Dumt å karbonere via ølutgangen?

Tim

 
Heisann, driver å karbonerer 3 fat med deilig sommerøl :)
Prøvde å koble på co2 via ølutgangen på corneliusfatet, siden jeg har sett noen si det er smart..

Men for meg virker det som koblingen ikke passer helt der?  Veldig hard å få av igjen.
Er co2 inn og øl ut egentlig forskjellige koblinger?
 
Ja, det er forskjellige koblinger. Dersom du skal gjøre det bør du bruke en svart øl ut kobling på gass-slangen (og merke den tydelig så du ikke får øl i regulatoren din).
 
Martin E skrev:
Ja, det er forskjellige koblinger. Dersom du skal gjøre det bør du bruke en svart øl ut kobling på gass-slangen (og merke den tydelig så du ikke får øl i regulatoren din).

Lurt å gjøre det. Går fortere og slipper å riste. Gjør det hver gang

Men bytte til svart på gassen
 
Ok ja, det var sånn jeg forstod det også.  Men trodde de passa om hverandre jeg da, må lære meg å følge med i timen :)
 
men om du ikke er obs har du plutselig en regulator full av øl i det det er mindre trykk på flasken enn fatet.
 
Har sett på amerikanske sider et eget karboneringslokk, med brusestein montert på sikkerhetsventilen. Sett på, og du har verdens største brusmaskin :)
 
Ja så jeg fikk litt tilbake i slangen.  Må nok passe på der ja..
Men jeg har jo en regulator som skal være med tilbakestagsventil, men det er kanskje ikke nok?

Magne, det er jo en idè, men syns det tross alt fungerer greit nok å karbonere over noen dager.

Men kanskje greit å ha en utgang med øl ut kobling fra manometeret til slikt bruk, det skal jeg vurdere etterhvert.
 
Pass på  å ikke bruke "øl ut" dersom du skal øke karbonering på ølet på et senere tidspunkt. Dette vil virvle opp gjærslam fra bunnen av fatet og gi deg uklart øl.

Se bort fra dette rådet dersom dersom det aktuelle fatet inneholder en hefeweissen :)
 
Tilbake
Topp