ektrakt brygg bedre enn ølsett?

Hei

Jeg har tenkt til å prøve meg på ekstrakt brygging etter å ha fått ok resultat med ølsett med tilsatt maltekstrakt istedet for sukker.
Kan jeg forvente stor forskjell hvis jeg følger oppskriften som er lagt ut på Norbrygg siden ?


På forhånd takk for svar!

Mvh Richard H
 
Bytter man ut sukker med ekstrakt får man ok resultat, bytter man ut til bare ekstrakt kan man mikse helt selv.. de som har peiling sier at smaken blir enda mer riktig med DME (tørket maltekstrakt), og dette selges i Norge for rundt 35-40 kroner for en halv kg.

Hvorfor ikke ta steget helt over til å brygge med malt, det er det billigste i råvarer og du har full kontroll. Krever litt mekking og noen kroner i utstyr, men ingen vil tilbake etter at de har gått over til maltbrygging.

Hilsen Richard T (gjør som navnebroren din brygg med malt og mesk...)

;D
 
Ja, absolutt! Maltsmaken vil nok bli tilnærmet lik, men den store fordelen er at du nå koker ekstrakten sammen med humle, som tilfører brygget en helt ny dimensjon i forhold til et ølsett med tilnærmet null humlepreg.

Lars
 
Liker du humle kan du sikkert hive på noen gram ekstra på et kit og bytte ut sukkeret med DME.... vil tro du sikkert kan bruke 50 gram på f.eks east kentings humle som du koker godt sammen med kitet og DME. Så hiver du på 50 gram til før du kjøler ned med samme humle.. da får du en god engelsk øl...

Humle koster mye, og dette er noe bryggeriene sparer på... Det slipper vi som lager det selv..

Richard
 
Jeg brygger både ordentlig og på juks, alt etter hva jeg har tid og anledning. Det klart beste ølet får man med maltbrygging (forutsatt at man ikke roter det til ;) ), men munton's dme er absolutt ikke noe å kimse av. Ølsett tar jeg ikke i med tang ;D

Man kan godt erstatte basismalten i mange oppskrifter med dme og få tilnærmet likt resultat.
 
for  å gjøre ekstrakt bryggene bedre kan en lage en liten mesk i tillegg til maltekstrakten.bruk poser som er beregnet for å vaske undertøy i .jeg varmer 10 liter vnn til70-75' og meker det i en time før jeg koker det sammen med humle i en time.fungere bra gjør du det riktig skal resultatet like bra sm maltbrygging litt dyrere men mindre utsyr og kortere brygge tid tar sirka 3 til 3,5 timer.du finner god forklaring på hvordan du kan gjøre det på sidene til jon palmer how to brew. der er det en del oppskrifter og mye annet forklart.som at det er viktig med holdbarsdato på maltekstrakt.og hva som skjer.bruker og pose på humlen.det beste er å bruke pellets for blomst tarmye plass i gryten
 
Tilbake
Topp