Emballasjeavgift

Jeg brygger øl til skjenking i eget lokale på kommunal bevilling, Flaskene går jo i et «lukket» system mellom flasking på bakrom-bardisken-bakrom. Det er greit nok at jeg slipper grunnavgiften, men er det noen som har løsning på å unngå å måtte betale 5,74 for hver gang den samme flasken brukes? Erfaringer?
Eller er det bare å bite i det sure eplet som avgiftsnorge serverer?
 
Jeg ser for meg svaret: "Ettersom alle flasker må korkes under bruk, så regnes korken som en vital del av embalasjen. Ettersom korken ikke gjenbrukes, så du betale avgift ihht ditt korkforbruk"

Håper du får en løsning på dette basert på sunn fornuft, vi trenger noen glad-saker ifm. tolkning av regelverk for å balansere ut "computer says no"-sakene vi gjerne hører om.
 
Dette høres helt sjukt ut egentlig. Ikke rart minibryggerier sliter litt med konkurranseevnen.
 
5,74?? Er det mulig??
Ikke rart øl er dyrt..
Men det høres urimelig ut at du skal måtte betale en emballasjeavgift flere ganger for den samme emballasjen dersom den gjenbrukes. Regelverket er neppe utformet for at noen skal gjenbruke engangsemballasjen så du er på upløyd mark. Får håpe at du får tak i den minst byråkratiske av byråkratene og finner en løsning på problemet! I mellomtiden får du servere fatøl!
 
Oi!
Jeg produserte litt øl for salg for en serveringsbedrift noen få år tilbake, men kan ikke huske vi betalte noen emballasjeavgift i det hele tatt! Det meste ble riktignok solgt muggevis fra fat. Mener å huske at vi bare rapporterte antall solgte liter.
Mulig vi bare var uvitende, vi gjorde ingenting aktivt hverken for å betale eller unngå å måtte betale!
 
Det er greit nok at jeg slipper grunnavgiften, men er det noen som har løsning på å unngå å måtte betale 5,74 for hver gang den samme flasken brukes? Erfaringer?
Eller er det bare å bite i det sure eplet som avgiftsnorge serverer?

Dette er ei problemstilling som ikke er spesielt relevant for hjemmebryggere, så jeg tror du bør ta det opp med noen som jobber i bransjen. Er du medlem i Bryggeriforeningen, er det et naturlig sted å henvende seg for hjelp.
 
Dette er ei problemstilling som ikke er spesielt relevant for hjemmebryggere, så jeg tror du bør ta det opp med noen som jobber i bransjen. Er du medlem i Bryggeriforeningen, er det et naturlig sted å henvende seg for hjelp.
Kanskje, men det er da en del som både har erfaring med skjenking under løyve, og som er i tenkeboksen/har gått runden med byråkratiet. Men takk for tips.
 
Oi!
Jeg produserte litt øl for salg for en serveringsbedrift noen få år tilbake, men kan ikke huske vi betalte noen emballasjeavgift i det hele tatt! Det meste ble riktignok solgt muggevis fra fat. Mener å huske at vi bare rapporterte antall solgte liter.
Mulig vi bare var uvitende, vi gjorde ingenting aktivt hverken for å betale eller unngå å måtte betale!
Fat er en (for oss upraktisk) løsning, da det betales 5,74 per emballasjeenhet :)
 
Tilbake
Topp