Ekstra tørrhumle i st peters ruby red ale?

Citra? Cascade? Amarillo? Andre?

Vil du ha en blå eller grønn bil? Sterk farge eller litt svakere?

EKG og Fuggles er vel ikke helt fruktig ifht hvordan man kan få det med amerikanske humler f.eks. Gå på bryggselv.no og les litt om humlene, og trykk bestill på den som frister mest.
 
St peters red ale har vel EKG som tørrhumle pulver med i kitet,så jeg ville gått for det.. btw. Skipp det pulveret, det smaker høgg..gå får ekg pellets..

Edit: For mer fruktighet kan du jo hive oppi litt cascade i tillegg..funker knall sammen med Goldings..
 
Sist redigert:
99 % sikker på at det er cadcade i originalen. Hva det er i settet vet jeg ikke, men cascade er et godt kompliment til de lett krydrete tonene i ølet synes jeg. 50 gram tørrhumle?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
99 % sikker på at det er cadcade i originalen. Hva det er i settet vet jeg ikke, men cascade er et godt kompliment til de lett krydrete tonene i ølet synes jeg. 50 gram tørrhumle?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har nok rett: http://www.homebrewwizard.com/2011/st-peters-ruby-red-ale/

Jeg har ikke drukket den der på lenge - butikkene jeg har tilgang til, har utviklet allergi mot engelske øl, ser det ut til:( - og husket den bare som en temmelig god engelsk øl. Og så fant jeg denne: https://www.ratebeer.com/beer/st-peters-ruby-red-ale/31057/
 
Bare så det er sagt, det er ikke mine egne forfinede smaksløker som kjente smaken av Cascade. Jeg var hektet på ølet, og de hadde det på Coop før. Det var når jeg ønsket å brygge noe tilsvarende jeg fikk høre at de blant annet brukte Cascade. Det ga mening. Etter det har jeg ofte brukt Cascade sammen med f.eks EKG. Gjerne noe mindre Cascade da den lett dominerer. Cascade er en humletype som kan tilføre noe til om ikke alle, så til svært mange ølstiler. Om noen har en god All Grain oppskrift på Ruby Red Ale så vil jeg gjerne ha den. Hvilken gjærtype tror du Finn kan være en match?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare så det er sagt, det er ikke mine egne forfinede smaksløker som kjente smaken av Cascade. Jeg var hektet på ølet, og de hadde det på Coop før. Det var når jeg ønsket å brygge noe tilsvarende jeg fikk høre at de blant annet brukte Cascade. Det ga mening. Etter det har jeg ofte brukt Cascade sammen med f.eks EKG. Gjerne noe mindre Cascade da den lett dominerer. Cascade er en humletype som kan tilføre noe til om ikke alle, så til svært mange ølstiler. Om noen har en god All Grain oppskrift på Ruby Red Ale så vil jeg gjerne ha den. Hvilken gjærtype tror du Finn kan være en match?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg må nok prøve å få tak i den der igjen:). Det irriterer meg at utvalget av engelsk øl er blitt dårligere i butikkene "mine". Det var dårlig nok før, men nå finnes det nesten ikke noe.

Jeg har en håndfull engelske/britiske gjær som jeg er fortrolig med og liker, men i det siste er det bare wlp013 og wyeast 1318 jeg har brukt. Den siste attenuerer litt mindre, og gir litt mer fruktighet, men begge er utpreget "engelske" - hvis det gir mening. En annen som jeg sikkert kommer til å vende tilbake til, er wlp028. Ingen av disse er vanskelige på noen måte. 1318 er en veldig god topphøster, og 028 kan også topphøstes, mener jeg.

Jeg lar dem starte på 17/18 grader, og så får de stige etter hvert til 20/21 grader. Da får gjæren gi sitt bidrag til smaken, men uten at det tar av. Lar du dem jobbe på 18 grader hele veien, blir det et reint øl - særlig med 028, som godt kan jobbe lavere, også.

Ved en tilfeldighet kom jeg til å lage en blanding av 013 og 1318. (Skulle sette en starter med et par småslanter av 1318, og så tok jeg en slant 013, som den ene.) Den har jeg laget flere øl med nå, og den er visst blitt "husgjæren" min. Anbefales:). (Jeg aner ikke i hvilken grad forholdet mellom de to endrer seg over tid. Siden det er en topp- og en bunnhøster, er det litt tricky. Jeg må nesten bunnhøste, og så langt har ikke det ført til at det ikke blir et solid kremlag under gjæringen, i alle fall.)

Det enkle svaret på gjærspørsmålet ditt blir: Prøv å blande 1318 og 013. (Så får jeg høre hvordan det har funket for andre, også:rolleyes:.)

Helt enig i at en blanding av EKG og Cascade funker fint. (Tror kanskje jeg fikk råd av deg om bruken av dem en gang?) En sånn blanding av amerikansk og engelsk humle kan bli bra. I O'Haras Irish Pale bruker de Amarillo, og der balanserer de også fint mellom den gamle og den nye verden.
 
Sist redigert:
Hvordan ble den? Jeg liker godt st Peters Ruby Red, har laget den noen ganger nå. Satt akkurat å lurte på om jeg skulle hive litt cascade oppi siden det er den jeg har liggende, også er jo cascade konge på alt annet.
 
Tilbake
Topp