Dry Stout - fat

Stylo

Norbrygg-medlem
Vi brygger en dry stout(guinness clone) og har noen spørsmål når det øl på fat.
Håper noen kan hjelpe.

1. Når vi "tømmer" ølen over på fat: Skal vi tilsette sukkerlake(1/2 mengde av flasking) når det benyttes co2-gass?

2. Hvis man har beergas(70/30 - nitro/co2) skal man ha samme sukkerlakemengde som i spørsmål 1?

3. Hvor lenge bør ølen "stå" på fat før den kan drikkes?
 
Vi brygger en dry stout(guinness clone) og har noen spørsmål når det øl på fat.
Håper noen kan hjelpe.

1. Når vi "tømmer" ølen over på fat: Skal vi tilsette sukkerlake(1/2 mengde av flasking) når det benyttes co2-gass?

2. Hvis man har beergas(70/30 - nitro/co2) skal man ha samme sukkerlakemengde som i spørsmål 1?

3. Hvor lenge bør ølen "stå" på fat før den kan drikkes?

Sukkerlake bruker du hvis du skal karbonere naturlig. Noen foretrekker det, mens andre av oss tvangskarbonerer, dvs. bruker bare CO2 fra tank.

Begge muligheter kan også brukes i kombinasjon med nitro/beer gas. Valgfritt.

Dry stout trenger etter mitt syn ikke lagring, men her er det også flere oppfatninger. Kraftigere stout trenger lagring.
 
Sukkerlake bruker du hvis du skal karbonere naturlig. Noen foretrekker det, mens andre av oss tvangskarbonerer, dvs. bruker bare CO2 fra tank.

Begge muligheter kan også brukes i kombinasjon med nitro/beer gas. Valgfritt.

Dry stout trenger etter mitt syn ikke lagring, men her er det også flere oppfatninger. Kraftigere stout trenger lagring.

Er enig i det du sier om lagring, men den siste jeg brygget, hadde godt av en kort periode - et par uker - etter at karboneringen var ferdig. Men jeg flaskekarbonerer, og det er mulig at det skaper behov for litt ro etter at karboneringen er ferdig. Det vil vel gjelde sukkerkarbonering på fat, også?

Ølet var godt før lagringen, også, men de to ukene hadde en effekt. Ølet rundet seg litt, fikk litt mer smaksdybde - uten at det var noen dramatisk endring.
 
Vanskelig det der med den fløyelsaktige, creamy følelsen på dry stout syns jeg. Kanskje en kandidat for speise?
 
Tilbake
Topp