Dyrke gjær

chrkor

Norbrygg-medlem
Leste i moderne hjemmebrygging (Boka kona rota bort under flytting), at man kunne lage en starter som man lot gjære helt ut. For så dele i 3-4 flasker og deretter bruke senere.

1. Blir denne teknikken brukt mye, og er den anbefalt.

2. Må det lages ny starter på disse gjær flaskene før de blir tilsatt nytt brygg.

3. hvor lenge kan gjæra lagres.
 
Nei, dette er nok ikke mye brukt. Det er anbefalt hvis du vil spare penger, men ikke redd for litt ekstra arbeid og er helt sikker på at du har kontroll på hygiene.

Det må lages ny starter slike småflasker med gjær. Sannsynligvis bør du også dyrke det opp i to eller flere runder.

Lagring av gjær på denne måten fungerer opp mot noen uker. Skal du lagre lenger, må du til med litt mer avanserte teknikker:
http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices
 
http://uk-homebrew.tripod.com/id45.html
Dette er en enkel metode, han bruker hele 500g spraymalt til 2 liter som han gjærer med luftlås, lar det gjære ut og blander hele 2-literen på 12 flasker.

Han påstår som følger:

"I have successfully kept yeast using this method for my full "brewing season", usually 6-8 months."

Aner ikke om dette fungerer, men kan jo være verd et forsøk :)
 
Gammel tråd, men...

Jeg fikk noen gjær utgått på dato (Irish yeast, 3 rør) som jeg hadde i en 1,5 liters brusflaske som jeg vasket godt og lot bade i starsan i 10 min. Hadde i en liter spraymaltblanding (OG 1050) og ristet dette godt. Lot stå med korken litt åpen slik at CO2 slapp ut. Luftet og ristet jevnlig på denne i 3 døgn til det ikke ble produsert noe særlig med kullsyre lenger. Satt den i kjøleskap i ca en uke og så at mye gjær (mye mer enn de tre rørene) samlet seg i bunn. Lagde en guinneslignende vørter og tilsatte alt(!) i denne. Gjæret som besatt etter 1 døgn og det skummet over all mass på ca 16 grader. Kunne helt sikkert ha delt gjæren i minst 4 (sikkert mer) og fått 4 batchers gjær ut av det. Kommer til å gjøre det neste gang. Skal oppdatere hvordan FG blir og om det blir bra øl :)
 
Jeg pleier innimellom å lage starteren litt større enn nødvendig, og sette til side en slump for senere bruk.
Det er en fin teknikk, f.eks. hvis det er gjærsorter som ikke er så lette å få tak i. F.eks. sesong-strains fra white labs.
Man må selvfølgelig lage ny starter av dette gjæret.
Jeg oppbevarer i tette glass i kjøleskap som holder 2-3 grader. 1-3 mnd er ikke noe problem. Jeg har hatt gjær stående i 6 mnd og fremdeles hatt levende gjær i glasset, men det kan ta lang tid å dyrke opp ny starter når det har stått så lenge.
 
Gammel tråd, men...

Jeg fikk noen gjær utgått på dato (Irish yeast, 3 rør) som jeg hadde i en 1,5 liters brusflaske som jeg vasket godt og lot bade i starsan i 10 min. Hadde i en liter spraymaltblanding (OG 1050) og ristet dette godt. Lot stå med korken litt åpen slik at CO2 slapp ut. Luftet og ristet jevnlig på denne i 3 døgn til det ikke ble produsert noe særlig med kullsyre lenger. Satt den i kjøleskap i ca en uke og så at mye gjær (mye mer enn de tre rørene) samlet seg i bunn. Lagde en guinneslignende vørter og tilsatte alt(!) i denne. Gjæret som besatt etter 1 døgn og det skummet over all mass på ca 16 grader. Kunne helt sikkert ha delt gjæren i minst 4 (sikkert mer) og fått 4 batchers gjær ut av det. Kommer til å gjøre det neste gang. Skal oppdatere hvordan FG blir og om det blir bra øl :)

I henhold til kalkulator så satt du igjen med litt under 200 mrd celler etter starteren. Det passer vel fint til 20 liter vørter? Vet ikke om du skal dele denne i fire neste gang.
 
Jeg pleier innimellom å lage starteren litt større enn nødvendig, og sette til side en slump for senere bruk.
Det er en fin teknikk, f.eks. hvis det er gjærsorter som ikke er så lette å få tak i. F.eks. sesong-strains fra white labs.
Man må selvfølgelig lage ny starter av dette gjæret.
Jeg oppbevarer i tette glass i kjøleskap som holder 2-3 grader. 1-3 mnd er ikke noe problem. Jeg har hatt gjær stående i 6 mnd og fremdeles hatt levende gjær i glasset, men det kan ta lang tid å dyrke opp ny starter når det har stått så lenge.

Dette er ganske likt hva jeg gjør vanligvis også. Slipper all den vaskinga av gjær. Lager 3 eller 4 liters starter avhengig av hva slags brygg jeg skal bruke det til og dekanterer 0.5L x 2 i to forskjellige 0.5 liters lab flasker som jeg tidligere har autoklavet, og setter de i kylen på 1.5-2 C. Så lager jeg ny starter på en av disse neste gang jeg skal bruke denne gjærstammen. Har 4-5 gjærstammer gående konstant på denne måten. Oppdaterer med ny fersk dose fra White labs eller Wyeast 1 eller 2 ganger i året om behovet er der.

Har også latt en av disse flaskene stå i 6-7 måneder i kylen før jeg opplivet den igjen og det var ikke noe problem. Men det tar en batch før den attenuerer helt oppe på max av der den bruker å ligge... (Om den vanligvis attenuerer til mellom 70 og 75% så vil den etter lang dvale (i min erfaring) kanskje ende opp på 67-70% på den første batchen eller noe slikt. Så da kjører jeg ofte en lav alkohols batch for å gi den en litt soft start.
 
Har personlig liten tro på kalkulatorene nær / over utløpsdato. Har selv dyrket opp gjær etter 6 mnd i kjøleskap, noe som ifølge kalkulatorene burde vært særdeles vanskelig. Dette var gjær etter en splitt-starter, som jeg kjørte direkte i en 3L starter.

Jeg synes kalkukatorene har en viss verdi, men jeg er helt enig i at de viser en veldig lite optimistisk "viability" på gjæren. Mye lavere enn hva som er reelt. Dette er noe som til og med Chris White sier, og han er jo en som sikkert godt kunne tenke seg å selge så mye gjær som mulig.

Gjærposene holder mye bedre enn hva disse kalkulatorene antyder. Spesielt om de oppbevares riktig.
 
Har personlig liten tro på kalkulatorene nær / over utløpsdato. Har selv dyrket opp gjær etter 6 mnd i kjøleskap, noe som ifølge kalkulatorene burde vært særdeles vanskelig. Dette var gjær etter en splitt-starter, som jeg kjørte direkte i en 3L starter.

Det er jeg enig i.

Men det viktigste jeg henter fra kalkulatorene er tilvekst av nye celler, og dette er uavhengig av antall originale celler.

I dette tilfellet så vil man få ca 85 milliarder nye celler (OG: 1.050, jevnlig risting). I tillegg kommer antall eksisterende celler, ett sted mellom 1 og 3mrd celler.
Totalt blir det mellom 85 mrd og 385 mrd celler. Sannsynligvis nærmere det laveste tallet.
 
Jeg synes kalkukatorene har en viss verdi, men jeg er helt enig i at de viser en veldig lite optimistisk "viability" på gjæren. Mye lavere enn hva som er reelt. Dette er noe som til og med Chris White sier, og han er jo en som sikkert godt kunne tenke seg å selge så mye gjær som mulig.

Den mest brukte kalkulatoren, Mr. Malty, har jo også en modell for hvordan gjæren dør som er veldig lite logisk: 10% av de opprinnelige gjærcellene dør hver uke, inntil det bare er 10% igjen. Da dør ingen flere gjærceller. Det henger rett og slett ikke på greip.

Så jeg er enig, de kan ha en viss verdi, men i beste fall er de en pekepinn. Slike biologiske prosesser lar seg ikke modellere så enkelt som en kalkulator legger opp til.
 
I følge Braukeiser eller hva fyren kaller seg så underestimerer også Mr. Malty grovt hvor mange celler man får om man bruker magnetrører. Hva som er riktig aner jeg ikke, men det indikerer muligens at pitching rate ikke er SÅ fantastisk nøye...
 
Kan man bruke for mye gjær, noe som kan føre til for rask utgjæring? Har ikke målt, men en sinnsyk gjæring de to første dagene på mine 3 utgåtte rør som jeg kjørte en forgjæring på (ca 1 liter OG ca 1050). Nå etter 3 dager plopper det så vidt...
 
Estimert FG fra brewgr.com er 1015... bare å tappe med en gang? Bør vel få noe tid til å støvsuge reststoffene etter gjæringa?
 
Tilbake
Topp