Død gjær?

Hei.
Vi brygget et nytt øl for litt over 2 uker siden. Vi (Dvs. Odin) har sveiset sammen en meske/koketank, og skulle prøve å bruke denne til å brygge vår første allgrain. Planen var et 10-liters brygg, men endte opp på 20 liter fordi effiency prosenten var myye høyere enn antatt.





Litt teknisk info for de som er interessert (+ hjemmebrygget musikk..hehe):
http://www.youtube.com/watch?v=3Fnn2D_sd_s&feature=plcp

Oppskrift:
Generell informasjon
OG: 1.063
FG: 1.015
Farve (beregnet): ? EBC
Vørtermengde: 11,25 l
Sluttvolum:  10,5  l

Malt & sukker
2500 gram  100 %      Castle pale malt  7-9 EBC   
400  gram            Caramunich

Vann
10 liter til innmesking (67ºC)
2  liter til skylling (78ºC)

Meskeskjema
90 min    67 ºC

Humle
40 gram    Cascade blomst  koketid 60 min
20 gram    Cascade blomst  koketid 15 min
25 gram    Cascade pellets koketid  5 min

(40 gram Cascade blomst  tørrhumle i sekundærkar)

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Safale S-04 (rehydrert)

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    6  dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring  7  dager ved 20 ºC

Alt gikk greit, vi endte opp med 22 liter til slutt. Vi ristet inn oksygen, tilsatte rehydrert tørrgjær, og satt dunken på gjæring i 18-20*C. Det tok over 30 timer før ploppinga startet, og den ploppet så veldig rolig i 2-3 dager før den begynte å avta. Altså veldig rolig og kjedelig plopping, litt for kjedelig?

Vi målte en OG 1.068 og en FG 1.036 , altså ikke etter skjema.
Nå lurer vi på hva vi skal gjøre før flasking. Vil det være noe vits å prime med sukker, da sukkerinnholdet allerede er høyere enn vi ønsker?
Går det an å tilsette noen gram med ny gjær? 
Akkurat nå ligger ølet på sekundærkar, tørrhumlinga er unnagjort, og det er minimalt med trykk i dunken, heller det motsatte hvis man ser på vannet i gjærlåsen. Dunken står med 22*C.

Død gjær?  :noway:
 
Er det bare meg, eller virker det veldig rart at dere fikk 20 liter med OG på 1068 når dere brukte under 3 kg malt... Det skulle jo bli en effektivitet langt over 100%.

Sikker på at ikke hydrometeret deres er helt feil?

"Manglende plopping" i gjærlåsen kan jo skyldes en liten (ufarlig) lekasje et annet sted i gjæringskaret.
 
Ja ikke sant? Vi har regnet ut en effektivitet på over 100%... Tror vi skal kjøpe nytt hydrometer i dag, og teste på nytt.
Helt sikkert ingen lekkasje i gjæringskaret.
 
Med 70% meskeeffektivitet skulle dere ligget på ca 1030, så tror nok det hydrometeret deres er litt tullete...
Kjøp nytt og mål om igjen. Dere trenger forresten ikke stikke om til nytt kar for "sekundærgjæring", det øker bare faren for infeksjoner og oksidering. Ølen står brillefint på samme bøtta i 2 uker. Flytter du den over risikerer du også at det ikke er nok gjær igjen til å fullføre alle operasjoner gjæra skal gjøre.
 
torstein22 skrev:
Vi har regnet ut en effektivitet på over 100%...

Effektivitet på over 100% er på generell basis (ikke bare i bryggeverden) en god indikasjon på at noe er feil (måling, kalkulasjon )... Evt så ha Odin sveisa sammen en "sukkergenerator" ;-)
 
Kjøpte nytt hydrometer nå. Det nye hydrometeret målte 5°P (1.020). Det gamle målte 9°P (1.036) i ølen. (Det nye hydrometeret målte ~0-1°P (1.000). Det gamle målte 5°P (1.020) i VANN)
Hva tror dere? Skal vi bare prime og flaske?
 
Du bør vel kanskje verifisere at den holder seg på 1020 over litt tid før du flasker, sånn i tilfelle. Men hvis det har stått i 2 uker så sier jo "tommelfingerregelen" at du bør kunne flaske.

Målte du 1036 over flere dager med det gammle hydrometeret, i såfall er det vel bare å prime og flaske?
 
Den har holdt seg på 1.036 (dvs. 1.020) lenge nå. Men jeg lurer bare på om gjæra har dødd, siden målet for FG var 1.015, hva er grunnen til at gjæra ikke spiser mer sukker?

Jeg har en pakke S-04 liggende, burde jeg tilsette noen gram av denne først?
 
Kanskje dere har hatt litt høyere mesketemperatur enn planlagt? Da vil du få litt søtere øl (mer sukkertyper som ikke gjæra "eter"). Tilsvarende motsatt: mesker du litt kaldere enn planlagt får du et litt sterkere og tørrere øl.
 
torstein22 skrev:
Den har holdt seg på 1.036 (dvs. 1.020) lenge nå. Men jeg lurer bare på om gjæra har dødd, siden målet for FG var 1.015, hva er grunnen til at gjæra ikke spiser mer sukker?

Jeg har en pakke S-04 liggende, burde jeg tilsette noen gram av denne først?
Mange mulige årsaker til at øllet stopper på 1020. Mesketemperatur, oksygentilsetting, gjærtype, gjærmengde +++
 
Kjør det i flasker uten ny gjær. Det går nok bra! Ingen grunn til at gjæren skal ha tatt kollektivtselvmord, med mindre du har gjort noe veldig spesielt med ølet mens det har gjæra.
 
Tusen takk for svar!  :)

Vi tapper det på flasker nå, med priming, så får vi se hva som skjer!

...flaks vi fant ut av det løpske hydrometeret, hadde gjort ting litt vanskelig i fremtiden...
 
Tilbake
Topp