Egenproduksjon av malt

Ettersom jeg bor i et landsens område med mye korn - inkludert bygg - hadde det vært gøy og forsøkt å produsere sin egen malt.  Er det mulig med de byggsortene vi benytter i Norge i dag og finnes det en god oppskrift på hvordan en skal gå fram?
 
De fleste byggtyper som dyrkes her til lands har for stort protein-innhold til at det egner seg til bruk i øl.
En byggtype som kan brukes er Annabell. Dette kan man få tak i hos Fellekjøpet. Lykke til!
 
Hadde jeg hatt datakunnskaper nok skulle jeg laget en link til deg, men du får gå inn på indre.no og søke på ølbrygging, der er det en kar som har sådd noe som heter einkorn. Han holder til sør i Akershus så er ikke langt unna Østfold.
 
Jeg er enig i at de fleste byggtyper her til lands har blitt foredlet med tanke på høyt proteininhold. At de dermed ikke egner seg for maltproduksjon er jeg ikke enig i. I historisk sammenheng, så er det ikke lenge man har fått kjøpe malt på butikken  ;) Jeg har prøvd hjemmebrygg på svært mange sorter, både torads og seksradsbygg. Jeg tror imidlertid at det kan være vanskelig å konkurrere mot kommersielt tilgjengelig malt målt på de fleste parametre, men dette har i grunnen lite å si hvis du sikter mot noe spesielt og originalt. Min erfaring tilsier at du gjerne kan prøve å finne en type med store korn og en type med stor spirevillighet. Jevn spiring er viktig for å få et godt og konsistens malt. Per Kølster fra Danmark er en kapasitet på småskalaproduksjon av malt. Han holdt et veldig fint foredrag under juleølkonkurransen på Tautra i 2012. Her kan det være inspirasjon å hente https://sites.google.com/a/koelster.dk/koelster/
Øl med humle fra husveggen, korn fra åkeren ved plenkanten, vann fra egen brønn, malt meltet, tørket på eget såinnhus og øl brygget på samme sted er jo litt kult da. Håper å være der om et år eller to..
 
Roarsa skrev:
Øl med humle fra husveggen, korn fra åkeren ved plenkanten, vann fra egen brønn, malt meltet, tørket på eget såinnhus og øl brygget på samme sted er jo litt kult da. Håper å være der om et år eller to..

Blir ikke kulere enn det :)
 
Roarsa skrev:
Jeg er enig i at de fleste byggtyper her til lands har blitt foredlet med tanke på høyt proteininhold. At de dermed ikke egner seg for maltproduksjon er jeg ikke enig i.

Jeg tror jeg vil moderere utsagnet til "å være mindre ansett til å være egnet til bruk i øl".

En annen faktor som også har stor betydning for valg av byggtyper her til lands er rett og slett klimaet. Ihvertfall på vestlandet. De typene som er ansett for å være best til ølproduksjon krever lengre og varmere somre enn dem som stort sett brukes her til lands.
 
Da er vi litt mer enig ja. Legger vi til mindre ansett til å være egnet til kommersiell bruk, så er vi helt enig. Dårlig utbytte er blant annet noe man må regne med.
 
Der sa du det enda mere presist! Joda, vi er nok enige. Og lavere utbytte er nok ikke så farlig.
 
Tilbake
Topp