Ekstraktøl med tilsats av humle og bruk av tørrgjær

Dette ølet ble brygga på samme råvarer med samme oppskrift av en rekke Norbryggmedlemmer for å undersøke om ulikt bryggeutstyr og ulike bryggemetoder, samt det lokale vannet, ville gi noe utslag i resultatet. De ulike resultata ligger ute på ww.norbrygg.no fremdeles, så man kan se om det er en metode som virker bedre enn en annen. Oppskrifta, til 20 liter øl, var som følger:

1,8 kg Muntons medium flytende maltekstrakt
1,45 kg Muntons medium spraymalt
50 g Fuggles 4,6 % 60 min.
30 g Fuggles 4,6 % 0-15 min. etter kok
1 pk (7 g) Muntons Alegjær (tørrgjær)

Forventa OG ca 1.055, IBU ca 30, SRM (farge) 15-20, volum 20 liter.

For min del stoppa gjæringa etter 8 dager, og ølet hadde da en FG på 1.020. Det samme problemet oppstod hos flere av bryggerne. Det hadde ikke den mest spennende smaken eller karakteren kan man si, men som tidligere nevnt kan man kanskje få noe ut av oppskrifta og de ulike framgangsmåtene som ble brukt.
 

_________________
 
Jeg har lest om flere slike forsøk i Nederland, bare at de da brygget med malt og ikke ekstrakt. Resultatene ble svært forskjellige, selv om ingrediensene var prikk like (altså både malt, humle og gjær). Det som utgjør forskjellen er vel bryggevannet, gjærtemperatur (som ikke alle har like god kontroll på), meskeskjema (temperaturer som nås i forskjellig hastighet), varmekilde (direkte, indirekte, karamelisering av maltsukker ved varmeelementet/kjelebunnen), gjærstarter, mm.

Det de etter hvert kom frem til var nok at nøyaktighet i meskingen og spesielt gjærstarteren hadde det meste å si.

Kanskje det hadde vært en idé å gjøre et nytt forsøk med maltbrygging i likhet med det du skriver?

:samenvol:
Eduard
 
Tilbake
Topp