så virker det som at det er svært få som følger tankegangen enten det er DIY-prosjekt eller DIY-system som gjelder i denne seksjonen.
Kan hende det skulle vært en egen seksjon som heter "DIY-Prosjekter" på forumet da? Og at denne seksjonen (som vi skriver i nå) bør endre navn til "DIY-bryggerier", eller bedre "egenkomponerte/hjemmelagde bryggerier".
Jeg mener nå likevel at mange av trådene er feilplassert i og med at de ikke er knyttet opp imot hverken DIY prosjekter eller trådstarterne sine hjemmelagde DIY-bryggerier dersom det er slik seksjonen er ment.

Redigert/lagt til:
Ser det står at underforumet med tittel og undertittel heter:
DIY -Dette er forumet for selvb(r)yggerprosjekter
 
Sist redigert:
Synes i og for seg ikke det gjør noe at det også blir snakket 'rundt' DIY prosjekter, men savner en måte å lett kunne finne prosjekter som er DIY.
Sticky kan fungere, men da er man avhengig at moderatorene har tid til denne vurderingen.
Selv har jeg nå endret tittelen på mine til å starte med 'DIY: .... '
 
Gjorde det samme som msevland.

Men ja, som en variant av det OP skrev så hade det kanskje varit fint med en (moderert) post med linker til DIY / prosjekter eller et subforum for dette. Er fantastiskt mye bra info her på forumet, må bare klare finne det frem.
 
Stemmer for et subforum. F.eks: "Prosjekter og how-tos".

Det følger på en måte logikken til artikkel-underforumet i medlemsforumet.
 
Dette minner om det samme jeg reagerte på i tråden "Forum kotyme" som lå i pratehjørnet. Og jeg har lyst til å spille inn det samme i denne tråden som i den andre.

Dette er et diskusjonsforumforum!

Det er alt for mange som tror at dette er et slags oppslagsverk. Hjemmebryggernorge trenger en egen wiki-side eller lignende som kan fungere som en godt søkbar informasjonskilde.

Det er mange brukere her inne som har egne blogger og hjemmesider fullstappet av fantastiske DIY-prosjekter som sikkert alt for få finner veien frem til. En lenkesamling til dette ville vært bra. Dersom forumet er ønsket plattform for noe slikt måtte trådstartere ta mer ansvar for å oppdatere startposten slik som feks @Odland har gjort i tråden "Oversikt over CO₂-fylling i Stavanger". Det er flere slike tråder her på forumet, men det krever engasjement og oppfølging av enkeltpersoner.
 
Tilbake
Topp