EkstraktIPA

Hei!
Hva tror dere om denne "ingredienslista" til en IPA:
Til ca 25 liter.
Lys DME:                  4000 gram
sukker:                      400 gram
karamellmalt(25 ebc)  400 gram

Nordbrauer humlepellets(12%) 40 g a 60 min
Cascade humlepellets (6.6%)  35 g a 45 min
------------------!!----------------------a 30 min
------------------!!----------------------a  1 min
Cascade humlepellets              45  g tørrhumling.

Danstar Nottingham tørrgjær.
 
Jeg har ikke noen tro på 45 minutters koketid for humlen – det gir bare dårligere utbytte på alle måter. Her vil du få lite aroma i forhold til humlemengden. Jeg ville ha flyttet all Cascade-humlen til etter 20 minutter (gjerne 20, 10 og 0 eller bare 15 og 0), og økt mengden Northern Brewer til du får ca 65 IBU (ca. 55 gram).
 
Hva gjør de 400 grammene med sukker som ikke en tilsvarende mengde ekstrakt kan gjøre? De få månedene jeg har holdt på med dette har jeg ikke sett oppskrift med rent sukker tror jeg...men jeg tar kanskje helt feil.

frode
 
min tanke med 10% sukker her var å få et "tørrere" øl. Slik jeg har forstått det skal en IPA ha relativt lite restsødme, lav FG, og ettersom sukker er 100% forgjærbart har jeg byttet ut noe av ekstrakten med dette. Når jeg i tillegg har en "historie" med litt dårlig utgjæring på bryggene mine ble det ekstra viktig å gjøre noe for å få lavere FG.
 
Kjetil S skrev:
Jeg har ikke noen tro på 45 minutters koketid for humlen – det gir bare dårligere utbytte på alle måter. Her vil du få lite aroma i forhold til humlemengden. Jeg ville ha flyttet all Cascade-humlen til etter 20 minutter (gjerne 20, 10 og 0 eller bare 15 og 0), og økt mengden Northern Brewer til du får ca 65 IBU (ca. 55 gram).

Skjønner ikke dette jeg...
Er ikke total koketid 60 minutter iflg. det som står i oppskriften? Hvis man da flytter all cascade humlen "opp" og tilsetter den etter 20 minutter, vil den ikke få kun 40 minutters koketid da? Det er jo mindre enn 45 minutter som jo vil gi et enda dårligere utbytte?

Leser jeg oppskriften rett når jeg antar at Northern Brewer humlen tilsettes ved begynnelsen av kokingen og er med hele tiden. Så, etter 15 minutter koking tilsettes 35g Cascade. Så etter ytterligere 15 minutter, 30 minutter etter kokestart, tilsettes 15g Cascade igjen. Så etter totalt 59 minutter tilsettes de siste 35g med Cascade... eller er jeg helt på bærtur her?
 
Slik var det jeg hadde tenkt det i utgangspunktet ja, men som Kjetil sier ikke så hensiktsmessig med den 45 eller 30 minutters kokingen. Dette fordi det ikke er lenge nok til å koke ut alle bitterstoffer, men likevel mer enn lenge nok til å koke vekk all humlearoma/smak vil jeg tro.
 
ludde skrev:
Skjønner ikke dette jeg...
Er ikke total koketid 60 minutter iflg. det som står i oppskriften? Hvis man da flytter all Cascade humlen "opp" og tilsetter den etter 20 minutter, vil den ikke få kun 40 minutters koketid da? Det er jo mindre enn 45 minutter som jo vil gi et enda dårligere utbytte?

Leser jeg oppskriften rett når jeg antar at Northern Brewer humlen tilsettes ved begynnelsen av kokingen og er med hele tiden. Så, etter 15 minutter koking tilsettes 35g Cascade. Så etter ytterligere 15 minutter, 30 minutter etter kokestart, tilsettes 15g Cascade igjen. Så etter totalt 59 minutter tilsettes de siste 35g med Cascade... eller er jeg helt på bærtur her?

Ja, du leser oppskriften rett, men misforstår meg (og jeg ser at jeg har uttrykt meg dårlig med preposisjonen 'etter'). Meningen var å gi Cascade-humlen 20 minutter total koketid og mindre, for å unngå å koke bort smak/aroma. F.eks. slik:

60 min. Northernbrewer
15 min. Cascade
0 min. Cascade

Poenget er at smak og aroma fordamper under koking, så etter 30 eller 45 minutter har du lite annet enn bitterhet tilbake, samtidig som bitterheten fra alfasyren er mye svakere enn etter 60 minutters kok. Så det er litt uøkonomisk. Til en god, aromatisk IPA er det som regel best med mye humle helt på slutten, og en passe dash på begynnelsen for å få bitterheten opp i 60 IBU eller mer.
 
DME - dark malt extract
LME - light malt extract

Lys DME er antagelig tyrkleif...
EDIT: Eller Dry Malt Extract som korrekt påpekt ovenfor.... :roedme:
 
Trond Svanøe skrev:
min tanke med 10% sukker her var å få et "tørrere" øl. Slik jeg har forstått det skal en IPA ha relativt lite restsødme, lav FG, og ettersom sukker er 100% forgjærbart har jeg byttet ut noe av ekstrakten med dette. Når jeg i tillegg har en "historie" med litt dårlig utgjæring på bryggene mine ble det ekstra viktig å gjøre noe for å få lavere FG.

Hvordan ble IPAen din? Tenker også på utgjæringa som du eksperimenterte med.
 
På selve bryggedagen hadde vi litt lite humle til en IPA så vi konstruerte en litt annen oppskrift. Forsøkte uansett med sukker, og utgjæringsgraden økte i forhold til det jeg har vært vant til. FG ble som vanlig litt høyere enn ønskelig(ca 1020). Min foreløpige konklusjon: sliter fortsatt med å oppnå utgjæring bedre enn ca 65-68% på maltekstrakt, men sukker gjærer ut 100% og bidrar til økt samlet utgjæring.
 
Tilbake
Topp