Død eller treig gjær?

ArveF

Norbrygg-medlem
For første gang skal "Etabryggeriet" prøve seg på et maltekstraktbrygg; grunnet vi er blitt øltørste, men mangler litt motivasjon etter at en hel dags arbeid ble ødelagt med villgjær....... Så, da gjør vi det enkelt denne gangen for å få litt øl i kjøleskapet, så kan vi heller litt senere i høst ta en skikkelig meskeprosess når motivasjonen har kommet tilbake for fullt!

Siden vi er relativ ferske i brygge-erfaring (bare brygget tre ganger), så lærer vi mye etter hvert som tiden går; dog skal det sies at batch nr 2 var et helt nydelig øl! I sommer ble det mye lært da han far ble bitt av basillen... Så, etter å ha lest masse her inne og ved bruk av den lille erfaringen med han far sine maltekstraktbrygg, skal "Etabryggeriet" prøve seg på to maltekstraktbrygg; En Pale Ale og en Brown Ale. Og for å gjøre det ferdige ølet enda bedre, bestemte vi at denne gangen skal vi lage en gjærstarter!

Siden vi er utålmodige så hentet jeg varene på posten i går, aktiverte begge gjærpakkene når jeg kom hjem (for øvrig er det snakk om Wyeast London Ale III 09aug10 til Pale Ale'en, og London Ale 21jun10 til Brown Ale'en), og vi planlegger brygging da i morgen (søndag 5. sep.). De aktiverte posene med gjær lot jeg ligge en stund før jeg senere på kvelden kokte opp 4 liter med starter. Brukte 400 g medium DME til dette.

Når jeg hadde avkjølt vørteren delte jeg den i to, blandet inn gjæren, fordelte hver del på to 1.5 liters flasker som var vasket og sterilisert, og så ristet jeg godt. Kan også nevne at L.A. III var bra oppblåst når jeg hev den oppi, mens L.A. var bare såvidt tegn til oppblåsning. Men, siden det står i artikkelen her inne at det ikke er krav om at posen skal være oppblåst, så brydde jeg meg ikke så mye om det akkurat da.

Når jeg så ser på flaskene i dag, er det tydelig aktivitet for L.A. III. Her er det blitt produsert mye CO2, for når jeg rister på flasken skummer det så bare det. Men for L.A., så er det ikke aktivitet i det hele tatt. Gjæren ligger som en tåke helt nede i flasken, noe som tydeliggjøres på vedlagte bilde (brukt mye blits for å tydeliggjøre innholdet i flaskene).

Så, mitt enkle spørsmål på mye tekst er som følger: Er dette et tegn på en død gjær, eller er den bare litt treig med å komme i gang? Den skal eventuelt brukes i morgen (søndag 5. sep), så derfor har jeg ikke tålmodighet til å vente for å se om den utvikler seg. Jeg ville tro at dersom gjæren er helt uten aktivitet, så ville den felles ut som bunnfall tilsvarende slik som et ferdig flasket øl gjør. Men så er det dette med mangel på erfaring  :help: Jeg mener hvertfall at det ikke kan være noe i veien med vørteren/flaskene/metoden min siden L.A. III gjærer som bare det.

Vedlegg

• AF2_6052 (Medium).JPG
    AF2_6052 (Medium).JPG
    101,8 KB · Sett: 160
ser ikke så bra ut, london ale har medium til lav flokulering, beluftingen var også den samme?
ville uansett gitt den litt tid, rist opp god blanding. temp annbefalt 15-22 grader for den gjæren.
rimelig usannsynlig den er helt død. da ville jeg uansett snakket med forhandler og speditør......

Nå ser det ut som det skjer litt. Eller dvs, det ser helt likt ut, men dersom jeg holder hånden over flasken og rister godt, så hører jeg at et overtrykk slippes ut når jeg slipper taket. Da må det vel være litt aktivitet nå, for når jeg gjorde dette tidligere i dag skjedde det ingenting. Kanskje den kommer seg litt over natten...

Og, ja: Beluftingen var akkurat den samme (febrilsk risting av flaskene med kork på), og jeg har gått i dag og ristet i begge starterne flere ganger (ikke fullt så febrilsk). Begge starterne står i 20 °C.

Jeg får riste litt i den litt senere, og se hvordan den ser ut i morgen. Hvis den har begynt å gjære får vi ta sjansen på at den er god nok til å brukes. Hvis den er like død i morgen er det vel lurest å avvente bryggingen av Brown Ale'en for å være sikker på at gjæringsprosessen vil bli vellykket.

En liten oppdatering:

I dag er det mer futt i starteren!  :) Det ligger fortsatt litt gjærtåke på bunnen, men den er mye større i høyden (mer utstrakt og ikke så kompakt), og det lå litt skum på toppen av flasken. Da eg ristet i den kom det respektable mengder CO2 ut, så da var det nok bare en litt treig gjær. Den kommer til å få et par timer på flasken før den skal oppi gjæringspannet, og da får vi bare håpe starteren har gjort litt underverker for antall gjærceller.....

Nå skal det brygges!  :hadet:

Tilbake
Topp