Effektregulator til varmeelement.

Ligger det ikke 110v live ut i kjelen til enhver tid? Sketchy?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Ligger det ikke 110v live ut i kjelen til enhver tid? Sketchy?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hvorfor er det sketchy?
Det aller meste i huset ditt, vil jeg tro at har en fase helt frem. Det er veldig vanlig med bryter bare på den ene kursen. Skjelden det er brukt to-fase brytere. Det samme gjelder nok BB30 også.
 
Joda. Av en eller annen grunn så jeg for meg at det var selvmontert 2.4kW-element det var snakk om. Trykket ikke på linken.. Da hadde iallefall jeg gått for topolet.
 
To-polt ssr gir ingen meining, men det kan vere greit med ein to-polt brytar før ssr. Uansett bør stikkontakten ut før ein tuklar med koblingane.
Eit vanleg ssr har ein lekasjestraump på nokre få mA så om ein koblar fra elementet har ein 230v på ledningane.

Ein ting til som er verd å merke seg er at desse effektdimmarane som på skjemaet over har ikkje galvanisk skille, så det ligg nettspenning på ledningane til potmeteret.
 
Det kan også være verdt å merke seg at regulatoren trenger litt kjøling. Så den bør monteres på en kjøleribbe eller metallplate. Den beste løsningen er å sette modulen og potmeteret i en godt jordet metallboks så har du innkapsling og kjøling i ett. Fine regulatorer, bruker slik selv til koking.
 
Kan man bruke en slik løsning på de fleste SSR typer? I så fall kan jeg bare montere på en slik resistor på en av relayene jeg har liggende.
 
Nei, en SSR er i utgangpunktet bare ett rele som du styrer av og på.
Denne modulen er ikke en SSR, men en fasestyrt effektredulator som virker på samme måte som er vanlig dimmer.
 
Er det bare meg eller er dette riv ruskende galt? Et SSR kan ikke dimmes ned med et potmeter, den kan vel bare åpnes og lukkes, og det ved å tilføre strøm på kontroll-inngangen? Skal du bruke et SSR eller et relé til dette må du i tilfellet modulere det av og på med ett eller annet.

kjøp heller en sånn:
http://www.ebay.com/itm/SCR-Voltage...84?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a34c2e82c
Denne kobler du inn i kretsen isteden for SSR'en. Jepp, den bremser bare på den ene siden, og det holder. Vær også obs på at denne billige dimmeren slipper litt strøm gjennom selv når den er dimmet helt ned, så legg på en hovedstrømbryter i tillegg, gjerne som bryter begge fasene.


EDIT: jeg tok visst feil her, det ser ut til at den SSR'en der kan gjøre nettop dette.
 
AMelbye skrev:
Er det bare meg eller er dette riv ruskende galt? Et SSR kan ikke dimmes ned med et potmeter, den kan vel bare åpnes og lukkes, og det ved å tilføre strøm på kontroll-inngangen? Skal du bruke et SSR eller et relé til dette må du i tilfellet modulere det av og på med ett eller annet.

kjøp heller en sånn:
http://www.ebay.com/itm/SCR-Voltage...84?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a34c2e82c
Denne kobler du inn i kretsen isteden for SSR'en. Jepp, den bremser bare på den ene siden, og det holder. Vær også obs på at denne billige dimmeren slipper litt strøm gjennom selv når den er dimmet helt ned, så legg på en hovedstrømbryter i tillegg, gjerne som bryter begge fasene.


EDIT: jeg tok visst feil her, det ser ut til at den SSR'en der kan gjøre nettop dette.

Er nok en slik som benyttes. www.kyotto.com/eng_KR20.htm

Jeg så på databladet at den bør ha en x2 kondensator på utgangen for ikke å forstyrre radiokommunikasjon. Så jeg satte inn en slik.

Har dere andre gjort dette?
 
Tegningen oppe i tråden er min, og ja, det er feil at det står SSR. Det er en dimmer med 'SSR-look' av merke Kyotto som er brukt. Den virker helt fint og den blir ikke særlig varm heller når jeg koker en time på BB30. Brukes bare til å ta spenningen litt ned sånn at det ikke koker over. Har montert den på kjøleribber likevel.
 
SindreW skrev:
AMelbye skrev:
Er det bare meg eller er dette riv ruskende galt? Et SSR kan ikke dimmes ned med et potmeter, den kan vel bare åpnes og lukkes, og det ved å tilføre strøm på kontroll-inngangen? Skal du bruke et SSR eller et relé til dette må du i tilfellet modulere det av og på med ett eller annet.

kjøp heller en sånn:
http://www.ebay.com/itm/SCR-Voltage...84?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a34c2e82c
Denne kobler du inn i kretsen isteden for SSR'en. Jepp, den bremser bare på den ene siden, og det holder. Vær også obs på at denne billige dimmeren slipper litt strøm gjennom selv når den er dimmet helt ned, så legg på en hovedstrømbryter i tillegg, gjerne som bryter begge fasene.


EDIT: jeg tok visst feil her, det ser ut til at den SSR'en der kan gjøre nettop dette.

Er nok en slik som benyttes. www.kyotto.com/eng_KR20.htm

Jeg så på databladet at den bør ha en x2 kondensator på utgangen for ikke å forstyrre radiokommunikasjon. Så jeg satte inn en slik.

Har dere andre gjort dette?

Har planar om det eg og. 1uF x2 kondensator på kvar av dei tre eg skal bruke i trefase-bryggeriet mitt.
 
Tilbake
Topp