Eksperimentelle råvarer

Noe som har prøvd å tilsette noe rart som ble bra/ok?

Gulrotjuice, redbull, kosteskaft
uansett hva det måtte være.
 
Da har jeg gjæret en wlp001 med magnetterapi. Dette styrker det elektriske potensialet over cellemembranen og gir mye bedre utgjæring. Stormgjæringen var ferdig på bare 5 dager!
Jeg slet litt med Schumann frekvensen som ligger mellom 8-10 hertz.
Dette høres vel mye bedre ut enn. Nå datt den forbannede rørepinnen i dunken, igjen.ImageUploadedByTapatalk1434397909.538208.jpg
 
Testet sen tørrhumling med tegneseriepocketbok en gang - tilsatt under omstikking fra gjæringskar til flaskingsbøtte.
Hvordan? Enkleste sak av verden: Hadde boka liggende under gjæringskaret for å få litt helling på det for å unngå for mye gjærgrums mot slutten. Skulle bare vippe litt til, og så... plask oppi bøtta.

Ølet ble helt fint, det - og boka kan fortsatt leses (Det var Franquins Sorte streker, om noen skulle ønske å gjenta eksperimentet).
 
Ja, det er et lite klenodium, egentlig - så jeg var vel like bekymra for boka som for ølet.
Mørke saker dette, ja, mye trykksverte. IBUen gikk nok opp et par hakk, tenker jeg.
 
Pre-pitcha en møkkete papirlapp som dukka opp fra løse lufta og landa oppi gjæringskaret med 20L nykjølt og ristet vørter. Vippa den opp med starsanifiserte hansker på hendene, og sprayet skummet der den hadde ligget med starsan før jeg pitchet med den noe mer tradisjonelle WLP007.

Velkommen "IPA - extra special lommerusk edition".

Ikke noe synlige tegn på infeksjon ved flasking i hvert fall, så det gikk sikkert bra.
 
Ifølge en nylig artikkel på olportalen.no, så bruker Black Cat Brewing kattehår, stemmer ikke det? :p
 
Jeg lagde en hjemmekomponert oppskrift på en tørrhumlet India Red Ale med eikechips for å simulere lagring på eikefat... ganske normalt... Men fordi jeg er lat, lett distrahert og generelt sett ganske slurvete, heiv jeg oppi disse i secondary UTEN å koke dem først(i know!!)...

Det som skjedde dagen etter var at villgjæren i eiken satte igang en sekundær spontanfermentering, boblinga i gjærlåsen tok kraftig av igjen etter å allerede ha gjæret i en uke. Dette brygget smakte skarpt og surt en hel månede etter at den har stått med karboneringssukker. Jeg vurderte å tømme den ut, men lot det stå siden jeg hadde tatt på meg bryet med å flaske den...

Men når det har stått i et par måneder, fikk brygget en helt spesiel kompleksitet som jeg ikke klarer å sette fingeren på, men både kona og jeg elsker den ølen og lager den årlig. Vet ikke om det bare er den eikechips pakka jeg har som har usedvanlig mye villgjær i seg, eller om dette er normalt, men uansett et morsomt fenomen og et veldig unikt og snadder øl.
 
Tilbake
Topp