1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Torsdag 3. desember vil forumet være utilgjengelig fra ca 17:30 og ut kvelden. Når forumet kommer tilbake vil det være med nytt utseende.
    Fjern notisen

Emballasjeavgift

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Patrick, 10 Nov 2018.

1. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brygger øl til skjenking i eget lokale på kommunal bevilling, Flaskene går jo i et «lukket» system mellom flasking på bakrom-bardisken-bakrom. Det er greit nok at jeg slipper grunnavgiften, men er det noen som har løsning på å unngå å måtte betale 5,74 for hver gang den samme flasken brukes? Erfaringer?
    Eller er det bare å bite i det sure eplet som avgiftsnorge serverer?

2. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du spurt de som krever inn avgiften?

3. Øyvind Koldal

Øyvind Koldal
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser for meg svaret: "Ettersom alle flasker må korkes under bruk, så regnes korken som en vital del av embalasjen. Ettersom korken ikke gjenbrukes, så du betale avgift ihht ditt korkforbruk"

Håper du får en løsning på dette basert på sunn fornuft, vi trenger noen glad-saker ifm. tolkning av regelverk for å balansere ut "computer says no"-sakene vi gjerne hører om.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette høres helt sjukt ut egentlig. Ikke rart minibryggerier sliter litt med konkurranseevnen.

5. Frode:D

Frode:D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan flasker med Flip-top være en måte å unngå avgiften på..??

6. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fat og tappeanlegg?

7. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Registrert bruker

5,74?? Er det mulig??
    Ikke rart øl er dyrt..
    Men det høres urimelig ut at du skal måtte betale en emballasjeavgift flere ganger for den samme emballasjen dersom den gjenbrukes. Regelverket er neppe utformet for at noen skal gjenbruke engangsemballasjen så du er på upløyd mark. Får håpe at du får tak i den minst byråkratiske av byråkratene og finner en løsning på problemet! I mellomtiden får du servere fatøl!

8. Harald

Harald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oi!
    Jeg produserte litt øl for salg for en serveringsbedrift noen få år tilbake, men kan ikke huske vi betalte noen emballasjeavgift i det hele tatt! Det meste ble riktignok solgt muggevis fra fat. Mener å huske at vi bare rapporterte antall solgte liter.
    Mulig vi bare var uvitende, vi gjorde ingenting aktivt hverken for å betale eller unngå å måtte betale!

9. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Avgiften er jo lik for alle bryggerier.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, men de har ikke samme pengemuskler som store bryggerier

12. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Dette er ei problemstilling som ikke er spesielt relevant for hjemmebryggere, så jeg tror du bør ta det opp med noen som jobber i bransjen. Er du medlem i Bryggeriforeningen, er det et naturlig sted å henvende seg for hjelp.

13. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jo, men får bare "robot svar", og ikke mulig å engang diskutere problemstillingen, eller får en vettug begrunnelse.

14. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kanskje, men det er da en del som både har erfaring med skjenking under løyve, og som er i tenkeboksen/har gått runden med byråkratiet. Men takk for tips.

15. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Joda, returordninger er vurdert, men med en liten pub i ei lita bygd det ikke så stor omsetning.

16. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fat er en (for oss upraktisk) løsning, da det betales 5,74 per emballasjeenhet :)

17. Patrick

Patrick
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Helt klart det beste mht avgifter :) Men det er ikke så praktisk å gjennomføre for oss.

18. ØlBelge

ØlBelge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Punkt d, dine går jo rett tilbake til lageret ditt.

upload_2018-11-13_20-59-3.png

JEG, YngveKL og Ole Mørkved liker dette.
  19. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da blir det vel kanskje litt tilbakebetaling fra myndighetene av dette her også da... :)

20. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trur du skulle poste i fredagsmorro :D

Jan Erik Johansen og YngveKL liker dette.

Del denne siden