Eikekuber og rom

tsb

 
Har 19L med stout på 8% jeg tenkte å få en runde med eikekuber som har ligget i rom. Siden jeg ikke har gjort det før, så trenger jeg en pekepinn på hvor mye rom/kuber som skal brukes, hvor lenge det skal trekke og hvor lenge det skal ligge og godgjøre seg.
Ønsker ikke at verken rom eller eika skal være veldig fremtredende.
Noen som har noen innspill på mengde og tid?
 
Resirkulerer denne gamle tråden fordi jeg lurer på mye det samme.

Jeg skal brygge en Belgisk quad og eike den med eikekuber marinert i rom for å få til noe som ligner "Elø Ryolitt Belgian Dark Strong Barrel Aged 2020".

Noen tips til mengde eikekuber og eksponeringstid?
 
Har dere KUBER eller CHIPS? stor forskjell.

JEG, personlig, ville latt de ligge et par uker pluss. Smak på spriten. Det er oftest en indikator for meg. Sist jeg gjorde det, så lå de i tre uker i staver. Jeg bruker ikke chips, bare staver eller store kuber. Men kjente treverksmaken forandre spriten ganse så mye, så det var spennende.

Også har jeg prøvd både å tilsette alt, med spriten, og bare kubene. Begge deler funker. Spørs hvor gnien du er på spriten din. Har også lagd to batcher på samma sprit med forskjellige staver.

Men når det gjelder fremtredene, så ville jeg sett ann størrelsen. Om det er kuber eller staver, så får ølet et mer gradvis preg. Så lurt å kunne smake underveis. To uker til seks uker er oftest greit på staver. Etter min erfaring riktig nok.

Jeg brukte kanskje 100 gram med treverk i en liter med sprit, som jeg dereetter tilsatte i 20 liter.
 
Ser det er snakk om kuber, men i tilfelle det har noen verdi:
Jeg har brukt 8g medium roast chips på 27L mørkt øl i 14 dager (hvorav syv dager etter CC til 1*C) og fått et fint og noenlunde subtilt fatpreg.
 
Var ikke 100gr på 20L litt mye (5g/l)? Ser ofte anbefalinger fra 1-3g/l. Hvordan ble eikepreget i endelig resultat?
Okei, 19 liter da! :p Men vi er fortsatt over anbefalingen sikkert ja. Veit jeg lite om.
Jeg synes ikke det var for mye. MEN jeg har heller ikke brukt eik. Jeg har brukt morelltre, plommetre og epletre.

Men det er jo noe av greia med "Så lurt å kunne smake underveis". Jeg bruker c-kegs, og kan tappe av underveis. Så jeg har en slags sekundærtank med treverk i, som er trykksatt, også fører jeg det bare videre når det er ferdig.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp