Ekstraktsett og OG/FG blir ca 4 - 4.7%; ønsker sterkere piff

Wishmaster

Norbrygg-medlem
Hei.

Nå har denne grønne nybegynnern her fått til etpar satser,
har kjørt 3 stk. på Coopers Wheat + Coopers Wheat Malt Extract. (1,5kg + 1.5kg)/sats.
Har brukt kun ett stk ferskgjær (WLP hefe, bavarian og Wit) til hver sine satser.
Gjæring stått i 2 uker (siste i 3.5 uker) på mellom 20-25grader.
O.G. har startet på 1.040 - 1.045, og FG mellom 1.010 og 1.004 ved flaskestart.

Batch #1 (FG1010), #2 (FG 1006) og #3 (FG 1004) er fyllt opp til 5gallons. O.G. 1040 på alle...
(...ja, jeg fører daglig journal...) :)

Da lurer jeg på hva som er riktig utregningsmetode:

http://www.bryggewiki.com/oechslevekt

Dersom man kjenner både OG og FG i grader oecshle, kan alkoholinnhold i det ferdige ølet beregnes som:

(OG−FG)×0,125

http://www.norbrygg.no/index.php/sl...dan-regner-jeg-ut-alkoholstyrket-pa-olet-mitt

Alkoholen i ølet er dannet av maltsukkeret som gjærer bort, og derfor gir forskjellen mellom OG og FG en indikasjon på hvor mye alkohol som finnes i ølet. Hvis du deler differansen på 7,6 får man estimert alkoholinnhold i volumprosent. (Vi regner her med oechslegrader, dvs. de to siste sifrene i SG-verdiene. Eksempel: Et øl med OG 50 og FG 12 har rundt

(50-12)/7,6 = 4,9% alkohol.

En enda enklere tommelfingerregel er å dele OG på 10 for å få alkoholstyrken.

Uansett får jeg forskjellige svar, og både venner og bror har egentlig nevnt at den er litt svak...

Og så lurer jeg litt... Hvordan få litt høyere styrke slik som tyskerne har på sine Paulanere, Erdingere osv?
Nå tenker jeg å piffe opp til en 5.5%

Jeg vet en bruker sukker - hva slags mengde snakker vi om her? Eller er det en form for nett-kalkulator?
 
Aha, etter å ha googlet litt, finner jeg ut av at det virker veldig enkelt -

- koke ønsket mengde i ca 5min, for så å avkjøles (evt blandes med ekstraktsett) og fylles opp med vann og ha i gjær. Kan det gjøres så enkelt ?
- vil prøve å gå for 2 ferskgjær (WLP) istedetfor 1 stk pr batch. Er det en balansegang mellom mengde gjær v.s. O.G ?

Hvete-Coopers-settene ville at jeg skulle ha opp til 5 gallons væske. (fylte opp til 5gl merke)
Hvete-Bryggselv-ekstraktene mener at jeg skal få opp til 18-20 liter. (fylte opp til ca 4 gallons.).

Da vil jeg anta at dèt å doble ekstrakt-mengdene vil gi en høy OG, men dog også veldig sterk smak på øl?
Isåfall vil jeg teste dette om 4 ukers tid om dere ikke vet utfallet... :)

takk for løsningen med spraymalt. Skal teste dette ut snart...
 
Sist redigert:
Bruk denne kalkulatoren for å beregne hvor mye gjær du bør bruke: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Her plotter du inn OG, volum, produksjonsdato for fersk gjær osv. Altså bør du et mål for hvor mye øl du skal sette til gjæring, og hvilken OG du ønsker å treffe.

Om du uansett kjøper inn spraymalt, vil jeg på det varmeste anbefale deg å lage en gjærstarter. Dette gir bedre forutsetninger for å få igang en rask og god gjæring når du først pitcher. Slik sørger du for å både pitche nok gjær, men også at gjæren du pitcher er i god form og klar for jobben som skal gjøres. Bruk kalkulatoren for å beregne hvor stor starter du må lage. Ellers fins det nok av info om gjærstartere, både på forumet her, og andre steder på internett.
 
Aha :) Da ser jeg at jeg trenger 1 stk Vial, og 1 lt gjærstarter.
Huff, da får jeg vente litt ekstra i posten, for da må jeg bestille litt...
Det er bare det at ekstrakt+ferskgjær ligger nuh i dette øyeblikk og venter på at jeg skal bli ferdig på jobb sånn at jeg kan pælme alt oppi en dunk ... ;-)
Men da bestiller jeg gjærstarter og spraymalt samtidig. :)
Først må jeg forumgoogle litt gjærstarting.
 
Tilbake
Topp