Elektrisk startsett

Hei!
Jeg og noen kompiser vurderer å spleise på et elektrisk startsett fra vinogbar.no, men har noen spørsmål rundt dette:

Meskekaret: Slik jeg har forstått det er det mest alminnelig å bruke en kjølebag og tømme ut vørten ved hjelp av en kobbermanifold. Hvordan er meskekaret som følger med pakka? Det ser jo ikke ut som det er særlig isolert.. Hvordan fungerer dette med silbunn i praksis? (i forhold til å bruke kobbermanifold).

Kobbermanifold - Hvordan lager man dette og hvordan blir det mest effektivt? Bør man få hjelp av en rørlegger for å få et godt resultat? Jeg er litt redd for å kjøpe et tilfeldig kobberrør da jeg vet at kobber oksiderer og har hørt det grønne irret er nokså giftig..

Bryggekjelen: Denne termostatstyrte saken virker ålreit, men er det noen som har erfaringer med den? I og med at 1800W ikke er all verden, vil vi sannsynligvis spe på med en ekstra duppvarmer for å få tempen opp litt hurtigere. Kan vi meske i denne bryggekjelen så lenge malten ligger i en silpose? (For min del virker jo dette som den beste løsningen da man lettere kan opprettholde en konstant temperatur? Strømforbruk er ikke noe problem.)



Edit: Og hvor bør man kjøpe flytende gjær fra i Bergen/Norge?
 
Med et slikt oppsett ville jeg mesket i den elektriske gryta, og brukt silkaret kun til silingen. En termostatstyrt gryte på 1800 W kan muligens gi litt dårlig koking, og siden den bare er på 29 liter, vil det fort koke over om du brygger noe særlig mer enn 20 liter.

Kjøp gjær fra Maltbua på Vossestrand. Kjempeservice der i gården. Han leverer stadig vekk i Bergen, siden han er her relativt ofte.

Ser du bor i Bergen, kanskje du har fått med deg at vi har et hjemmebryggertreff på gang 24 januar. Møt gjerne opp. Jeg kommer med mer infor senere, men send meg gjerne en PM, hvis du lurer på noe.
 
Det settet kommer fra www.brouwland.com i Belgia og er beregnet på den tyske bryggemåten der man varmer mesken underveis og gjennomgår flere steg. Man kan jo også isolere silingskaret og meske i den, som om dette karet er meskekaret (kjølebag). Så bruker man elgryten til oppvarming av meskevann, og til koking av vørter, mens man bruker en annen gryte (eller flere) på komfyren til skyllevann.

Det skal nok gå greit å bruke elgryten til å koke opptil 23-25 liter, hvis man er forsiktig i begynnelsen. Litt isolering anbefales slik at den letter kan holde kokingen igang. Når det gjelder å 'booste' temperaturen imens, så kan man bruke en grilltenner, slike selges ennå til 100 kr på større matvarebutikker. Spesielt bra for å varme opp skylle- og meskevann!
 
Takk for svar :) Det ser ut til at vi kanskje da skrinlegger denne ideen.
Tenkte den kjelen ville være genial i og med at man ikke trenger å følge så nøye med, samt at man ikke er avhengig av en komfyr.

Men nå koster jo en enkeltstående kokeplate bare et par hundre kroner på Clas O..


Et hjemmebryggertreff i Bergen hørtes forresten veldig interessant ut :) Skal ta kontakt! :)
 
Tilbake
Topp