Ekstraktbrygg med høy FG

Noen som erfaring med ekstraktbrygg?

Jeg tror jeg var litt uvøren, og hadde for varmt vann i ekstraktet og dermed sliter med høy FG.

Saken er et ekstraktbrygg fra st Peters- en IPA med OG 1.044. Den er gjæret på en wlp 013 slurry, pitchet 200 ml på 19 liter, og den har putret fint, med fin skumdannelse. Nå er FG på 1.019, anbefalt flasking var <1.012. Har stått 2 uker idag.

Hva gjør jeg? Tar en øl og flasker det? Kan leve med lav ABV (skal deles ut på firmafest-så sikkert en fordel). Lar det stå en uke til?

Retrospektivt er det kun det veldig varme vannet jeg kan se som forklaring. Høres dette sannsynlig ut? Dette var mitt første ekstraktbrygg, har 2 allgrain brygg fra tidligere. Oksygen var ristet inn i 5 min.
 
Har den stoppet på 1.019 eller er dette første måling?

200ml til et slikt brygg burde holde, men det er jo vanskelig å skjønne hva "tynn" egentlig betyr her.

Men hvis den var veldig gjennomsiktig og flytende så er vel 200 kanskje et knepp for lite og, hvis den er opptil to uker-ish gammel.

pitchet du i for varm vørter?
 
Pitchet på 21 °C, og hadde romtemperert slurry. Med tynn så mener jeg at den lot seg greit helle ut av kolben. Slurryen var ganske fersk. Stod en natt over i kjøleskap etter vask.
1.019 er første måling 2 uker etter pitch, ja. Tar en kontroll om tre dager, og hvis den fremdeles er på samme nivå, så flasker jeg.... Tror jeg. Må smake om det ikke blir for mye sødme, men jeg synes ofte det er vanskelig med smak uten kullsyre :(
 
En liten oppdatering her: idag var FG kommet ned på 1.012,og dette var på 17'ende døgn. Merkelig at det tok såpass lang tid. Men er nå iht oppskrift. Får kontroll måle om noen dager, og flaske da. Ølbrygging er ikke noe for utålmodige sjeler, det er sikkert.

Smakte på det, og det virket litt flatt. Jeg synes det er vanskelig å vurdere, før det har fått satt seg med bobler, men håper det ihvertfall blir drikkende :rolleyes:
 
Tilbake
Topp