Dommerskjema

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg vet at det har blitt tatt opp før, men finner ikke noen tråd, men denne håndskriften på dommerskjema...

Dette var kun 3. gangen jeg har mottatt dommerskjema på noe av mitt øl, men hver gang så sitter jeg og sliter med å tyde slurvete håndskrift.

Er det utenkelig å kreve blokkbokstaver? Jeg vil jo ta til meg så mye av tilbakemeldingene som mulig men det er ikke så lett. Se på denne feks:

hva.PNG
Jeg skjønner det siste der... om våt papp :) men resten blir ren gjetting for min del.
 
Anbefaler alle dommerne der ute om å bruke pc og printer. Kan det hende at noen it-kyndige kan lage en app for utfylling av dommerskjema også? Rett inn i digitalt må da være best, men jeg ser at det kan bli et litt omfattende prosjekt.
 
Jeg liker apper og digitale verktøy. Men vi må være realistiske på kort sikt også. Gode rette fine blokkbokstaver hadde forbedret produktet betraktelig uten at det hadde kostet noe
 
Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår hvorfor det ikke bare går ann å skrive litt pener/tydligere
Har dommerne dårlig tid, drukket for mye kaffe?
 
Det var det jeg prøvde å få frem på en høflig måte, at man ikke må legge skylden på dommerne
kanskje gi dem litt bedre tid da, så kanskje dømmingen også blir litt bedre
 
Å skrive det inn digitalt med en gang tror jeg ville tatt for lang tid, men det ville nok vært snasent.

Er det noen som kan forklare meg hvordan en bedømming foregår, fra skjema er utfylt til det er å finne i edb-versjon? Ser for meg at det må være litt av en jobb å scanne alt dette?
 
Hva med å gjøre en strukturert bedømming med tilhørende fritekstfelt. Med dette mener jeg valg der du klikker på en usmak og velger innslag fra 1-10
eksempel
Usmak: [Diacetyl] - [kino-popcorn] - innslag [ 6 ] - [ fritekstfelt som KAN benyttes ved behov ]

Helt sikkert den av dommerne som kan strukturere listen, så er det bare for noen og lage et web-skjema som samler og sender dette inn til en database / flatfil.
Et webskjema kan kjøres fra pad / pc / mobil, og er lite krevende å sette opp.
Det er viktig at det ikke blir altfor strukturert, men en liste med hovedfeil, underkategori og innslag (mengde usmak) vil lette arbeidet. Det er også viktig at dersom en kommer mener det er behov for utfyllende informasjon, kan dette skrives i et eget tekstfelt for hver usmak, eller som en samlet vurdering til slutt.
 
Sist redigert:
Å skrive det inn digitalt med en gang tror jeg ville tatt for lang tid, men det ville nok vært snasent.

Er det noen som kan forklare meg hvordan en bedømming foregår, fra skjema er utfylt til det er å finne i edb-versjon? Ser for meg at det må være litt av en jobb å scanne alt dette?
Det finnes et digitalt dommerskjema som er raskt å fylle ut på en pc. Der kan man ha forhåndsutfylt navn på dommer, konkurranse, studium av flasken (stort sett alltid ok) osv. Brukte en slikt sist jeg dømte, og for en gangs skyld ble jeg ikke stressa av de andre dommerne.

Etter dømming blir dommerskjemaene sortert, og den dommern med best scanner på arbeidsplassen/hjemme tar med bunken. Litt av en jobb når det er mange skjemaer, og det er derfor det noen ganger tar litt tid fra ølet er dømt, til skjemaene er tilgjengelig.
 
Hadde det ikke vært like greit at hver dommer renskrev sine skjema digitalt etter dømmingen og la dem inn i en felles base/mappe, i stedet for at en stakkar skal stå og scanne alle? Det totale tidsforbruket ville sikkert ikke bli større.
 
Det finnes et digitalt dommerskjema som er raskt å fylle ut på en pc. Der kan man ha forhåndsutfylt navn på dommer, konkurranse, studium av flasken (stort sett alltid ok) osv. Brukte en slikt sist jeg dømte, og for en gangs skyld ble jeg ikke stressa av de andre dommerne.

Etter dømming blir dommerskjemaene sortert, og den dommern med best scanner på arbeidsplassen/hjemme tar med bunken. Litt av en jobb når det er mange skjemaer, og det er derfor det noen ganger tar litt tid fra ølet er dømt, til skjemaene er tilgjengelig.

Hadde det kanskje hjulpet med en app som ScanBot? Dette er jo noe hver dommer da måtte lagt inn på telefonen sin. Jeg bruker det til å scanne kvitteringer ifbm jobb. Man åpner appen, holder telefonen over arket, og appen fokuserer, tar bilde, cropper bildet, før den laster opp på en forhåndsdefinert skylagring. Eneste man må gjøre selv er å gi dokumentet navn.

Kunne kanskje fungert å laget en dommer-konto på Drive med mapper som heter de forskjellige flightene, og hver dommer definerer "sin" flight/mappe i appen. Når en flight er bedømt så flekker man opp telefonen og scanner gjennom arkene. Gitt at alle har smartelefon da.
 
Hvis dommerene har så dårlig tid at tilbakemeldingene blir uleselige da er vel litt av poenget borte?

Tja, poenget med dømming er stort sett å lage ei resultatliste. Diskusjonen går litt på om skriftlige tilbakemeldinger skal fjernes i de første rundene av bedømminga og at det kun gis poeng.
 
Tja, poenget med dømming er stort sett å lage ei resultatliste. Diskusjonen går litt på om skriftlige tilbakemeldinger skal fjernes i de første rundene av bedømminga og at det kun gis poeng.

Men jeg håper det fortsatt blir synlige poeng på aroma(12), Utseende(3), smak(20), munnfølelse(5), drikkbarhet/generell vurdering(10). Når de (50) poengene er "porsjonert" utover kategoriene er det vel naturlig?

Jeg skjønner at det vil effektivisere mye. Man burde ikke sende øl til konkurranse for tilbakemelding, men for å konkurrere. Det finnes andre kanaler å henvende seg til for vurdering, men vurderingen i en konkurranse hadde vært kjedelig uten å vite hva med ølet ditt som trakk ned i innledende runder.
 
Tilbake
Topp