EkspressIIPA - et juleeksperiment

Som tittelen sier er dette et ekspress-eksperiment øl. Jeg bor for tida i USA og er hjemme en liten tur i forbindelse med jobb og juleferie og hadde vanvittig bryggelengsel! Jeg kjøpte blodfersk gjær og humle i USA og bestemte meg for å prøve et lite eksperiment.

Jeg kom hjem lørdag 15 des., brygget søndag 16 des. og har planer om å drikke ølet 26 des. og drar tilbake tidlig på morgenen 30 des.! Altså er det ikke nok med at ølet må bli ferdig raskt, det må også drikkes raskt!

Når man brygger en "grain to glass" på 10 dager så er det vel størst sjanse for suksess med alkoholsvake øl, men jeg vil ha en sterk IPA :sikle

Her er oppskrift og gjæringsplan:
OG 1068
IBU 130-ish!

Caramel/Crystal Malt - 10L (19.7 EBC) Grain 2 4.7 %
Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC) Sugar 4 11.0 %
Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 1 80.3 %
0.26 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) Grain 3 4.0 %

20.00 g Columbus (Tomahawk) [15.20 %] - Boil 10.0 min Hop 9 10.9 IBUs
28.00 g Simcoe [13.00 %] - Boil 0.0 min Hop 12 0.0 IBUs
28.30 g Chinook [11.10 %] - Boil 10.0 min Hop 8 11.3 IBUs
28.30 g Chinook [11.10 %] - Boil 30.0 min Hop 7 24.0 IBUs
28.30 g Simcoe [13.00 %] - Boil 5.0 min Hop 10 7.3 IBUs
37.00 g Columbus (Tomahawk) [15.20 %] - Boil 1.0 min Hop 11 2.4 IBUs
56.00 g Warrior [13.70 %] - Boil 60.0 min Hop 6 76.2 IBUs

2.0 pkg Nottingham (Danstar #-) [25.00 ml] Yeast 13

Temperatur og tid:
1 fase 3 dager: pitch 18 grader. Naturlig økning til ca. 22 grader.
2 fase 3 dager: 22 - 23 grader
3 fase 1 dag   : kjøl ned for å felle ut mest mulig gjær (4 grader? 0 grader? -2 grader?)
4 fase 2 dager: karbonering (tilsatt CO2)

Som om dette ikke var nok galskap så vurderer jeg også tørrhumling. Hvis dette skjer så er planen å tørrhumle fra i kveld til 23 des., 5 dager. Deretter fjerne humle med en desinfisert sil før ølet kjøles ned.

Noen innspill? Er ølet humlete nok uten tørrhumling? ;D

edit: glemte noen detaljer.
 
Vel, vi får håpe at ølet er utgjæret siden du skal drikke opp alt rett før du skal på en 10 timers flytur eller så  :eek:
Må si jeg har opplevd en del gass når jeg har vært litt vel ivrig med prøvesmaking etter flasking ;D
Vurdert gjærstopper (hvis det fungerer godt på øl)?
 
Hehe, uferdig øl fører til ivrig mage ja ;)

Tror faktisk ikke det er et stort problem, har bevisst brukt en type gjær og en gjærmengde som gjør seg ferdig og feller ut svært raskt. 2 pakker rehydrert Nottingham på 19 liter.

Det er også årsaken til "crash cooling" dagen før flasking, enda bedre utfelling av gjær. Muligens jeg bør kjøle ned til noen minusgrader, - 5 eller noe sånt, det burde iallfall funke som en gjærstopp :)
 
Chriselv skrev:
Muligens jeg bør kjøle ned til noen minusgrader, - 5 eller noe sånt, det burde iallfall funke som en gjærstopp :)
Det tek ei stund å kjøla ned eit brygg frå gjæringstemperatur til kuldegrader. Viss du går for kuldegrader må du rekna med at ølet skil seg og det blir isklumpar som tek tid å tina opp. Du kan sjølvsagt berre ausa ut isklumpane og leva med at ølet blir sterkare. Kjøleskapet mitt har sin eigen stygge vilje og har bortimot botnfrose eit par brygg for meg, men ølet har likevel karbonert på ti tolv dagar. Så det er i alle fall ikkje all gjæren som dauar berre med nokre få kuldegrader. Håpar det går bra både med ølet og magen, du må fortelja korleis det enda!
 
-5 var lovlig lavt... Min erfaring er at 2 °C og bruk av klaringsmiddel som regel får ølet klart i en fei.
 
Ja jeg skriver bare mye tull nå :p

Skal måle SG (forhåpentligvis FG) ganske snart. Det blir fjerning av humle (ja jeg klarte ikke å dy meg med tørrhumling) etterfulgt av nedkjøling til 2 - 4 grader på søndags ettermiddag og fating et døgn etter. Jeg bryr meg igrunn overhodet ikke om at ølet er klart, så lenge det er drikkbart ;)

Jeg har brukt Nottingham før og den jobber jo vanvittig raskt og bunnfeller bra, så satser på at dette går veien!
 
nysgjerrig på resultatet når du kommer dit.
hurtig øl, satser på du forteller om resultatet
 
Da har jeg målt SG til 1010 så den er iallfall ferdig gjæret :) Det er ikke noe gjær på toppen av ølet men det er selvsagt svært uklart.

Det lukter ganske gjærete men smaker heldigvis ikke så ille.

Spørsmålet nå er, hva kan jeg gjøre for at det skal bli mest mulig 'modent' til 2. juledag?

Noen alternativer :
- Starte nedkjøling i kveld og la den stå kjølig til fating (ca. 2 døgn)
- La den stå varmt (23 grader) i ett døgn til før nedkjøling

dyraseve.jpg
 
Da er fatet tømt!

Ølet ble kjølt ned til omtrent 2 grader over 1,5 døgn og fatet på julaften. Det ble tilsatt gelatin på fatet og det ble satt til 3 bar karbonering på ca. 1 grad.

To dager senere ble ca. en halvliter med grums tappet av og ølet ble overført til et nytt 9 liters "portabelt grumsfritt" fat.

Resultatet ble en meget bra IIPA som ikke bar preg av "ekspressbrygging" :) Det eneste jeg ikke er fornøyd med er mangel på humlearoma. Dette er nok pga. mye aroma forsvinner med bunnfelling av gjær når man tilsetter gelatin. Den siste ekstremt grumsete halvliteren hadde vanvittig mye mer humlearoma (men også mye gjærsmak).

Konklusjonen er iallfall at det går helt fint med "grain to glass" på 10 dager med en imperial IPA så lenge man har en plan og tar visse forbehold :) Og basert på min erfaring med IPA'er hadde ikke dette ølet blitt noe bedre med lengre lagring.

uza7yde8.jpg
 
Tilbake
Topp