effekt av flaket korn

Bruker flaket korn fra tid til annen og da hovedsaklig i irish stout.
Ser på nettsidene til Petit at det under beskrivelsen av flaket korn står: SITAT; "Å tilsette flaket korn til mesken har en effekt kun på smaken siden dette kornet ikke er maltet. For å få best effekt bør du først koke flakene i 30 minutter i litt vann. Sett det deretter til kjøling før du mesker det samme med resten av malten."
Min erfaring er at dette ikke kun har noe å si for smaken men at det også øker OG en del, og jeg har forøvrig aldri kokt flakene som beskrevet men bare mesket sammen med resten av malten.

Andre erfaringer med bruk av dette?
 
Mine erfaringer er som dine. Koking er unødvendig, og de tilfører stivelse som blir til sukker i mesken, men ingen merkbar smak.
 
Jeg har brukt flaket havre (Bjørns økologiske havregryn) i mine to siste Imperial Stouts.
Ikke for smakens skyld, men fordi havren gir en glatt og fløyelsmyk munnfølelse. Fin skumfasthet også.
I min siste IS brukte jeg 8% flaket havre. I en 25-liters batch tilsvarer det 5 oechslegrader (SG 1005)
Jeg hiver havren, som har vært med gjennom maltmølla,  rett i meskekaret uten å rehydrere.
 
Tilbake
Topp