Dumt å vaske imperial stout-gjær?

Jeg hadde planer om å vaske gjæra til en imperial stout jeg skal flaske i kveld, men så så jeg en kommentar om at man ikke burde vaske gjær etter en imperial stout. Er det fordi den allerede er tynt for mye siden den har gjæra en imp.stout? Lønner det seg å kjøpe ny gjær?

Imp.stouten jeg tenkte å hente gjær fra blir på mellom 10 og 12% og jeg tenkte eventuelt å bruke gjæra i en imp. stout som skal bli rundt 10%.
 
Dersom du skal lage sterke øl, lønner det seg å lage en giga-starter og ta unna litt fra denne til neste brygg
 
Jeg hadde planer om å vaske gjæra til en imperial stout jeg skal flaske i kveld, men så så jeg en kommentar om at man ikke burde vaske gjær etter en imperial stout. Er det fordi den allerede er tynt for mye siden den har gjæra en imp.stout? Lønner det seg å kjøpe ny gjær?

Imp.stouten jeg tenkte å hente gjær fra blir på mellom 10 og 12% og jeg tenkte eventuelt å bruke gjæra i en imp. stout som skal bli rundt 10%.

Først: Hvis du skal gjenbruke gjæren mer eller mindre umiddelbart i et tilsvarende øl, så ser jeg ikke noe stort poeng i å vaske den. Ikke er det noe humle du må kvitte deg med, og fargen er uansett ikke noe problem.

Generelt mener jeg at gjenbruk av gjær fra rimelig sterke øl ikke er noe stort problem, men her er du uansett i et grenseland. Du er tett oppunder tålegrensa for gjæren, og selv om dui har mye gjær så er det antagelig dårlig vitalitet. Det er en dårlig start på et nytt gjæringsforløp, som også skal langt opp i alkohol.

Jeg ville kjøpt ny gjær her.
 
Anbefaler ikke å gjenbruke gjær fra øl med OG høyere enn 1060. Dumt å ødelegge en batch med slapp og utmattet gjær.
 
Anbefaler ikke å gjenbruke gjær fra øl med OG høyere enn 1060. Dumt å ødelegge en batch med slapp og utmattet gjær.
Jeg synes 1.060 er et ganske lavt nivå å sette strek på. Å gjenbruke gjær fra øl på 6-7% er etter min erfaring helt uproblematisk, og du er også langt unna tålegrensene til gjæren.
 
Enig med siste taler. Har en Nottingham som har vært gjenbrukt i en del batcher nå. Øl opp til 7,5%. Siste batch hadde en utgjæring på 85%.
 
Tilbake
Topp