Ekstrakt vs all grain?

KKR

 
Hva er forskjellen mellom disse to? Jeg kjøpte et muntons ølsett fra Europris, hvilken kategori havner dette settet?
 
Det er ekstrakt i sin aller enkleste form, tipper den også er ferdig kokt og humlet slik at alt du behøver å gjøre er å blande ting sammen og sette til gjæring. Enkelte vil nok mene dette er et stykke fra ølbrygging, men det er definitivt en start og du vil snart oppleve at ølbryggere er glade i å dele hobbyen sin på alle nivå! Du får google extract vs all grain brewing og lese deg opp :)

For brygging av settet du har kjøpt anbefaler jeg at du kjøper en skikkelig gjær fra en bryggebutikk og bruker tørket maltekstrakt i stedet for sukker som det kanskje er nevnt i oppskriften (Europris selger en blanding mellom sukker og såkalt DME som er helt ok). Da blir det nok bedre. Lykke til!
 
  • Like
Reaksjoner: KKR
Hva er forskjellen mellom disse to? Jeg kjøpte et muntons ølsett fra Europris, hvilken kategori havner dette settet?

Dette blir jo ekstrakt (ferdig humlet)

Allgrain er å brygge øl helt fra bunnen med malt og humle.
 
Sleng oppi litt ekstra humle også, fex tilsvarende hva man ville hatt i et lignende øl ved 15 eller 5 min
 
Sleng oppi litt ekstra humle også, fex tilsvarende hva man ville hatt i et lignende øl ved 15 eller 5 min
 
Tilbake
Topp