EBC vs SRM vs Lovibond

Sukk.. dette med farger bugger meg: hva i alle dager er egentlig fasitsvaret på EBC vs. SRM vs Lovibond? Leser i denne tråden hvor en velkjent kalkulator dukker opp:
http://forum.norbrygg.no/threads/slumbrew-lobstah-killah-imperial-red-ale-clone.23978/

Den kalkulatoren skrotet jeg etter kommentar fra gudfaren tidligere.

@Gahr sier jo at med ny regnemetode er basically EBC det dobbelte av Lovibond (http://forum.norbrygg.no/threads/red-ale-amber-ale.22382/#post-226336), men leser man wiki etc. syns jeg ikke den er klar på dette, det står at jo høyere du kommer jo mer forsvinner SRM og Lovibond fra hverandre, mens forholdet mellom EBC og SRM virker å være konstant hele veien (der er det i praksis en dobling).

Så går jeg inn på bryggselv sine side og søker på crystal, de første to malttypene som dukker opp har hhv. "120 EBC / 60 Lovibond" (http://www.bryggselv.no/products/crystal-malt-120-ebc) og "190 EBC / 60 Lovibond" (http://www.bryggselv.no/products/crystal-rug-1kg-knust-190-ebc), og det er mange fler eksempler hvor EBC i blant er det dobbelte, andre ganger det trippelte i BS sitt utvalg. Er de fargeforvirret hos Bryggselv også?
 
Tommelfingerregel er EBC = Lovi X2

Gahrsmith > Bryggselv :p
Har også lurt litt på dette når jeg har slått opp kjente malttyper i Beersmith, og sett at fargeangivelsen i EBC er annerledes enn den er hos Bryggselv. Etter en liten sjekk, ser det også ut til at Beersmith mer eller mindre konsekvent følger regelen SRMX2, mens Bryggselv er varierende. Noen ganger følges den, andre ganger ikke (i alle fall om Lovibond-angivelsene på malten deres stemmer). Da blir det altså slik:
Gahrsmith>Beersmith>Bryggselv
 
Joda, Gahrsmith > * er greit nok, men jeg kjøper ikke maltet mitt av Gahr ;-) skulle jo tro at BS hadde mer skikk på dette?
 
Tydeligvis har bryggselv rotet litt. Jeg skal rette meg selv i den andre tråden. :oops:

Her er det jeg har klart å plukke opp angående farge. Mulig det ikke stemmer helt, men jeg tror det er rett:

SRM og EBC måler farge ved å skalere absorbsjonen av 430 nm-lys, så de er helt proporsjonale. SRM bruker faktoren 12,7 for å passe overens med Lovibond, mens EBC bruker faktoren 25.

25 /12,7 = 1,97, altså blir EBC = 1,97 x SRM, for alle mulige SRM, og motsatt: SRM = 0,508 x EBC.

Lovibond måles med et annet prinsipp (fargeskiver/colorimeter?) og er derfor ikke helt sammenlignbar med absorbsjonsskalaene. Til alle praktiske formål er likevel SRM og L omtrent like store (SRM ble som nevnt i sin tid skalert for å passe overens med Lovibond). Betydelig forskjell dukker likevel opp når fargen blir veldig mørk, men svart øl er svart, så det spiller neppe noen rolle innen hjemmebrygging.

Oppsummert:
  • EBC = 1,97 x SRM
  • SRM = 0,508 x EBC
  • SRM ≈ °L
 
Var slik jeg trodde jeg hadde oppfattet det også, etter innspill fra Gahr, så ingenting er bedre enn at man har en enkel tommelfingerregel å bruke. Årsaken til at jeg har hengt meg litt opp i dette på tross av å være en bagatell (ved siden av normal vitebegjærlighet selvfølgelig) er at jeg har satt 2 APA'er basert samme oppskrift - grainbill skulle i grunn være identisk, med malt kjøpt av BS, og allikevel ble siste batch betydelig mørkere enn første. Hvilket er ekstra irriterende når den første batchen hadde en helt nydelig farge :p Nøyaktig hvor den forskjellen stammer fra er jo ikke så lett å si, men den var såpass stor at jeg ikke kan skjønne annet enn at den stammer fra maltet.

Tar meg friheten til å tagge @BRYGGSELV AS i innlegget, i tilfelle de skulle titte innom og ikke være klar over at det er såpass store sprik i fargeangivelsen på vareutvalget deres :)
 
Er godt å se at garvede bryggere også er usikker på dette med farge på malten. Virker mildt sagt uoversiktlig for en novise som meg...
 
Grunnen til at det er litt forvirring er gjerne at det ikke er så mange årene siden måten man måler Lovibond/SRM på ble endret. Tidligere var EBC omtrent lik Lovibond x 2,6, nå er det nær nok å gange med 2. Fortsatt henger den gamle måten igjen en del steder.
 
Teori og kalkulatorer er fint det, og jeg har ingen problemer med å spise at vi nå kan kjøre EBC/2 for å finne SRM/Lovibond, det er i grunn både praktisk og enkelt å forholde seg til. Problemet nå som det er "ute av verden" er vel strengt tatt at jeg ikke kan stole på BS sine angivelser: skal jeg ta utgangspunkt i Lovibond-angivelsen eller EBC? Når det noen steder er 3-gangeren i stedet for det dobbelte så har faktisk det litt å si når man kanskje søker en litt bestemt farge på brygget :)
 
Så lenge produsenten oppgis, så er det vel greiest å gå til hjemmesidene deres og lese ut tallene derfra. Når det gjelder eksemplene du nevner, så har jo BryggSelv lagt ut analysen fra Thomas Fawcett på maltet fra den aktuelle avlingen (http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Spec_table_EBC_2011_Crop.pdf), og stort mer nøyaktig enn det får man vel ikke. Crystal 120 er dog litt annerledes hos BryggSelv, da den er spesialrøstet for dem som det står.
 
Teori og kalkulatorer er fint det, og jeg har ingen problemer med å spise at vi nå kan kjøre EBC/2 for å finne SRM/Lovibond, det er i grunn både praktisk og enkelt å forholde seg til. Problemet nå som det er "ute av verden" er vel strengt tatt at jeg ikke kan stole på BS sine angivelser: skal jeg ta utgangspunkt i Lovibond-angivelsen eller EBC? Når det noen steder er 3-gangeren i stedet for det dobbelte så har faktisk det litt å si når man kanskje søker en litt bestemt farge på brygget :)

Hvis der er europeisk malt det er snakk om ville jeg tatt utgangspunkt i EBC-verdiene som er oppgitt. De stammer sannsynligvis fra analysene som følger med maltet fra produsent. Hvis det er snakk om amerikansk malt, ville jeg brukt Lovibond-verdiene som utgangspunkt og ev. regnet om til EBC selv.
 
Har selv oppdaget en eller to feil hos BS. Litt reseach og ikke minst smaking av malten førte frem.
 
Hei @Sjakkt,

Vi må bare beklage forvirringen rundt fargeverdiene oppgitt på malten. Det har vært flere av oss som holdt på med oppretting av produktinformasjonen på nettsiden og det har blitt brukt forskjellige hjelpemidler for å regne ut fargene. Dette skal vi rette opp så fort som overhodet mulig ved å bruke fargene oppgitt fra produsenten.

Vi som jobber hos Bryggselv holder oss stortsett til EBC skalaen. Det er som @Hannaas skrev, at EBC kan egentlig ikke sammenlignes med Lovibond, men dersom en kunde spør om en malt type spesifisert med Lovibond farge bruker vi å gange verdien med 2. Er det noe usikkerhet om at malttypen eller fargen passer til oppskriften, skal vi spørre kunden om hva han foretrekker.

Som sagt, vi skal fikse dette så fort som mulig. Jeg håper at dette vil løse problemet for deg og at ølen din vil ha den helt nydelige fargen du sikter på fra nå av :)
 
Hei @Sjakkt,

Vi må bare beklage forvirringen rundt fargeverdiene oppgitt på malten. Det har vært flere av oss som holdt på med oppretting av produktinformasjonen på nettsiden og det har blitt brukt forskjellige hjelpemidler for å regne ut fargene. Dette skal vi rette opp så fort som overhodet mulig ved å bruke fargene oppgitt fra produsenten.

Vi som jobber hos Bryggselv holder oss stortsett til EBC skalaen. Det er som @Hannaas skrev, at EBC kan egentlig ikke sammenlignes med Lovibond, men dersom en kunde spør om en malt type spesifisert med Lovibond farge bruker vi å gange verdien med 2. Er det noe usikkerhet om at malttypen eller fargen passer til oppskriften, skal vi spørre kunden om hva han foretrekker.

Som sagt, vi skal fikse dette så fort som mulig. Jeg håper at dette vil løse problemet for deg og at ølen din vil ha den helt nydelige fargen du sikter på fra nå av :)
Takk for hyggelig svar :) Selvfølgelig fullt forståelig at det kan oppstå litt usikkerhet og varierende praksis sett i lys av at dette har endret seg i senere år, men kjekt å vite at dere har på tapetet å rydde opp i sortimentet også!

Kjøpte Carared på siste handletur for øvrig, blir ikke APA'n min rød nå så vet ikke jeg :p
 
Vekker opp en gammel tråd (synes det ikke var noen grunn til å opprette en ny).

Hvordan måler dere fargen på ferdig øl? Jeg føler at dette er noe jeg har liten kontroll på, og opplever tildels store avvik fra det som er beregnet i bryggeprogrammer.

Jeg leser at det skal finnes trykte referanseark å sammenligne med, men har ikke funnet disse i salg. Er det kanskje vanligere å finne disse for SRM/Lovibond enn for EBC?
 
Hvis du legger oppskriften din inn på beercalc.org, vil fargen på brygget komme opp på fargeskalaen i oversikten. Tror den gjør det samme i Beersmith..
 
Tilbake
Topp