Effektivisere silbunnen for å frasile humle?

Finn Berger

Moderator
Dette er bare en idé, men kanskje andre også har hatt den - og til og med prøvd den:)?

Dersom jeg brygger humlerike brygg (les Vestkyst!), er det slitsomt med alt pellethumlegrumset. Og jeg har særdeles dårlige erfaringer med humlepose. Kunne sikkert håndtert det bedre, men har lett etter andre muligheter. Så jeg kom på at jeg kunne trekke silbunnen med et silklede, og så søle lystig i vei med all den humle hjertet begjærer.Jeg ser ikke helt hvorfor det eventuelt ikke skulle fungere, men før jeg tester det ut, kunne det være greit å høre om andre har erfaringer med noe slikt.

Jeg har en skinkepose, det stoffet burde vel funke?
 
ImageUploadedByTapatalk1426322918.995949.jpg
Jeg har en silbunn med 1mm spor. Sirkulerer gjennom den etter kok. Får fin og klar vørter med denne.
 
Den så jo rimelig effektiv ut. Bedre enn min (BB60).
Jeg tror jeg prøver en slags "hopspider" først. Skinkepose med en stålring nedi med diameter litt mindre enn kjelen. Så får jeg testet stoffet.
 
Sånn i utgangspunktet så brukar ein vel kanskje ikkje silbotn når ein kokar - mesking derimot.. Eg vil tru at du lett kan få tett silbotn når du brukar den i kokekaret. Og om du kler den med ein duk (som attpåtil skal liggja ned mot botnen der kokeplata er) så vil du kanskje vera bomsikker på at tappesystemet ditt kanskje ikkje funkar?

Mi erfaring er at å ta seg god tid er det beste når det gjeldt botnfall etter koking. La kjelen stå minst 1 time etter at den er kjølt.

Så tappar ein også særs sakte - bruk gjerne ein time på det også - spesielt om inntaket ditt står i trub. Det som skjer når du tappar sakte er at du ikkje lagar noko særleg sug rundt der du evt. har inntaket - dermed vil du få minimalt med humle/trub med i gjæringskaret.
 
hmm - jeg har brukt silbunnen hver gang så langt, og har ikke opplevd noe problem med at den går tett, selv ikke når jeg kokte en full porsjon med Vestkyst . Jeg har en BB60, og innbiller meg at folk stort sett koker med silbunnen i? Antakelig er ikke den silbunnen den mest sil-effektive, jfr. bildet av Franks.
Men jeg fikk jo med rikelig med guff over i gjæringskaret, selv om silbunnen holdt tilbake mye, også. Så tipset om å mobilisere en smule tålmodighet, virker godt:)! Selv om utålmodigheten er ganske stor når man er kommet så langt i prosessen.
Et poeng er det vel at det blir vanskelig å få til noen whirlpooleffekt med silbunnen på plass.

Kunne en bazooka ha noen funksjon? Hopspider + sirkuleringspumpe + bazooka?
 
Har ofte lurt på om det har betydning å ta med seg trub over til gæring.. Min egen erfaring er at det har minimal påvirkning på sluttresultat. Men så brygger jeg sjelden samme øl flere ganger..

Her er en som har forsøkt å teste hvordan trub i gjæringsdunken påvirker sluttresultatet på en litt mer vitenskapelig måte. Hans konkulsjoner at den batchem med mye trub i gjæringsdunken ble klarere enn den uten særlig trub. Hva gjelder smak så rapporterer han at bitterheten var mer crisp på den med mye trub og at den hadde mer humlearoma.

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/
 
Har brygget bare 5 ganger på min BB60 og brukt sil bunnen hver gang. Den tetter seg hver gang og vi må hjelpe til for å få ut vørteren. Er er mest vanlig å ikke bruke denne bunnen når vi koker?
 
Det er som Katla skriver. Den går lett tett når man koker. Et annet problem er damp bobler under bunnen. Blir en geysir med vørter. Etter koking pumper jeg vørteren gjennom herms kolba og bruker denne som kjøling. Og da med silbunnen på plass. Slangen er dobbelt så lang som gryta er høy, så jeg klarer å slippe den oppi og vri den på plass med røresleiva. ImageUploadedByTapatalk1426411241.303466.jpg

Edit: legger silbunnen oppi ETTER koking.
 
Sist redigert:
Blichmann Engineering sier at man ikke bør koke med silbunn i. Jeg antar at dette gjelder for alle silbunner.

Såvidt jeg har skjønt så blir det mindre sirkulasjon i vørteren og det er større sannsynlighet for at vørteren under silbunnen er den som blir mest utsatt for koketemperatur.
 
^ Det virker nokså rimelig. Takk.

Jeg brygget en 46 liters batch Irish Red i dag. Null problemer med meskingen. Jeg sirkulerer vørteren hele tida gjennom en slange med hull i. Den ligger i en sirkel - med litt mindre diameter enn kjelen - oppå maltsenga, som jeg overhodet ikke forstyrrer. Når jeg skal skylle, flytter jeg bare slangen fra kjelekrana over til skyllevannskaret uten å røre noe annet. Jeg får veldig klar vørter. Maltmølla er stilt på 1.5 mm, antakelig er det viktig å ikke ha noe mindre?
Jeg kokte uten silbunnen, og droppet de ideene jeg serverte her innledningsvis. Jeg hadde humla rett i kjelen uten pose, 60 gr (EKG) ved 60 min og 60 gr ved 15 min. Irish moss ved 15 min. Jeg kjøler med den spiralkjøleren som fulgte med, men effektiviserer kjølinga kraftig ved å sirkulere vørteren hele tida med meskespaden. Det er enda en god grunn til ikke å bruke silbunnen. Tok ut spiralen ved oppnådd temperatur og laget whirlpool, lot det hele stå en halvtime. Tappet gjennom en nylonsokk, og endte opp med to bøtter med trub-fri vørter.

Jeg tror sokketrikset ville funket med større mengder humle, også. Det er altså så langt den løsningen jeg har landet på når det gjelder det spørsmålet jeg tok opp i den første posten i tråden. Ingen silbunn i det hele tatt, altså, når jeg koker, bare en liten sokk på utløpet av tappeslangen (godt marinert i StarSan!)

Jeg har ikke veldig mye erfaring, men dette er et produkt av det lille jeg har + gode råd + ting jeg har plukket opp her og der. Jeg leste forøvrig den bloggen som Asle S lenket til, og nå lurer jeg selvfølgelig på om om jeg skulle blåst i å anstrenge meg for å unngå trub:). Vel, det er egentlig ingen anstrengelse.

BB60 funker rimelig greit, men jeg har ikke noe overveldende inntrykk av kvalitet. I dag løsnet festet til effektregulatoren, så jeg måtte fly og hente fastnøkkel for å komme meg videre. At silbunnen ikke passer, hverken i høyden eller bredden, er ikke særlig tillitvekkende. Og termostaten er treig! Displayet viser riktig temperatur, men det trengs mye erfaring med utstyret for å kunne nyttiggjøre seg den informasjonen det gir. Jeg kommer meg, men har langt igjen før jeg har full kontroll, tror jeg.
 
Har kokt med silbunnen på alle 5 brygg med BB60, og ikke hatt noe problemer. Opplever heller at den siler ut mye av bunnfall og humle.
 
^Jeg har heller ikke hatt problemer når jeg har brukt den, og ja, den har stoppet mye humle når jeg har brygget Vestkyst. Men jeg tror kanskje det er et poeng at temperaturfordelingen i kjelen blir mer ujevn, og under kjølingen er det klart ikke noen fordel å ha den der. Det jeg gjorde nå sist (se innlegg over) gjør kokingen enklere, og det er lite arbeid med å feste nylonsokken på slangen med slangeklemme.
Humlerike brygg er et problem. Jeg tror nok at jeg skal prøve skinkeposetrikset neste gang jeg brygger Vestkyst. Og det blir sikkert ikke lenge til:oops:.
 
Hvis man lager en liten wp og lar brygget stå i to timer etter kjøling tapper man klar vørter. Uansett mengde humle såfremt laget er under kranen.
 
^ Det er det jeg ikke er helt sikker på. Når jeg lager en dobbel batch med Vestkyst, blir det mye humle. Oppskrifta sier til sammen 5,4 gr. pr liter i koken, så det begynner å nærme seg 300 gr. humlepellets. Det blir mye grønn suppe, og det er ikke veldig høyt opp til krana på en BB60. Det var ikke mye klaring da jeg brygget med bare 100 gr. nå sist.

Det blir helt sikkert mer Vestkyst:) - eller noe lignende - og jeg tror ikke jeg tar sjansen på ikke å prøve å forebygge humleslamoversvømmelse - med mindre noen kan forsikre meg om at de har erfaring for at det går greit å gjøre som du sier med en BB60 og 300 gr. humle.
 
Tilbake
Topp