Dommerkurs i 2012 / 2013?

bjarneo

Norbrygg Trøndelag
Heisann!

Jeg bare lurte på om det var planlagt noen dommerkurs i løpet av nærmeste framtid?  :)
 
Nei, det er ikke noen konkrete planer. Vi er klar over at det ønske om flere dommerkurs og jeg regner med at vi kommer til å avholde flere kurs framover, men ikke noe konkret er planlagt enda.
 
Det er også interesse for kurs i Grenland. Altså Porsgrunn eller Skien.
Og en drøm om det i Kragerø. Vi er nok 5-6 i Kragerø i såfall.
Og hvorfor ikke ha det her i denne flotte byen igrunn. Skaffer lokale enten privat
eller på et utested.

Sabeltann
 
Det hadde vore kjempebra med dommarkurs i Bergen. Me er to stykker som ynskjer å melde oss på. Lurer på om det vert krevd forkunnskaper?
 
Det blir nok en del av evalueringa etter NM om det er nødvendig med flere dommere i Oslo og de andre NM-byene, eller om det er viktigere å satse mer på videreutdanning av de vi har. Uansett er det et mål å få flere kursholdere, slik at det blir enklere for de som vil arrangere dommerkurs.
 
Da er kurs fullført.
Vil gjerne takke Gustav og alle andre som har gidd for at det skulle la seg gjøre å få dette kurset i Bergen.

Takk !!!

Ps! Ser frem til eksamen.
 
gustavf skrev:
Det blir nok en del av evalueringa etter NM om det er nødvendig med flere dommere i Oslo og de andre NM-byene, eller om det er viktigere å satse mer på videreutdanning av de vi har. Uansett er det et mål å få flere kursholdere, slik at det blir enklere for de som vil arrangere dommerkurs.

Kan ikke skjønne at det i det hele tatt er mulig å sette det ene opp mot det andre.
Begge deler trengs om det ikke skal bli rovdrift på enkelte ildsjeler og for at det ikke skal oppstå "vakuum", slik det har vært i Bergen de siste årene.

Dette går også på seriøsitet og dermed tillit til Norbrygg. Blir det for lenge mellom kursene er det langt fra sikkert at en oppretholder interessen og skal det være få kurs bør det settes kriterier for hvem som får være med og ikke bare først til møllen og deretter frafall fordi en ikke har husket jobbehelger etc.

[size=7pt](Neida, jeg er ikke sur. Det har jeg ingen grunn til. Jeg bare direkte for å få poengene tydelig frem.)[/size]
 
StoreMy skrev:
Kan ikke skjønne at det i det hele tatt er mulig å sette det ene opp mot det andre.

Vi har hatt alt for dårlig kapasitet på dommerutdanning. Hovedsakelig i form av at vi har hatt for dårlig kursopplegg, for liten kapasitet på eksamen og for få sertifiserte dommere som har hatt mulighet til å bruke tid på å utbedre det. Når vi har hatt kapasitetsproblemer har vi måttet prioritere, og det har vi gjort ved å forsøke å utdanne dommere til NM, først og fremst.

Det har også påfallende få (=ingen) som har sendt mail til dommerkomiteen og spurt hva de kan gjøre for å kjøre ei sertifisering lokalt. Det populære ser ut til å klage på forumet om at ikke alle andre gjør noe.

Begge deler trengs om det ikke skal bli rovdrift på enkelte ildsjeler og for at det ikke skal oppstå "vakuum", slik det har vært i Bergen de siste årene.

Helt enig. Gi beskjed, så sender jeg deg lista over sertifiserte dommere, så er det bare å sette i gang å ringe rundt og skaffe en som kan holde et nytt kurs. Ingenting ville glede meg mer enn om noen finner en som kan avlaste meg som kursholder for disse kursene.

Vi trenger også noen som kan være med å oppdatere eksamensopplegget. Det er liten vits å kjøre sertifiseringskurs, om vi ikke samtidig får noen som kan lage nye eksamensoppgaver og rette dem. For tida faller alt dette arbeidet på dommerkomiteen.
 
StoreMy skrev:
skal det være få kurs bør det settes kriterier for hvem som får være med og ikke bare først til møllen og deretter frafall fordi en ikke har husket jobbehelger etc.

Slett ikke uenig med en del av det du sier StoreMy også dette med kriterier høres interessant ut, men jeg er svært usikker på hvordan disse kriteriene bør utformes,
har du noen tanker om det ?

Ellers kan jeg si at fremmøtet på kurset i Bergen må ha vært så tett opp til 100% som det en kan forvente.
Må også si at selv om det var relativt mange ferske bryggere er utgangspunktet for å få en god gruppe dommere i Bergen til stede.
Det viktigste blir antagelig å få sammkjørt de (om jeg ikke husker feil) 22 dommerspirene slik at dømming skjer på ett mest mulig rettferdig vis og at ikke det er hvilke dommer som bedømmer som blir det avgjørende.
Kanskje en slik regional dommergruppe trenger en lokal ledelse som kan sørge of at det arrangeres noen "kalibreringstreff" en gang i blandt ?
Om noe slikt er interessant må selvsakt Dommerkommiteen eller andre beslutningsorganer i Norbrygg ta stilling til.
 
Tilbake
Topp