Doseringssprøyte og sukkerlake?

Hei. Noen som kan hjelpe meg til å finne ut hvordan jeg skal gjøre det for å få en viss mengde sukker i sprøyta? Lillehjernen klarer rett og slett ikke å henge med idag, hehe :)

Hva skal jeg gjøre for å få 3gr sukker i sprøyta?

Stemmer dette regnestykket: hvis jeg tar 100g sukker og 2dl vann, da inneholder hver ml i sprøyta 0.5gr sukker? Og når jeg trenger 3gr(halvlitersflasker) så trenger jeg 6ml sukkerlake i hver flaske?

Tøm sukkerlaken i et litermål, og del antall milliliter på antall flasker du skal bruke det på, det skulle vel gjøre susen?

Vi bruker å gjøre og tenke slik:

Vi skal flaske 20 liter. Lager sukkerlake til 25 liter, er vankelig å få allt med i sprøyta... 25x6g/l blir 150g sukker. Hver 1/2-liter får 10ml (da passer det med 7ml for 0,33 hvis man også skal flaske slike). 10ml x 50 1/2-litere blir 500ml eller 5dl. Så veier vi opp 150g sukker i et litermål og fyller opp med varmt vann til nøyaktig 5dl. Så veier vi 30-50g ekstra vann og rører ut sukkeret. Deretter i en kaserolle og veier kaserollen. Så koker vi dette under lokk og veier innimellom til vi har kokt ut de 30-50g ekstra vann.

Du kan sikkert halvere mengden og basere deg på 5ml per 1/2-liter. eller bruke helt andre mål...

Er det feil det som jeg tenkte da eller? Jeg vet ikke alltid hvor mange flasker det blir, derfor så tenkte jeg det hadde vært kjekt å lage en sukkerlake der jeg vet hvor mange gram jeg har pr ml med sukkerlake. Om jeg lager for mye har ingenting å si

god ide dette med sukkerlake og doseringssprøyte har ikke tenkt på dette.Jeg tilsetter sukkelaken i dunken rett før jeg flasker og korker det ca110-125g sukker til 25l litt etter hvor mye FG er.Har også prøvd med sukkerbiter for og få lik mengde i hver flaske

Tilbake
Topp