Effektivitetstap ved bruk av humleposer?

Hvor mye mer humle må jeg bruke hvis jeg bruker humleposer for å kompensere for effektivitetstapet?

Det er det nok ikke så lett å svare på. Mange faktorer som spiller inn, mest hvor full posen er. Tror det er kun erfaring som vil gi deg svaret. Mulig noen har testet dette, men da vil deres tall være for deres oppsett og nok ikke bli helt gyldig for andres bruksmønster og oppsett.

Vi tenker sånn at dersom vi beregner 30 IBU, og er fornøyd med bitterheten på det ølet så spiller det liten rolle for oss om humleposen "stjeler" 10 IBU slik at det reelle tallet egentlig er 20. For at et slikt egenkomponert system skal bli konsekvent er man avhengig av å bruke tilsvarende humleposer og tilnærmet lik fyllingsgrad hver gang.

Tror et generelt råd må være å ikke fylle posen mere enn at den ikke sveller helt full når den kokes. Vi bruker BH-vaskeposer som er kjøpt lokalt og er ganske store. Disse blir rimelig fulle ved over 100 gram.

MVH
Børge

Jeg bruker humleposer men vil prøve neste brygg uten. Da trenger jeg å filtrere og tenkte å lage en slikk en.

Folk som ikke bruker poser bruker sikkert også slike??

Vedlegg

• humlefilter.jpg
    humlefilter.jpg
    651,2 KB · Sett: 1.121
Fin patent, det der, Huub. Har du laget den med netting fra en vanlig melsikt? Jeg har et liknende system i gryta, men skulle hatt noe som var litt mer effektivt.

Takk, men ikke min patent  ;D

www.hobbybrouwen.nl søk på hopfilter

folk bruker vanlig kobber manifold men med filterpose rund, eller rvs utsida fra varmtvannslange, eller rvs netting fra en vanlig melsikt ogsåvidere.

poenget er å heve ut vørteren mens humleblomst sørger ogå for filtreringen av proteiner. Dette kan gjøres før nedkjølingen. Da får du lett desinfisert denne humlehevertfilter  :brygging:

EDIT: rvs er den nederlandske betegnelsen på roestvast/roestvrij staal, her kjent som rustfritt stål. Mvh Webmaster

Huub skrev:
Takk, men ikke min patent  ;D

folk bruker vanlig kobber manifold men med filterpose rund, eller rvs utsida fra varmtvannslange, eller rvs netting fra en vanlig melsikt ogsåvidere.

poenget er å heve ut vørteren mens humleblomst sørger ogå for filtreringen av proteiner. Dette kan gjøres før nedkjølingen. Da får du lett desinfisert denne humlehevertfilter  :brygging:

Det er akkurat slik mitt system fungerer. Jeg har en liten rørstumb med en kappe laget av en metallplate rundt. Denne platen er perforert så  vørteren slipper gjennom, mens humlen filtrere ut trub. Det renner imidlertid litt sent, så jeg skulle ha hatt noe som gav en litt større overflate til selve silen.

Har lest et sted at man mister ca 25% av effekten ved bruk av humlepose... Øk mengden med 25% for å kompensere, men vær sikker på hva slags Alpha Acid du jobber med, ettersom dette kan endre seg fra sesong til sesong for samme humletyper.

Beant skrev:
Vi bruker BH-vaskeposer som er kjøpt lokalt og er ganske store. Disse blir rimelig fulle ved over 100 gram.

Er det behov for ekstra store bh-poser på Rognan, eller er 100g stort der oppe?  ;D

Vi sleit ihvertfall med å få nok aroma og bitterhet da vi brukte ulike humleposer, selv med kompensasjon i større mengde og med stadig mindre fyllingsgrad i posene, og fikk oss en aha-opplevelse idet vi prøvde uten. Prøver heller å utbedre whirlpool for å få samlet mest mulig trub i senter. Bruker nå stort sett pellets, selv om vi må finne på noe lurt når vi ønsker å bruke selvdyrket humle.

Lars skrev:
Beant skrev:
Vi bruker BH-vaskeposer som er kjøpt lokalt og er ganske store. Disse blir rimelig fulle ved over 100 gram.

Er det behov for ekstra store bh-poser på Rognan, eller er 100g stort der oppe?  ;D

He He. Det hadde gjort seg med større poser, ja. Er ikke noen humlebomber som blir produsert her  >:D men behovet er nok ofte litt større en 100 gram. Bruker en del pellets til bitterhumle, og da humleposer til smak og aroma.

Jeg tror det hjelper å fordele humlen over flere humleposer (heller enn større). Sørg også for å koke kraftig, for dersom man koker 'tamt' så får man betydelig dårligere utbytte av humlen (samt at man kan forvente litt mere DMS - dimetylsulfid, eller 'kållukt').

Gahr skrev:
Huub skrev:
Takk, men ikke min patent  ;D

poenget er å heve ut vørteren mens humleblomst sørger ogå for filtreringen av proteiner. Dette kan gjøres før nedkjølingen. Da får du lett desinfisert denne humlehevertfilter  :brygging:

Det er akkurat slik mitt system fungerer. Jeg har en liten rørstumb med en kappe laget av en metallplate rundt. Denne platen er perforert så  vørteren slipper gjennom, mens humlen filtrere ut trub. Det renner imidlertid litt sent, så jeg skulle ha hatt noe som gav en litt større overflate til selve silen.

Nå har jeg laget noe med eget patent  ;Utsida fra fleksibel vannrør fungerer meget godt hvis jeg skal stole på erfaring av mange dyktige hjemmebryggere. Skal prøve selv neste mandag.

Vedlegg

• humlefilter.jpg
    humlefilter.jpg
    58,3 KB · Sett: 800
Ved bruk av humlepose. Skviset dere posen godt for å få ut mest mulig væske? Er det i såfall noe redskap som egner seg for dette?

roba skrev:
Ved bruk av humlepose. Skviset dere posen godt for å få ut mest mulig væske? Er det i såfall noe redskap som egner seg for dette?

nei, du må ikke presse ut vørteren og regne med noe vørtertap her.

artig med forskjellige synspunkter.. vi kan nesten ikke gjøre feil hvis noen gjør sånn og noen det motsatte med like gode resultater  :biersmile:
Jeg har bare lest det en gang (John Palmer? hukser ikke nå) og gjør slik.

Jeg er mannen med pølseklypene, men vet ikke hvor mye det har å si så lenge jeg ikke har prøvd det motsatte. Nå er jeg glad i svært så humlete øl, så det er ikke sikkert det merkes så godt (det negative) gjennom IBU-en. 100 gram hel humle suger til seg minst en liter vann, så det er veldig fristende å skvise med klyper.. Klypene er forresten ikke pølseklyper, men t(h)ong (ikke g-streng for damer).

http://morebeer.com/view_product/15780//Tongs_-_Stainless

Jeg bruker et par tykke gummihansker til å klemme med jeg
Fungerer greit hvis man ikke fikler for lenge.
Lønner seg nok å ha ei bøtte med kalt vann med sterkrens å
kunne dyppe de i hvis man ikke har smedfingre.

Bruker å henge opp posene rett over vørteren for å la den renne av seg.  Etter hvert som jeg tapper over til gjæringskaret så renner det av en del men der er fortsatt en god del igjen men det har jeg latt gå hittil. 

Huub skrev:
Nå har jeg laget noe med eget patent  ;Utsida fra fleksibel vannrør fungerer meget godt hvis jeg skal stole på erfaring av mange dyktige hjemmebryggere. Skal prøve selv neste mandag.

Det var en fin patent. Når jeg får ånden over meg, skal jeg lage et nytt ststem selv. Har dog litt problemer med å finne en ølsning på hvordan jeg skal få festet anordningen til inntaket i krana. Jeg har fått boret et hull i gryta og fått en rørstump sveiset på på utsiden. I denne er det boret opp gjenger slik at jeg har fått skrudd inn krana helt i bunnen av gryta, for å unngå mye høyde under inntaket. Gjengene er dog ikke boret opp helt ij\gjennom, så det er umulig å skru inn noe på innsiden...

Litt mer on topic: Jeg vet ikke om det er så mye poeng i å skvise humlen særlig. Om man bruker hel humle løst i karet, og har en grei silanordning, vil man vaske ut mye ekstra trub, som ellers ville ha vært fanget opp, dersom man skviser for mye. Dette vil resultere imer bunnfall, og mye av vinningen går opp i spinningen. Jeg brygger dobbel IPA med rundt 500 g humle på en oppskrift beregnet til 22,5 liter, og får faktisk ut nesten like mye vørter som når jeg brygger mild med 50 g. Det tar bare en del mer tid å sile...

Tilbake
Topp