Duvel klone og mais-sirup

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1077
FG: 1006
Alcohol: 9.3 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 34 IBU
BU/GU: 0.44
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 5500 g
Cara Pils 37 EBC 37 EBC 250 g
Cane Sugar (light) 20 EBC 760 g
Mash schedule: 63 degrees for 120 minutes
Hops
Saaz 2.8% alpha 21g 90 minutes
Styrian Golding 4% alpha 34g 90 minutes
Saaz 2.8% alpha 28g 15 minutes
Fermentation
Yeast: WLP570 Belgian Golden Ale


Jeg skal prøve meg på en Duvel-klone i dag.
I oppskriften jeg fant på et amerikansk forum står det 760g mais-sirup.
Dette ser ut til å bli vanskelig å skaffe.
Hva bør jeg da erstatte sirupen med? Jeg ønsker ikke å øke EBC på ølet mitt.
Bør jeg da gå for vanlig hvitt sukker?
 
sukker står oppført som 20 EBC i beercalc mens candis sukker er 0 så tror sukker ikke er rette valget..  mulig de tenker på urafinert sukker ..  er ikke sikker
 
Antar du sikter til "corn syrup"? Det er i realiteten bare ren glukose i flytende form. Du kan like gjerne bruke vanlig hvitt sukker.
 
Hvitt sukker tilsatt under kok vil fungere fint til dette brygget, det er gjæren som skal gi hovedbidraget til smaken.

Det djevelaktige er at den virker snill og vennlig, men...  >:D
 
Takk for svar. Da gjør jeg som jeg hadde tenkt og går for vanlig hvitt sukker.
Btw: hva er hvitt sukker angitt som i beercalc og har dette en EBC på null?
Jeg finner bare Cane Sukker med EBC på 20.
 
EBC i beercalc er vel bare å overskrive.

Det står vel corn syrup i oppskrifta siden den er amerikansk, og det er det de har av sukker der borte. De bruker sikkert blank kandis/vanlig sukker i Belgia.
 
fun fact om korn sirup i statene  :laugh:

hva merkenavn angår er dette merkelig ..  mais er så gjennomsubsidiert i statene at det koster omtrent ingenting ,
95 % av ALLE varer i daglighandelen inneholder mais sukker.. :bank2:

COCA-COLA forandret sin orginale oppskrift ved å bytte ut sukker med mais sukker  :clap:

Jeg har en medbrygger fra statene , og det hender han må ta med seg cola til familien i statene når han reiser hjem på besøk ..

Det smaker helt annderledes sier han..

beklager det ble off topic men "hellane"  snakk om kapitalisme :eek:ppkast:
 
Har blitt fortalt at Duvel er både over- og undergjæret, men vet ikke om det stemmer eller hvordan de i såfall gjør det. Noen som vet noe mer om dette?
 
Jeg har prøvd meg på denne nydelige, men svært vanskelige typen tidligere. Mye hemmeligheter med gjær og fremgangsmåte. Jeg tok utgangspunkt i boka Clone Brews.
Likner mye på din oppskrift, men bruker aromatic malt istedet for carapils. Ellers samme humler. Boka anbefaler Wyeast 1762 eller Wyeast 3522. Begge skal gjæres på 21-24 grader. Tilsvarer WLP 540 og 550.
Litt spesielt er at boka sier at ny dose gjær og sukker skal oppi secondary (som amerikanerne er så glad i). Dette for å få den tørrere.
Jeg ga blaffen i secondary, men slang oppi ny dose gjær og sukker etter ei uke. Det skjedde svært lite, og jeg fikk ikke gjæret den ned til dit denne tørre ølen bør være.
I det hele tatt var jeg skuffet over hele greia. Ble en grei belgisk strong ale, men ikke i nærheten av Duvel.
For å dra den helt ut, står det at den skal lagres i 4 uker på 1,6 grader, flaskes, og deretter 5 uker på 21 grader.

Blir spennende å høre hvordan din blir.
 
Hvis målet er å klone Duvel bør du gå for kun pilsnermalt og hvitt sukker, gjerne 15-20 % sukker. Gjærvalget bør vel være WLP570 eller Wyeast 1388, siden begge disse stammer fra Duvel. OG er rundt 72 et sted.
 
[quote author=Duvelonline]

Mashing

Aside from water, beer’s chief ingredient, barley is the primary raw material. The barley has to germinate for five days in the maltworks before being dried with hot air. This results in malt. The colour of the malt and consequently, of the beer as well, is determined by the temperature. In the brewing hall we mix the ground malt with the brewing water that is drawn from our own sources. We have four 60m-deep wells. This mixture of water and malt, the mash, is brought to various temperatures in a series of steps. The enzymes that are formed during germination further break down the starch in the malt into fermentable sugars. Through filtration, the solids (draff) are separated from the liquid sugar extract (wort). During the cooking process, we add various types of hops which give the beer its characteristic bitterness and pleasing aromas. For the hops our brewers select only the best aromatic varieties, Saaz-Saaz from the Czech Republic and Styrian Golding from Slovenia. After the hops are removed and the mixture is processed in the whirlpool, it is allowed to cool and the beer extract is pumped into the fermentation vessels.

Primary Fermentation Day 2 to 8
The Duvel then ferments and ripens a first time in refrigerated cylinder/conical tanks for some 20 days. We work exclusively with our own top-fermentation strain of yeast (Saccharomyces cerevisiae cerevisiae). According to the top fermentation principle, at the end of the fermentation process, the yeast floats to the top of the young beer where it forms a thick layer of foam. This process takes place at a temperature of 20° to 26° Celsius over a period of 4 to 8 days.

Lagering Day 8 to 29
After the primary fermentation comes the lagering or maturing phase in the lager tanks, where the beer is chilled to -2° Celsius in order to allow it to gently continue to ferment. During this phase, which is carefully monitored with daily analyses and tasting, the beer acquires its balanced flavour and it develops its rich aromatic bouquet. After filtering, the beer is ready to be bottled.

Day 30: Bottling
Right before bottling, an extra dose of fermentable sugars is added along with active yeast cells, which leads to a secondary fermentation in the bottle.

Day 33-47: 2 weeks maturing in warm cellars
By adding a small dose of fermentable sugars and extra yeast to the beer, we cause it to undergo an extra, secondary fermentation in the bottle. This process gives the beer a richer aroma and a more full-bodied taste. This secondary fermentation takes place at a temperature of 22° Celsius in the warm cellars where the beer matures for 14 days.


Day 48-90: 6 weeks maturing in cold cellars

After that, the beer is allowed to rest in cold cellars, where it continues to mature for another 6 weeks (42 days) at a temperature of 5° to 6° Celsius. The cold cellars have a maximum capacity of 12 million bottles. The cool temperature refines the flavour and gives the beer a riper aroma. In other words, the entire production process actually takes
3 months from start to finish. Preparing a traditional beer of perfect quality takes time, lots of time.[/quote]

Ser fortsatt på å forsøke meg på denne. Er det hensiktsmessig for en hjemmebrygger å følge denne fremgangsmåten best mulig temperaturmessig?
 
Brygget et forsøk på etterligning av Duvel i sommer, og da foreslo Birger på Vestbrygg at jeg begynte gjæringen kjølig og avsluttet den varmt, siden jeg ikke hadde mulighet til å kopiere Duvel Moortgat sin prosess. Satte gjæringsbøtten i en kjellerbod som holdt ca 18 grader til å begynne med, og flyttet den så inn på badet hvor den stod i 4-5 dager, totalt 2 uker. Fikk definitivt frem den fruktige karakteren som belgiske blond ales er kjent for, men om det ble en Duvel vet jeg nå ikke.
 
Tja, hvorfor ikke?
Hvis man leser om 570, så skal denne starte kjapt og gjære agresivt. Vil tro man er i nærheten av ønsket FG etter de første 8 dagene. Bør vel være det, da jeg ikke ser for meg mye gjæringsaktivitet på -2 grader. Det er hvertfall langt under anbefalt temp på 570. Men det kan jo hende at det er akkurat dette steppet som gjør det til en Duvel?
Så kommer spørsmålet om hvor mye sukker og gjær som skal tilsettes ved flasking/fating.
Der er det kanskje noen som har et godt forslag?
 
Siden jeg likevel er i Amsterdam i helgen, ble jeg så inspirert av denne tråden at jeg like godt gikk på en pub og kjøpte en ...... nettopp. Duvel!
dazyvuby.jpg
 
Tilbake
Topp