dobbel tørr humling?

steinbukk

Norbrygg-medlem
Hei , ser at i "for the love of hops" s 216 at bl.a Russian River IPA kjører med to omganger av tørr humling. Første omgang med gjær i fatet, andre gang etter at en har fatet om. Jeg har til nå lagt meg på en omgang med tørr humling og ca 2,5 gram humle/ liter. Er det noen som har prøvd om to omganger gir vesentlig bedre smak og aroma?
 
Har ikke prøvd, men det høres naturlig ut, og det er nok en grunn for at de gjør det
 
Hvis du tørrhumler under aktiv gjæring med en gjær som klarer å biotransformere oljene fra humlen så vil denne lage et annet preg enn med en gjærtype som ikke har den evnen.

Hvis du tørrhumler sent så får du et friskere/grønnere (på en god måte) preg, og mer aroma.
 
Hei, tørrhumler normalt etter at co2 prosessen er over. Og lar humlen være i karet i ca en uke . Har også lest at de lærde strides om det er forskjell på 3 dager vs 8-10 dager. Når mitt fokus på IPA har nå dreid seg fra høy IBU til mye smak og aroma - så lurte jeg som nevnt på om det var mer å hente på tørrhumling som beskrevet ovenfor. Ser f.eks at new england IPA opererer med ca 6 lb/bbl. Det blir for heftig for meg ( dyrt)
 
Det er kjempeforskjell på f.eks 3 dager og 8-10 dager. Hvis du vil ha mer smak, tidlig humling, mer aroma sen humling, Både smak og aroma = begge deler.
 
Stilte med noe jeg kalte en dry-hop-extravaganza på Oslomesterskapet i fjor. Fikk knall tilbakemeldinger på aromaen på den. Det holdt til en tredjeplass på publikumssiden.
Det jeg gjorde var:

4g/l Columbus, 4g/l Cascade og 12g/l aprikospurre etter 10 dager gjæring
4g/l Citra og 8g/l aprikospurre etter 14 dager(etter omstikk til nytt kar)
4g/l Citra etter 20 dager
Tappet etter 22 dager og serverte på OM etter 24 dager. Så mye tørrhumling gir resultater. Det ble dyrt, men det var et kult forsøk.
 
Sist redigert:
Hei, Staro
Tusen takk for svaret. Har ventet med å prøve med mer tørrhumle etter omstikk og høsting av gjær, i påvente av din kommentar.
Vil nå teste ut med 2.gangs tørrhumling. Så får vi se om også min IPA kan få et løft.
 
Jeg tørrhumlet I to omganger (dag 6 og 9) på min siste IPA, og den fikk et markant humlepreg I forhold til de tidligere IPA'ene mine som er tørrhumlet EN gang. Tørrhumling I to omganger blir fast praksis hos meg I hvertfall. Dette var en standard 14 dagers gjæring...
 
Har jeg mer enn 1,5g/l med tørrhumle så gjør jeg det i 2 omganger med 2 dagers mellomrom. Får spredd humla godt så alt kommer i kontakt med ølet. Noe av faren med å plumpe for mye oppi på en gang er at noe humle kan bli liggende tørr. Han man konisk kan man også boble med co2 fra bunn for å få enda mer effekt av tørrhumlingen.

Samt tørrhumler man mer enn en gang er jo ølet DOUBLE DRY HOPPED. Slikt elsker hipsterne må vites. Mye bedre.
 
Hei, takker for nye svar. Ser jeg har muligens vært litt raus med humlen. ( men prøvde å bare henge meg forsiktig på NEIPA bølgen. Ser at enkelte bryggerier i usa er oppe i 20g/ l . Det har ikke jeg lagt meg på. ) for første tørrhumling hadde jeg 2,5 g/ l. I tørrhumling nr 2 også 2,5g/l. Hadde først tørrhumling i en uke, og tenkt å ha nr 2 tilsvarende. Men ser i en artikkel i craft beer and brewing at der anbefales det ikke å tørrhumle mer enn en dag eller to - for unngå grass smak- og da humle fra kun uåpende pakker ( coronado brewing company).
Så nå hiver jeg ut humleposen etter 4 dager.
 
Det stod i " bladet" som de sier her borte. Men er vel usikker på om jeg hadde kjent noe grass smak. Prøvde forøvrig i mitt forrige IPA brygg å tørrhumle med 2,5 g/l citra - som er fast standard hos meg- og så hev jeg oppi en pakke med gammel summit på 90 gram.
Det gav en høyere ibu i smak enn forventet. ( hadde som kjent ikke antatt at det ville gi utslag). Så noen smakløker har jeg dog.
 
Får ikke høyere ibu ved å tørrhumle. Da må humlen i under kok.

Dere har sannsynligvis rett begge to. IBU vil ikke øke ved tørrhumling, da IBU per definisjon er ppm isohumulone, altså isomeriserte alfasyrer. Men ølet kan godt bli bitrere av store mengder tørrhumle likevel, for eksempel på grunn av polyfenoler. Alle som har puttet en humlepellet i kjeften vet at humle smaker bittert, så det er ikke unaturlig å anta at mye tørrhumle vil gi økt bitterhet, men IBU vil altså ikke økes, ettersom det ikke foregår isomerisering i gjæringskaret.
 
Dere har sannsynligvis rett begge to. IBU vil ikke øke ved tørrhumling, da IBU per definisjon er ppm isohumulone, altså isomeriserte alfasyrer. Men ølet kan godt bli bitrere av store mengder tørrhumle likevel, for eksempel på grunn av polyfenoler. Alle som har puttet en humlepellet i kjeften vet at humle smaker bittert, så det er ikke unaturlig å anta at mye tørrhumle vil gi økt bitterhet, men IBU vil altså ikke økes, ettersom det ikke foregår isomerisering i gjæringskaret.
Polyfenoler er én ting, men det refereres også til en studie som undersøkte hvilken effekt økt humlearoma har på opplevd bitterhet, og de fant at økt aroma gir økt opplevd bitterhet:

"The authors found that the addition of hop aroma extract added to the beers resulted in an increase in bitterness perception across the BU levels in the beers. In other words, when the nose clips were off and the hop aroma was apparent, the tasters scored the beers as being more bitter, despite ranking the same beer at a lower bitterness level with the clips on their noses." (Fra siste link i mitt forrige innlegg, se også http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996916302046)

Nei, det skjer ingen isomerisering i karet, "However, hops also contain small amounts of oxidized alpha-acids known as humulinones (as well as oxidized beta-acids known as hulupones) which form via spontaneous peroxidation of the alpha acids and may also play a role in shaping beer bitterness" (http://scottjanish.com/increasing-bitterness-dry-hopping/)
 
Hei, godt at tungen og munnhulen min er i stand til å kjenne at to forskjellige brygg med samme humletype, antall gram humle og tidsetting ( 20 , 10 og 2 min) "on the hot side" , men med forskjellig mengde tørr humle " on the Cold side" opplever forskjell i bitterhet. ( Er klar over at Beersmith og teori har ikke støttet dette).

Så mitt neste spørsmål i disse tider med økt mengde tørrhumle i IPA oppskriftene fra USA: enkelte bryggere har ombruk av humle. Humle fra det "Cold side ( tørrhumling) benyttes i nytt brygg som bitter humle " on the Hot side". I mellomperioden oppbevares humlen i kjøleskapet. Har noen av dere erfaring med det , I så fall hvor lenge kan man oppbevare humlen uten at kvaliteten forringes, og hvor mange prosent må man øke humlevekten med i Beersmith ( humlepellets f. eks 50 g, "utvannet pellets " X gram ?)
 
Har lest at man kan bruke oppigjen humle fra hopback pga dårlig utnyttelse, men aldri hørt at det har blitt brukt oppigjen humle fra kok
 
Tilbake
Topp