Effekt på varmeelementene

Totalen er 3200W.
Fordelingen blir da i forhold til motstanden i hver av dem.
Det betinger et mulitmeter å finne dette, men det burde finne i ethvert hjem.
 
Hei!

Er det noen som vet hva motstanden skal være i elementene? Skal disse være like? Får den ikke til å bruke mer enn 2800W på 237V. Kjenner til ohms lov osv så det var ikke det som var spørsmålet...
 
Motstanden skal være som Nordtveds utregning viser.
Har du målt dem separat for å utelukke brudd?
 
John Pedersen skrev:
Hei!

Er det noen som vet hva motstanden skal være i elementene? Skal disse være like? Får den ikke til å bruke mer enn 2800W på 237V. Kjenner til ohms lov osv så det var ikke det som var spørsmålet...

Har du 237 volt på tilkoblingspunktene på elementene? Hvilken temperatur holder vørteren når du måler effekten? Hvordan måler du effekten, strømtang eller billig effektmåler? Når ble strømtangen kalibrert?
 
Har målt ohmverdi mens den er ca 18C, elementene viser forskjellig verdi. Det er ikke brudd, begge varmer. Får bare 2800W så lurer egentlig på hva andre måler og om de virkelig får disse 3200 wattene som er oppgitt. Har "effektmeter" i kontakten samt måler strømmen med "Fluken". Blir vel ikke 13% forskjell pga temp uansett.

Har du bry til å måle dine for å sammenligne?
 
Jeg kan måle mine neste gang jeg brygger, men måleinstrumentene er utrolig viktige. Et slikt billig effektmeter som står i kontakten er vel i beste fall veiledende og 13% feilvisning på et slikt er nok ganske så vanlig. Hvis det er slik at du måler effekten med det og spenningen med Fluke.
Jeg har en fluke strømtang og et fluke multimeter som ganske nylig er kalibrert og kan måle dette, men det blir nok noen uker før neste brygging.
 
Tippar at toleransen på varmeelementet er ganske stor og ca +/- 10% ville ikkje overraska. Motstanden i elementet vil nok og auke ein del når det blir varmt så den ohmske verdien i kald tilstand er berre ein peikepinne uansett.
 
husk at på et varme element er spenningen viktig,, 32oow er målt på max beregnet spenning,240 volt og spenningen varierer veldig fra minutt til minutt,høres helt rett ut spør du meg.spørsmålet er vel egentlig har du problemer med rolling boil siden du spør?
 
Bare såvidt det beveger seg oppi karet under kok så lurte egentlig bare på om det kunne være forskjell på elementene på utstyr levert tidlig 2011 og idag.
Ser for meg dette kan bli ett problem vinterstid da jeg bruker garasjen som bryggebu. Må uansett ha isolasjonskappa.
 
Hvordan er det med tilførselskabel? Du skulle ikke kanskje bruke en lang og tynn skjøteledning? Hent strøm fra en 16A kurs som er nært sikringsskap og bruk en solid skjøteledning. Slike skjøteledninger de selger på Prix skal ikke brukes...
 
John Pedersen skrev:
Bare såvidt det beveger seg oppi karet under kok så lurte egentlig bare på om det kunne være forskjell på elementene på utstyr levert tidlig 2011 og idag.
Ser for meg dette kan bli ett problem vinterstid da jeg bruker garasjen som bryggebu. Må uansett ha isolasjonskappa.
isolasjonskappa hjelper mye,ser du om varmeelementene på noe tidspunkt slår seg av?
 
Har 3x16 i garasjen så er ikke problem med spenningsfall. "Kokingen" er lik hele tiden og regner ikke med elementene slår seg av. Spørsmålet mitt i utgangspunktet var om noen visste motstanden i elementene bare for å sjekke om de er forskjellig fra mine.
 
Tilbake
Topp