Dugnad og fellesbrygging

gustavf

Administrator
På møtet i går bestemte vi at vi skulle ha en dugnad i lokalene så fort som mulig. Jeg regner med at Eivind trenger noen dager for å få på plass leie, så en gang rundt månedsskiftet burde kanskje fungere.  Her er en Doodle for å lodde stemningen på aktuelle dager:

http://doodle.com/t8e9qzkeqpsc9rc6
For de som ikke har brukt Doodle før er det veldig enkelt: Klikk på lenka, skriv inn navnet ditt, velg datoene du kan og trykk save.

Plan for kvelden:
  • Rydde kjelleren
  • Brygge et ekstraktbrygg
  • Diskutere videre løsninger

Vi trenger at noen tar ansvaret for disse oppgavene, så her er det mulig å melde seg frivillig:
  • Kjøre bort søppel (i praksis ha henger eller varebil og kjøre til fyllinga en dag senere)
  • Ta med bryggkjele og gjæringskar
  • Skaffe råvarer og oppskrift

Jeg har begynt å dyrke opp WLP090 fra en slant, så kanskje vi skal brygge noe amerikansk?

For å dekke utgifter til brygget og en måned eller to med husleie, foreslår jeg at alle som kommer tar med 100 kr.
 
så kjekt med doddle :) En hundrings går helt greit. Jeg har en toyota yaris verso (varebilvarianten) så jeg kan få med meg en del søppel til gjenbruksstasjonen. Jeg har 2 stk 25L kanner fra Europris som jeg kan ta med. Har gjærlås og tappekran til de også.
 
Jeg kan medbringe labbdunk-kjele med tapp og bazookafilter, men hvis vi skal bruke humlepellets er det ideelt med en immersion chiller (bruker motstrømskjøler selv). Vannslange osv. kan muligens også være vanskelig hvis vi ikke får has på den vasken/rørene i kjellerrommet.

Spørsmål: et sted må jo resultatet gjæres, og kjelleren mangler for tida temperaturkontroll. Foreløpig begrenser det oss til lager-temperaturer hvis vi vil lagre det der. Kan forsåvidt lett ta med en vinballong eller to til dette formålet
Jeg har forsåvidt en del amerikansk lagerhumle til overs, så det kan funke det. Ingredienser jeg kan supplere:

Humle:
-Palisade: 2x60g pellets
-Crystal: 100g
-Target: 90g
-Centennial: minst 85g
Spesialmalt:
-Black malt ca 800g
-Roasted Barley ca 600-800g
-Melanoiden malt ca 3kg
-Carafa Special II: rundt 500g
Gjær:
Lallemand Windsor tørrgjær

Skal få orden på leia ASAP, tar nok ikke så lang tid.
 
Jeg foreslår at vi kjører en (veldig) enkel variant med sakte kjøling. Det var jo ikke helt lett med tilgang til vann der, enn så lenge. Det er jo, om ikke annet, en masse snø utenfor som vi kan sette dunken i.
 
gustavf skrev:
Jeg foreslår at vi kjører en (veldig) enkel variant med sakte kjøling. Det var jo ikke helt lett med tilgang til vann der, enn så lenge. Det er jo, om ikke annet, en masse snø utenfor som vi kan sette dunken i.

God idé. Med en pumpe kunne vi forsåvidt fått til isbad+motstrømskjøler, men pumpe er kanskje ikke så enkelt.
 
bidland skrev:
Jeg kan kjøpe ekstrakt. 2 x ekstra lys, eller?

Bra det, men avhengig av batch-størrelsen kan vi trenge mer. Jeg har en hard grense på rundt 60 liter kokevolum med foam control. Apropos foam control, jeg kan ta med det og bryggemineraler + starsan, men fint om noen andre kan supplere PBW e.l. (tilfelle det trengs) og irish/super moss. Fint om noen har litt gjær å avse også.

Er folk interessert i å forsøke en lager i kjelleren? Sist jeg målte holdt rommet 10 grader, og jeg regner med at den er temmelig stabil. Jeg har minst to ledige solide vinballonger med kurv for oppgaven, men om noen kan avse better bottle er det så klart fordelaktig.
 
Jeg har lyst til å prøve wlp090 San digo superyest som Gustavf skulle dyrke opp. setter vi det til gjæring i 1.etg burde vi få grei nok temperatur. (og kansje jeg får sneket til meg en gjærcelle eller 2 så jeg får dyrket opp noe mer superyeast :) )
 
nordtvedt skrev:
Jeg har lyst til å prøve wlp090 San digo superyest som Gustavf skulle dyrke opp. setter vi det til gjæring i 1.etg burde vi få grei nok temperatur. (og kanskje jeg får sneket til meg en gjærcelle eller 2 så jeg får dyrket opp noe mer superyeast :) )

Tviler sterkt. Da måtte vi i såfall bruke varmovn, 1. etasje holder ikke jevn temperatur. Det er ikke engang sikkert at det det er frostfritt. Men kanskje det går fint å bruke varmovn?
 
Noen oppdateringer
nordtvedt skrev:
Hadde det vært frost der hadde vel radiatoren sprekt?

Godt spørsmål, det tyder jo på at det ikke blir minusgrader? I alle fall dårlig isolert rom. Det beste er kanskje å gjære i underetasjen, med et uspesifisert varmeelement som temperaturkontroll (jeg blir fortalt at det en trygg varmeovn/radiator der, skal undersøke). Mindre varmetap og fluktuasjon slik.

In other news, kontrakten er underveis. Offisielt begynner vi leieperioden i februar, med tillatt bruk i slutten av januar for rydding og etc. I mellomtida før kontraktunderskriving er det nok fornuftig å nedsette et interimstyre for organisasjonen, med en utpekt kasserer til å holde styr på budsjetter og slikt. Det er viktig for vellet at vi er seriøse, og at de veit hvem de kan kontakte angående leie, osv.

Jeg trur jeg skal sette opp en midlertidig(?) mailingliste av et slag for å bedre kommunikasjonen innad blant interesserte, og få indoktrinert kadrene. Alle oppfordres til å sende meg aktuell e-post-adresse på PM. Vær forsikret om at adressene deres aldri under noen omstendigheter vil videreformidles til tredjeparter.

Til sist, et lite skjema for bryggeoppsettet slik jeg ser det for meg etter alle innspill så langt (illustrert her med labbdunk, selv om speidel kan være mer aktuelt).
Kjøleopplegget er nok det beste vi kan få til uten skikkelig vanntilgang. MERK: Jeg har ikke hopstopper. Har dog veldig lyst til å bygge en.
 

Vedlegg

  • skjema.png
    37,2 KB · Sett: 258
Nidveg skrev:
In other news, kontrakten er underveis. Offisielt begynner vi leieperioden i februar, med tillatt bruk i slutten av januar for rydding og etc. I mellomtida før kontraktunderskriving er det nok fornuftig å nedsette et interimstyre for organisasjonen, med en utpekt kasserer til å holde styr på budsjetter og slikt. Det er viktig for vellet at vi er seriøse, og at de veit hvem de kan kontakte angående leie, osv.

Et interimstyre trengs nok. Skal vi ta sikte på å ordne det på dugnaden?

Vi må også finne litt ut hvor mye penger som trengs og hvordan vi skal få fordelt kostnader. Slik lokalet er nå, må det gjøres ganske mye med det elektriske og vann/avløp før vi kan begynne å bekymre oss om hva slags bryggeri vi vil ha.
 
gustavf skrev:
Nidveg skrev:
In other news, kontrakten er underveis. Offisielt begynner vi leieperioden i februar, med tillatt bruk i slutten av januar for rydding og etc. I mellomtida før kontraktunderskriving er det nok fornuftig å nedsette et interimstyre for organisasjonen, med en utpekt kasserer til å holde styr på budsjetter og slikt. Det er viktig for vellet at vi er seriøse, og at de veit hvem de kan kontakte angående leie, osv.

Et interimstyre trengs nok. Skal vi ta sikte på å ordne det på dugnaden?

Vi må også finne litt ut hvor mye penger som trengs og hvordan vi skal få fordelt kostnader. Slik lokalet er nå, må det gjøres ganske mye med det elektriske og vann/avløp før vi kan begynne å bekymre oss om hva slags bryggeri vi vil ha.

Bør nok fikse det da. Har forresten 63 gram 8% AA tørrhumlet cascade overs, ifølge andre ølfora skal det kan heilt fint å gjenbruke aromahumle til bitring. Justert til 7% gir det 75 IBU på et tjueliters brygg.
 
Jeg her hypp på å være med på laug, men er litt mye ute av landet nå i Januar til å bidra noe særlig.

Er tilbake i Oslo og kan stille med diverse bryggestasj, bil og innsats fom. mandag 30. januar.

Tom.
 
Jeg foreslår at vi seter datoen til 23. januar. Det er ganske mange som kan den dagen og vi får uansett ikke en dag det passer for alle.

WLP090-slantene mine ser døde ut. Jeg kan spandere et nytt rør, men har ikke anledning til å sette starter denne uka. Dersom noen kan lage en starter og PMer meg en adresse, skal jeg sørge for  å bestille opp et rør til vedkommende.
 
gustavf skrev:
Jeg foreslår at vi seter datoen til 23. januar. Det er ganske mange som kan den dagen og vi får uansett ikke en dag det passer for alle.

WLP090-slantene mine ser døde ut. Jeg kan spandere et nytt rør, men har ikke anledning til å sette starter denne uka. Dersom noen kan lage en starter og PMer meg en adresse, skal jeg sørge for  å bestille opp et rør til vedkommende.

Jeg har tre glass med fersk, vasket WLP036 Düsseldorf Alt vi kan bruke, lagde tilfeldig nok en american IPA rundt nyttår. Tappet om på fredag. Funker som juling. Forresten, tar du med speidel den dagen?
 
Tilbake
Topp