Ekstra mørk spraymalt

Heisann,
Jeg kjøpte for ei stund tilbake en pakke med ekstra mørk spraymalt (500g) uten noen tanke på hva det skulle brukes til. Nå, etter å ha fått noen brygg på samvittigheten har jeg ennå ikke fått brukt den og lurer på om det i det hele tatt er noe jeg kan bruke den til. Hvor mye restsødme gir den i.f.t. lys spraymalt, hvor mørk er den egentlig, kan den brukes til starter til mørke øl, ...etc. ?

Noen som har erfaring med denne?

Hvis jeg ikke får brukt den snart tenker jeg at jeg bare forsøker å lage en liten batch ASIBA og bruker litt wlp090-slurry jeg fikk fra en kompis.
 
Eg gjorde det samme, kjøpte 1 pose bare for å kjøpe. Endte opp med å lage startere på den, noe som den fungerte veldig godt til
 
Jeg synes til og med medium-ekstrakten blir for søt, særlig om man bruker krystallmalt i tillegg i et mørkere øl.
 
Ja, svarene gitt her er i retning det jeg har kommet frem til også. Har innsett at skal man bruke ekstrakt i brygg så er det nok best å gå for en lys, for så å justere farge og restsødme med spesialmalt. Har planer om litt porter og stout fremover, så startere med mørk spraymalt burde gå bra. Har riktignok ikke fått så veldig mye bruk for startere i det siste, da jeg heller har vasket slurry for gjenbruk.

Note to self: Planlegg hva du skal bruke det du kjøper inn til. Bortsett fra de ingrediensene man bruker hele tiden uansett, det kan man ha et lite lager av  8)
 
Tilbake
Topp