Emmen smak på en del batcher

Har fått noen batcher nå med en emmen smak. Merker også at FG blir en del lavere enn antatt i en del av bryggene og tenker villgjær. Om jeg har fått en infeksjon, vil ikke starsan og grundig vask med vaskemidler være nok? Må det kraftigere saker til? Har vært svært nøye med vask og bruk av starsan hver gang det skal måles og ved vasking av gjæringsspann etc...

Har også tenkt at emmen smak kan komme fra at jeg har presset silrørets korn med ekstra skyllinger for å få mest mulig ut fra kornet. Har ført til en del mer røring i silrøret... kan stoffene fra skallet på kornene skape denne smaken? Har også mesket på 60-65 grader over flere timer, kan det ha noe å si?
 
Hva er emmen?

Treffer du OG da? Du sa at du skyller ekstra, kan det være at du skyller så mye at du underskyter OG og da også får lavere FG?

Jeg antar at du heller vann over maltrøret når du skyller? Du kan jo få kjipe smaker av å skylle for mye. Men du sier maltrøret, jeg antar det er ganske fullt? Da skal det egentlig forundre meg hvis du klarer å skylle SÅ mye at ølet blir litt ræva av det. Hvor mye skyller du med?
 
Treffer eller går over estimert OG...
Og får lavere FG enn estimert (brewgr.com)

Heller vann over maltrør, men har innsett at jeg har rørt unødvendig mye i røret og ned i sila slik at skyllinga skal gå fortere... Har 30 liters bryggemaskin, mesker med ca 15-18 liters vann, skyller opp til ca 28-29 liter. Etter skylling i bryggemaskin, skyller jeg gjerne maltrøret med ca 8 liter til i en 15 liters gryte. Koker dette ned samtidig med koking av vørter, gjerne i over 2 timer... ender med ca 27-28 liter inkl nedkokt skyllevann i ekstragryta.

Lurer på å klore alt jeg har av utstyr og skylle det heftig før jeg fortsetter, men det blir myyyyye arbeid...

Btw; emmen smak kommer før jeg setter på fat...
 
Jeg forstod det ikke helt.. du sier at du skyller opp til 28-29 liter? Hva betyr det?

Hvor mye meskevann og skyllevann bruker du? Og hvor mye malt bruker du, som en vanlig batch..
 
Emmen, er det en form for sødme? Kan det ha sammenheng med karamellisering av den siste resten du koker inn? Forsøk et brygg der du ikke er så nøye på effektiviteten.
 
Uhumskheter kan ha kommet i selv om utstyr er godt vasket og starsanert.
Men er det infeksjon så vil du også etter en tid merke at det blir mer co2 i ølet.
Blir det nok av det så vokser det i munnen når du drikker.
En runde med klor har flere måtte ta så hvorfor skal du slippe lettere unna enn oss andre?:)
Klor og rustbestandig stål går ikke så godt sammen så overdriv ikke dette.
Bryggemaskinen er kanskje ikke nødvendig å klore, du koker jo en times tid eller mer hvær gang.
 
Skal kjøre første brygg i den nye 60-literen min i morgen, satser på ca 57 liter før koking og ca 52 etter, ingen ekstra skylling og må nok nøye meg med ca 75% effektivitet.... Skal klore to av gjæringsspannene, samt hydrometer og termometer. Så satser vi atter på friskt øl om 4 uker...

Den emmene smaken er mer en usmak enn en søtsmak, så Kjetil, tror ikke det er karamellisering, men, ja, skal ikke prøve på høy effektivitet i morgen.

Miguel: Etter å sette maltrøret til avsiling, skyller jeg maltrøret med vann til bryggemaskinen er nesten fylt opp, altså til 28-29 liter... :)
 
Hva vil det si i vannbruk fordelt på mesk og skylling? Går du langt over 1:1 fordel skylling, særlig med lys malt kan dette være en årsak. Hvis du bruker ca 3L vann pr kg malt i mesken.
 
Litt av grunnen til at jeg etterspør noe annet enn en infeksjon i gjæringsspannene er at jeg har laget 5 brygg med maltekstrakt uten koking (ferdige sett fra Europris) og de har ikke fått en memmende smaken/usmaken. Kan være at akkurat de spannene jeg har brukt til dette ikke har vært infisert...

Angående grundig sterilisering med klor: Har kjøpt en 5-liter med klor(Effekt sin fra Eurospar). Hvordan skal blandingsforholdet være med vann, hvor lenge skal utsyret ligge i dette og hvor mye skyller jeg etterpå (skal det være varmt eller kaldt vann?). Har kun 25 brygg i beltet, men 4-5 av mine siste 7 brygg har fått denne usmaken (gjelder for øvrig kun lyse pils/ales/IPA-er. Ser ut for at en Guinness-alike kommer uten denne usmaken... så ser for meg at en del gjæringsspann er inngrodd med faenskapet...
 
Om du rører my under skylling kan du få det som heter astringens, du kan også få det med for lang og for varmt skyllevann. Det er en snerpende munnfølelse som ikke er god. hadde det på endel brygg og da jeg sluttet med røringa under kylling forsvant det.
 
Litt av grunnen til at jeg etterspør noe annet enn en infeksjon i gjæringsspannene er at jeg har laget 5 brygg med maltekstrakt uten koking (ferdige sett fra Europris) og de har ikke fått en memmende smaken/usmaken. Kan være at akkurat de spannene jeg har brukt til dette ikke har vært infisert...

Angående grundig sterilisering med klor: Har kjøpt en 5-liter med klor(Effekt sin fra Eurospar). Hvordan skal blandingsforholdet være med vann, hvor lenge skal utsyret ligge i dette og hvor mye skyller jeg etterpå (skal det være varmt eller kaldt vann?). Har kun 25 brygg i beltet, men 4-5 av mine siste 7 brygg har fått denne usmaken (gjelder for øvrig kun lyse pils/ales/IPA-er. Ser ut for at en Guinness-alike kommer uten denne usmaken... så ser for meg at en del gjæringsspann er inngrodd med faenskapet...

Finn ut av det jeg spør etter. Vannforholdet mellom mesk og skylling, og antall liter vann pr kilo malt til mesk. Jeg tror kanskje jeg vet hva du mener med emmen, og det at du sier at mørke øl ikke har denne smaken understøtter min tanke om at du skyller for mye.
 
Kanskje jeg skal prøve uten kloring av gjæringsfat i morgen mtp det du sier Miguel. Bare for å sjekke...

Må også få si at øllet er drikkende, men hadde faktisk foretrukket en Tuborg i stedet, det sier vel det meste om hvor mislykket øllene med denne emmende smaken ble... ;)
 
Kan jeg tolke det dithen at du ikke loggfører? ;)

Uansett. Rund kjip smak med innslag av gammel tepose, bitterhet-messig? Småsnerpende i ettersmaken?
 
Loggfører batchene, ja, har dog hatt gode erfaringer med "max utvinning" av korn tidligere.... ser dog at det er denne maxeringen som kanskje er grunnen til usmakene jeg har fått på de lysere øllene... dog skal det sies at jeg hadde en kanongod pils midt i heksegryta av øl med usmak... den var også "maximert"... Har også et brygg på gang med kun Pale Ale Malt og Hvete Malt, + selvsagt humle (har også tørrhumlet med ca 75 gram for å få frem mer fruktige smaker), skal bli ett lyst fruktig sommerale... har ikke kjent usmak enda, men står på 2. døgnet m,ed tørrhumling og venter 3 dager til før jeg setter på fat og flasker... utvinning på den var over n90n %, men da uten særlig ekstra skylling... så kan hende den blir bra likevel...
 
Men... sorry at jeg maser om dette.. hadde du bare presentert noen tall for det jeg har etterspurt så kunne man enkelt utelukket overskylling, eller satt en finger på det. For å eliminere feilkilder. Er du ikke i samme hus som tallene er det jo greit nok..
 
Setter stor pris på at du svarer Miguel, så ikke beklag deg :). Hvilke spesifikke tall er du ute etter? Eks på OG er 1062 på en IPA med Pale ale malt, 10 % hvetemalt, carapils, caraaroma og lys crystal malt. FG 1009, da brukte jeg Safbrew T-58 som skulle gjære ut til ca 1017, dog mesket jeg på ca 63 grader. Kjørte først gjæring på 19 grader i 1,5 uker, så noe varmere i en uke (22 grader).
 
Nei. Vanntallene dine. Hvor mye til mesk. Og hvor mye malt. Altså hvor mange liter vann pr kg malt. Og hvor mye vann du skyller med.
 
Totalt 6,6 kg malt, skyllet ca litt mer enn meskevørter (før skylling), lagde 8 liter utenom skylling som jeg kokte ned til ca 4 liter... 78 % utvinningsgrad og ble emmen smak...
 
Dvs... ca 1:1 i bryggemaskinen, (14 liter mesk + 14 liter skylling), + 8 liter utenom i ekstern gryte som jeg kokte ned til 4 liter...
 
Tilbake
Topp