Døde gjæren

Her for noen dager siden, satte jeg opp to brygg. en lager som ble tilsatt 2042 danish lager.den ble tilsatt den 15. aug og det virker helt død. gjæren var datostemplet i april 2010, altså er den ca 4 mnd.gammel. jeg brygger all grain og mesket i 90 min på ca 67 °C. gjæren ble aktivert ca 4 timer før den ble tilsatt brygget, jeg lagde ikke starter. vørten hadde temp på ca 15  °Cnår gjeren ble tilsatt, gjæren hadde temp på ca 18 °C. brygget ble deretter flyttet ned i kjelleren hvor det er ca 12 °C. er i tvil om jeg skal prøve å tilsette noe tørrgjer jeg har liggende ( Brewferm lager.) eller om jeg bare skal vente. skal reise bort og  en uke fra fredag.. er jo redd at brygget skal bli ødelagt hvis det ikke får gjære.. er ikke 100% sikker på om lokket på spannet er helt tett men har tapet det med god tape, men det utgjorde ikke noen forskjell. hva tror dere.. En dag senere altså den 16.aug satte jeg en kølsh til gjæring.bilder ser like trist ut der hva har skjedd??  Skal man tørre å satse p+å at det går bra eller..  :biersmile:
 
15. august? Tilsett tørrgjær.  Forresten er én Wyeast-pakke altfor lite til 20 liter lager, iallfall når den er fem måneder gammel og nesten utdødd.
 
ok satser på det da..  :'( :'(  hadde vel sett for meg en kølsh.. men det ble danstar nottingham til denne i mangel på noe annet.. sååååå.. en pale ale blir det vel kanskje.... til lagerølet hadde jeg lagerøl i tørrgjerform, så det er vel ikke så galt  :biersmile: får passe på å bestille gjær nermere bryggedato neste gang  :jaha:
 
Kanskje sent nå men, 4 mnd. gammel gjær behøver ikke være problemet, egen erfaring.
Du kunne lagt noe på lokket så vannstanden i gjærlåsen steg, vent å se om den synker, da er spannet lekk.
Bruk så lite vann som mulig i gjærlåsen, så lite at du bare såvidt får en sammenhengende vannsøyle, det kan hjelpe for å se at det er aktivitet hvis det er lekk, etterpå kan du fylle mer hvis du f.eks. skal reise bort.
Siste brygg brukte jeg en 4 mnd. gammel gjær, det var en meget aktiv gjær som blåste opp pakken på noen få timer, 3 pakker med starter gjæret ut juleølet på under en uke, 60 liter
 
Problemet er vel hovedsaklig at du ikke laget gjærstarter.. Flytende gjær må pleies godt før de får en stor jobb som f.eks 20 L vørter :)
 
Innser nok at jeg burde ha laget starter, hadde det vel en smule for travelt  :( får ta med meg det tipset til neste gang.. det er snakk om 30 liters brygg.. kanskje litt lite gjær da.. prøvde å forskyve vannstanden i gjærlåsen, og det var nok tett.. ellers takker jeg for fine tips.. håper ølet kan bli brukbart på tross av .......  :skitbra:
 
På et brygg jeg lagde i slutten av juni brukte jeg en pakke wyeast med samme dato, fra April 10. Den brukte hele 4 dager på å blåse seg opp....
men fungerte bra da den kom i vørteren.
Foreslår at du kjøper en ny pakke av samme type og ferskere dato, ativiserer/lar den blåse seg helt opp før du heller den i vørteren.
Ha tålmodighet, på 12 grader tar det ofte noen dager før gjæringen kommer i gang. Lar selv pilsdunkene stå i 3 uker på 10-12 grader før jeg rører dem.
 
Tror lagerdunkene bør få stå i fred til de er ferdige å gjære+ noen dager- Helst ikke åpne de iallefall ikke hvis det gjærer--- mine står 3-4 uker i vinkjøleren.

kenneth
 
Huff og huff....  :noway:  dette ble ganske skuffende til sist... det som skulle bli kølch.. ble vel en slags nokså mislykket pale ale ( måtte tilsette et par pakker danstar nottingham tørrgjer..) denne ble noe besk på smak.. men men.. Lagerølet som jeg egentlig hadde størst forventning til ble søt som bare f... tappet en del på flaske i dag, og selvfølgelig målte jeg ikke Fg før etter at den ble primet med sukker Fg målte 20.. men det er vel bare å korke å la det stå til karbonering ?? eller skal man ta sjangsen på å tappe det tilbake, for så å vente på ny gjær osv.. hva tror dere?? Kan jo hende at smaken bedrer seg etter noen uker med lagring..  :noway: her følger oppskriften på lagerølet. 
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Kong%20Sigars%20pils&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=Jan%20Arne%20Nilsen
 
Lagerøl er en vanskelig djevel å temme...

Det du opplever er nok ikke uvanlig ved lagerbrygging. det  kreves store mengder gjær og meget god beluftning av vørter for å få god utgjæring. Du skriver ingenting om mesketemperatur (som jeg kan se), mulig den også er medvirkende til den høye FG-en. Dersom du målte FG etter tilsetting av sukker så blir det jo feil, men 6g/l tilsvarer en økning på ca 2,4 oechle, så du er fortsatt litt høyt med din FG på 20 (dersom målet var å lage noe ala pils tilsatt karamellmalt). Er forresten vekta di rett?

Synes også du gjæret på litt høy temperatur. Spesiellt det at du begynte på 15 °C er uheldig. Det lureste er å kjøle til under gjæringstemperatur for så å la gjæraktivitet/romtemperatur dra temp opp. Dette er nok ingen krise, du får bare et litt mere fruktig øl.

Ellers så er min erfaring at alt øl og spesiellt lagerøl trenger en del lagring. Synes også at bruk av karamellmalt gjør at ølet må lagres lenge for å bli godt. Vi lagrer alltid våre lagerøl minst 2-3 måneder før vi konsumerer. Jeg ville ha tappet det på flasker og latt det stå. Det har stått på gjær i over 1 måned allerede så jeg tror ikke du får det noe særlig ned ved å eksperimentere med ny gjær nå. Det vil bli bedre over tid, kanskje et godt øl til jul med all restsødmen?

MVH
Børge
 
Jeg slenger meg på denne;

Satte selv opp en California Common på fredag (17. sept) og har ikke noe liv i gjærlåsen. Hadde en Wyeast California Lager (Activator eller hva den heter) som var produsert i midten av mai.

Den er tett (noe jeg fikk erfare da jeg løftet bøtten og alt vannet i gjærlåsen ble sug ned), men alikevel ingen liv.

Noen forslag? Dette var et ekstraktbrygg, her er oppskrift; http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Test%20Subject%20%23001&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
jikvig skrev:
Den er tett (noe jeg fikk erfare da jeg løftet bøtten og alt vannet i gjærlåsen ble sug ned), men alikevel ingen liv.

Sorry, en såpass brå bevegelse indikerer ikke at bøtten er tett, den kan også være tett mot undertrykk men ikke overtrykk.
 
Oddvar Demmo skrev:
Sorry, en såpass brå bevegelse indikerer ikke at bøtten er tett, den kan også være tett mot undertrykk men ikke overtrykk.
Ja, det vet du nok bedre enn meg. Er bare nervøs jeg da; Første brygg, "urent" vann fra vannlås i kald vørter, ikke noe liv i nevnte vannlås.
Ja du kan tenke deg, det er ikke bare barneskrik som holder meg våken for tiden...
 
Det er lurt å bruke sterkrens eller tilsvarende i gjærlåsen. Det er fort gjort å dra dette vannet ned i bøtta under håndtering.

Ellers så er vår erfaring at Labb-dunker ofte lekker mellom dunk og lokk, mens de 30 liters dunkene fra Europris skjelden eller aldri lekker. Ved jevn vannsøyle i låsen er det bare å plassere noe oppå lokket slik at søyla forskyver seg. Dersom det etter noen minutter utjevner seg er lokket lekk. Vi har da brukt å tape sprekken mellom dunk/lokk, men det går også å smøre inn kanten på dunken med matvaregodkjent fett og så presse lokket på.
 
Gode tips. Desinfiserte vannlåsen sammens med en del andre redskaper, så det er mer kvaliteten på vannet jeg er bekymret for.
Har uansett aktivert en ny pose gjær og skal tilsette den også.

Men si meg, gjør det noe om lokket ikke er helt tett? Altså, sett bort fra risiko for bakterier om det er større åpninger?
 
Det skal ikke ha noe å si om lokket ikke er helt tett. noen gjærer i åpne kar, mens andre gjærer med lokket på "snei"  :biersmile:
 
hvis lokket ikke er helt tett, er det garantert ikke liv i gjærlåsen. men brygget kan gjære likevell....
 
Ja det er litt hysteri det der med gjærlåsen, men de som leverer øl/vinsett må gardere seg så godt som mulig for at du skal komme tilbake og handle mere
 
Til min STORE glede ble det plutselig liv i gjærlåsen på Test Subject #001!
MEN
Da hadde jeg allerede aktivert en pakke med Wyeast. Kunne jo ikke kaste den....
Så det var å kaste seg i bilen, dra til Europris å kjøpe seg en ny gjæringsbøtte og nå står Test Subject #001.5 til kok.
Fortsatt en California Common, men denne gang med ganske mye mer caramalt og med lyst malt ekstrakt (eneste jeg hadde ståenede).

Men takker uansett for gode svar, og er glad for å lese at "det er litt hysteri det der med gjærlåsen"!
Count me in ;-)
 
Tilbake
Topp