Duvel Klone og valg av flaske

Roger Garshol

Norbrygg-medlem
Jeg har en Duvel klone som er snart ferdig med gjæring. Og da har det dukket opp en utfordring. Hvilke flasker skal jeg benytte meg av for at jeg skal unngå å lage to kasser med håndgranater?

Jeg tenker å karbonere med sukker til 3.5 - 4 volum CO2. Men tåler vanlige ølflasker dette? Duvel bruker jo veldig solide flasker.

Noen som har erfaring med dette? Hvilke flasker har dere brukt og hvor får man tak i disse?
 
Jeg flasker hefer med ca 7g co2/l, som tilsvarer ca 3.5vol co2. Vært over også. Første gangen var jeg litt nervøs, etter det så er det null bekymring. Vanlige 0.5 flasker kjøpt hos lokale hjemmebryggeridealeren.
 
Jeg har også karbonert høyt på standard 0.5 og 0.33 fra bryggselv. Men jeg foretrekker å bruke 0.375 champagneflasker til sånt, føles hakket tryggere.
 
Min regel er: 0,75 Belgiske «sjampis» flasker; 0,5 bob/ bob, vanlige går som regel bra; 0,33 vanlige helt ok. Dersom flaskene er feilfrie vil de normalt klare trykket greit uansett størrelse om de behandles forsiktig. Men sett dem kjølig.
 
Karbonerte en belgisk blond til 2,9 volumes i dag. Bjørnunger. Går det bra? Jeg har null erfaring med høy karbonering. Og siden behovet for skjønnhetssøvn ikke akkurat blir mindre med åra, hadde det vært greit å få høre at det ikke er noen grunn til engstelse:).
 
Karbonerte en belgisk blond til 2,9 volumes i dag. Bjørnunger. Går det bra? Jeg har null erfaring med høy karbonering. Og siden behovet for skjønnhetssøvn ikke akkurat blir mindre med åra, hadde det vært greit å få høre at det ikke er noen grunn til engstelse:).

Det tror jeg går bra, men akkurat innafor grensa for hva jeg kunne sovet med selv. Vurder annen flaske til belgisk
 
Det tror jeg går bra, men akkurat innafor grensa for hva jeg kunne sovet med selv. Vurder annen flaske til belgisk
Takk:). Jeg har plassert kassene på et sånt skobrett av plast, så om ei flaske skulle smelle, blir det ingen fuktskader, i alle fall. (De står jo alltid under et laken når jeg karbonerer, for å skjerme mot lys.)

Må få somla meg til å helle ut en mislykka quadruppel. Den står på sånne små belgiske tjukkasser som vel tåler det meste. Skal brygge en liten porsjon dubbel på gjæra fra den jeg tappa opp i dag, og den skal på de flaskene, ja.
 
Hei Finn, kan du se for deg en Duvel klon i 0,5 L «konkurranse» forpakning ihh til Norbrygg?
Kan du se for deg en sur-øl i samme format?
Skal du være tro mot en «type» standardisering synes det for meg som Norbrygg sine krav står for fall.
 
Tror det skal gå helt fint å karbonere Duvel aktige tripel på 0,5
jeg gjør ihvertfall det. Riktignok kun karbonert til 3 vol, men går fortsatt bra
 
Hei Finn, kan du se for deg en Duvel klon i 0,5 L «konkurranse» forpakning ihh til Norbrygg?
Kan du se for deg en sur-øl i samme format?
Skal du være tro mot en «type» standardisering synes det for meg som Norbrygg sine krav står for fall.
Det har jeg ingen problemer med. Poenget med kravet om 0,5 liter er rett og slett at det er det dommerne trenger. Man kunne eventuelt diskutere å godta 2 X 0,33. Men jeg skjønner ikke helt problemet. 0.5-flasker tåler vel greit trykket.

Dette har litt med logistikk å gjøre, også. Det er enklere å forholde seg til en flaskestørrelse. Og så lenge det ikke er tungtveiende grunner til å fravike kravet om 0,5/0.44-pakninger, synes jeg det er greit å holde seg til det.
 
Jeg har levert øl til NM med 3,3 CO2 volumer og hatt øl stående i romtemp i månedsvis med 4,0 CO2 volumer på 0,5 liter flasker så det er ikke noe problem å levere korrekt karbonerte belgiere til NM :)
 
Tilbake
Topp