Eikefatet blir ikke "helt" tett

SigmundF

Norbrygg-medlem
Det er første gang jeg bruker eikefat. Jeg hadde lagringsvæske i ca 4-5 uker for å trutne fatet. er nå på andre brygget i fatet, det første var ca 3 uker og nå det andre har stått snart ca 4 uker. Fatet er ikke blitt helt tett, det leker ut ca 0,5 dl i løpet av to dager.

Er dette normalt at fatet ikke blir "helt" tett etter ca 3 måneder? Jeg har lagt med ett par bilder som viser hvor ølet siver ut.
 

Vedlegg

  • IMG_1198.jpg
    IMG_1198.jpg
    60,4 KB · Sett: 84
  • IMG_1199.jpg
    IMG_1199.jpg
    59,4 KB · Sett: 80
Det burde vært tett etter 3 mnd. Har det lekket helt fra start?
Jeg slet også å få mitt tett i starten. Etter en omgang med 60 graders vann i 1-3 døgn så ble det potte tett
 
Hvis det ikke blir tett ville jeg tenkt at stavene ikke sto riktig. Kan de ha forskjøvet seg mens fatet har vært tørt? Jeg ville nok tømt det, demontert det og prøvd å sette det bedre sammen igjen, men det gjør jeg med alt som ikke fungerer sånn jeg vil. Det er ikke alltid det blir bedre etterpå.
 
Kan det være problem med pluggen, som ikke tetter helt? Det kan nesten se ut til at lekkasjen kommer fra hullet, stemmer det?
 
Jeg startet med varmt vann, så lagringsvæske. Det har egentlig aldri vært helt tett. Lekkasjen er ikke med pluggen, det ser ut som som om det er i tetningen mellom stavene og lokket det lekker. Muligens fatet står for kaldt eller for tørt, står nå garasjen med ca 8-9 grader??
 
Jeg startet med varmt vann, så lagringsvæske. Det har egentlig aldri vært helt tett. Lekkasjen er ikke med pluggen, det ser ut som som om det er i tetningen mellom stavene og lokket det lekker. Muligens fatet står for kaldt eller for tørt, står nå garasjen med ca 8-9 grader??
Høres vel mer ut som en mandagsmodell.
 
Bruk en blåselampe og svi området som lekker. Googlet meg frem til det og prøvde selv. Funket her.
 
Demontering og remontering frarådes. Vann og varme er håpet. En blåselampe kan være løsningen. Kan du senke fatet i et større vannbad slik at du får trutnet veden fra alle kanter? Kokende vann og la det ligge i badet en ukes tid.
 
Blåselampe ! Er det varmen eller det at treverket blir svidd som er løsningen? Jeg er usikker på om jeg har blåselampe, men har en kraftig varmluftspistol som skal levere 200-300 grader. Kan det fungere?
 
Ja den kan fungere. Det er varmen som får treverket til å svelle i bredden. Hell gjerne over kokende vann før og under varmebehandling.
 
Jeg tror, helt ukyndig og basert på egne svevende teorier, at du og får en effekt at å karamellisere vørteren. Smelter sukkeret slik at det blir en propp i tillegg til resten av effekten av varmen.
PS! Husk at det er en del av behandlingen innsiden av fatet får før du kjøper det.
Blåselampe får de på Biltema.
2d80f25b3927a9d5a7fbb68d30e6c779.jpg
 
Tilbake
Topp