En blondine med tre typer i ett skap...

Tenker å splitte en batch med Blonde i tre, 8 x 3 ltr og gjære med S-33, T-58 og Lallemand Abbaye. Men, jeg har kun ett gjærskap tilgjengelig. Noen som vil gi meg deres synspunkt på hvilken temperatur jeg bør legge meg på, hvorfor - og hva jeg kan forvente. Ideal temperatur på alle tre er 15-20 grader.

Alt av erfaring med disse gjærtypene mottas med stor takk
 
jeg gjæret akkurat en blonde med abbaye på 17 grader. jeg valgte 17 grader fordi det var midt i den ideelle temperaturen iflg produsent (15-20 grader) jeg fikk en rask og god utgjæring og er veldig fornøyd med gjæren... men, det ble kanskje litt lite belgisk preg over det. mulig høyere temp ville gitt en mer fremtredende belgisk smak?
 
Etter litt googling ser jeg at S-33 visstnok er ganske nøytral og lite belgisk (engelsk?). Mulig jeg bør velge ut denne, eller gå for kraftig tørrhumling og la denne bli noe annet en belgisk blond.
jeg gjæret akkurat en blonde med abbaye på 17 grader. jeg valgte 17 grader fordi det var midt i den ideelle temperaturen iflg produsent (15-20 grader) jeg fikk en rask og god utgjæring og er veldig fornøyd med gjæren... men, det ble kanskje litt lite belgisk preg over det. mulig høyere temp ville gitt en mer fremtredende belgisk smak?

Min første tanke var å gjøre som deg @ruslebiff, rett og slett legge meg på 17'ish - men utifra hva du skriver tror jeg 20 grader kan være løsningen.

Har fått tak i tre av disse som jeg vil bruke: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vann-og-avlop/Vanndunk-DIN96-37192/
Har ett forholdsvis lite kjøleskap/gjærskap, hvor jeg akkurat får plass til de. Tanken er å kunne teste ut en del gjærtyper / mini-batcher i fremtiden. Artig å kunne lage forskjellige øl utfra samme vørter / større utvalg i øleskapet :)
 
bryggselv.no anbefalte meg S-33 eller abbaye da begge skulle være belgiske typer. jeg valgte abbaye fordi den var ny og jeg var sugen på å teste den ut.. neste gang kommer jeg til å legge meg på rundt 20 grader i håp om at det frigjør mer belgisk smak.

ser bra ut dette. kult prosjekt. hold oss oppdatert.
 
Tilbake
Topp