Ekstra pakning til vannkokerelement?

Hei. Skal montere et par vannkokerelement i en krabbegryte. Den er ganske tynnvegget så den pakningen som er med tror jeg ikke blir nok. Noen som har noen tips for å gjøre veggen litt tykkere sånn at elementene sitter skikkelig?
 
Eg vil tru det berre er å finne ut kor tjukk vegg du treng for at pakninga skal passe. Deretter finn du ei stålplatte som er passeleg tjukk og deretter driller du på hol i plata og monterar på utsida. Alternativt kan du sikkert fikse det med litt silikon på tube frå CO. Eller dette superstoffet som funker på alt. Hugsar ikkje kva det heiter...
 
Jeg har gjort noe lignende i min HLT.
Den er en europris kjølebag, og da tok jeg ganske enkelt å klippet i stykker vannkokeren, og brukte veggen i den som foring på utsiden.
Du kan også lage foring av aluplater eller lignende, slik at de "står i stil" med kokekjelen din :)
Enkelt, raskt og fungerende....
 
Når jeg monterte i alu-kjelen min, laget jeg en pakning av ei bakeform i silikon.
Funker som julig!
 
Takker for bra tips! Hjelper lite når jeg ødela hele gryta pga en dårlig hullsag:(( "glemte" at jeg ødela den da jeg laget hull i en vesentlig hardere rustfri kjele for en stund siden:(
 
Terje W skrev:
Takker for bra tips! Hjelper lite når jeg ødela hele gryta pga en dårlig hullsag:(( "glemte" at jeg ødela den da jeg laget hull i en vesentlig hardere rustfri kjele for en stund siden:(
Tips når du skal sage hull i rustfri kjele, fyll kjelen med vann til litt over overkanten av hullet du skal sage, sag med lav hastighet, og bruk smøreolje! MYE smøreolje.. :)
Når det begyner å lekke vann, kan du tømme ut vann slik at nivået er rett under der du sager, men behold vannet under der, det leder bort varme, og tar bort resonanslyden fra stålet. press sagen intill med passe trykk... du ser når sagen har passe trykk :) da går det som oftest bra for både kjele og sag. ved saging i aluminium er det fint å bruke rødsprit som smøring... i rustfritt må man bruke olje. hydraulikkolje som jeg bruker er ihvertfall fint.
 
Takk igjen for bra tips! Ang hullsag, har de noe bra verktøy på ikea for dette? Innbiller meg jeg leste noe om det en gang. Trenger hull på 40mm.
 
Tor-Henning skrev:
Tror Katla fra bryggmaker kan lage silikonpakninger på mål, ikke sikker men du kan no sende han en melding

Stemmer at eg kan laga flate pakningar på mål.  Dei sirkulære skjæreståla eg har kan eg kombinera (2 om gongen er praktisk til pakningar…)  frå 2-10 mm i 1 mm steg, frå 12-50 mm i 2 mm steg.  Og eg brukar 2 stål samstundes og dei må tilhøra kvar si gruppe (dei fem gruppene er 1-10, 11-20, 22-30, 32-40 eller 42-50  (mm)) .  Silikonmatta eg bruker til pakningsmateriale er 3 mm tjukk og den er næringsmiddelsikker (FDA). 

Ser at mange monterar vannkokarelementa i botnen - den er jo oftast flat og fin og då slepp ein vel litt lekkasjerisiko - som kanskje er lettare å få når veggen er rund..  Men då må ein ha kjelen på eit stativ av eit eller anna slag.   
 
Vannkokerelementet har sikkert noen avstandsstykker som begrenser hvor mye du får skrudd det sammen. Hvis du filer ned disse 1-2mm vil det bli tett og fint på en tynnere kjele.
Det er mye enklere å lage hull med ett stanseværtktøy du skrur gjennom kjelen enn med å bore. Du får slike på 38mm til en dyr penge på nettet. Alternative er å kjøpe ett billig 35mm hullverktøy for oppvaskbenk og slipe ut resten med en dremel. Slike får du f.eks. på Ikea og Biltema. Da har du mye bedre kontroll og slipper å ødelegge kjelen.
 
Tilbake
Topp