Ekstremt mye bunnfall

Brygget i dag Vestbrygg Sumarnatt og brukte Whirlfloc før kokeslutt. Se bilde. Virker som ekstremt mye bunnfall? Noe jeg bør gjøre eller være obs på?
 

Vedlegg

  • 20170718_164854.jpg
    20170718_164854.jpg
    61 KB · Sett: 128
La det bunnfelle etter kok. Selv om du bruker prota/whirlflock så må det få tid til å bunnfelle.
 
Jeg tipper at den bøtta ser litt anerledes ut nå? :) Ganske typisk syn kort tid etter man har fyllt opp gjæringsspannet og får med seg første og siste rest fra koket ( om man tilter kjelen).
Om du bruker hevert for direkte fylling på flasker eller fat vil du få med en del av dette. Jeg pleier da bare å tømme gjæringsspannet ved å helle det forsiktig over på nytt spann. Gjærkaka vil som oftest ligge urørt igjen. På fat funker dette fint, men ved flasking så kan du få med såpass lite gjær at ettergjæringa går svært tregt.
 
Jeg tipper at den bøtta ser litt anerledes ut nå? :) Ganske typisk syn kort tid etter man har fyllt opp gjæringsspannet og får med seg første og siste rest fra koket ( om man tilter kjelen).
Om du bruker hevert for direkte fylling på flasker eller fat vil du få med en del av dette. Jeg pleier da bare å tømme gjæringsspannet ved å helle det forsiktig over på nytt spann. Gjærkaka vil som oftest ligge urørt igjen. På fat funker dette fint, men ved flasking så kan du få med såpass lite gjær at ettergjæringa går svært tregt.

Det der er vel å be om oksidering? Og du skal ikke ha med noe av gjærkaka til flasking/fating. Det er plenty av aktiv gjær i suspensjon i ølet når du flasker - unntatt i spesielle tilfelle.

Hør på Miguel. Jeg ser ikke noen grunn til å dra med seg så mye trub. Og monter kran på gjæringsfatet, så går alt så mye lettere. (Og nå får jeg sikkert svorne hevertister på nakken:).)

Ser mye bedre ut i dag. Ingenting å bekymre seg for som dere sier :)

Av nysgjerrighet: Hvor mange liter bunnfall er det nå? Jeg pleier å helle bunnfallet over i ei 5-litersflaske. Så får det stå et døgn eller to, og da kan jeg som regel dekantere 1,5 - 2 liter klar vørter. Det som så må kastes er 2 - 2,5 liter. Jeg lurer på hvordan dette ser ut sammenlignet med det du har i dunken nå:).
 
Sist redigert:
Hvor mye Whirlfloc brukte du? På en typisk 20-25 liters batch er ofte en kvart til en tredjedels tablett nok. En hel tablett kan gi mye "fluff". (Basert på erfaring med Protafloc, men regner med at det er det samme med Whirlfloc.)

Ellers så slutter jeg meg til rådet om å la vørteren stå en times tid for bunnfelling etter den er ferdig nedkjølt før overføring til gjæringskar.
 
Hvor mye Whirlfloc brukte du? På en typisk 20-25 liters batch er ofte en kvart til en tredjedels tablett nok. En hel tablett kan gi mye "fluff". (Basert på erfaring med Protafloc, men regner med at det er det samme med Whirlfloc.)

Ellers så slutter jeg meg til rådet om å la vørteren stå en times tid for bunnfelling etter den er ferdig nedkjølt før overføring til gjæringskar.


Brukte 1/2 tablet på en batch på ca 24 liter.

Bunnfallet er begynt å bli ganske kompakt. Vi vil i tillegg cold crashe, da vil jeg anta det blir blir enda mer komprimert :)
 
Tilbake
Topp