En liten spørreundersøkelse ang hvilken type gjær du bruker

Hei alle sammen.

Er litt nyskjerrig på hva dere der ute bruker?

Fersk gjær m/uten starter?

Tørrgjær m/uten rehydrering?
 
Fersk gjær med starter på magnetrører med varme.

Edit: Har nå også begynt å vaske gjær som jeg gjenbruker på samme måte. Pitcher hele starteren rett i vørteren etter ett døgns røring.
 
Som regel fersk gjær med starter på magnetrører.

En gang i blant blir det tørrgjær som er rehydrert.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Samme her. Færsk gjær på magnetrører. Av og til i så god tid, at gjæren får tid til og stå i kjøleskapet og bunnfelle før bruk også  ;) Men tørr gjær blir også brukt.
Ja takk begge deler :yes:
 
Alt etter hva jeg har tid til, både når det gjelder å kjøre starter og å handle.
Velger fersk om jeg kan og kjører den med rører.
Har US-05 og Nottingham liggende i kjøleskapet. Både som sikkerhet om et eller annet skulle skje med planlagt gjær og i tilfelle lysten skulle komme over meg.
 
Tørrgjær: Brukt US-05 både rehydrert og urehydrert med like bra resultater. Brukt S-04 én gang med dårlig resultat (mest sannsynlig ikke gjæren sin feil), og T-58 med meget godt resultat.

Fersk gjær: Bruker forskjellige siden jeg bare har brygget i ett år. Har så langt forsøkt meg på WLP002 (2 ganger), WLP004, WLP300, WY3278. Lager vanligvis 2-liters startere i en plastkanne.
 
Fersk gjær med starter på magnetrører. Nå står det en kolbe og surrer med WLP400 til helgens wit-vørter.  :sikle
 
Safale-05 Er en fin nøytral gjær som ikke har for mye "preg" Det gjør at du kan konsentrere deg om å lære maltballanse og humle i starten uten at du har ny gjærtype å forholde deg til på hvert nye brygg.

Lært mye av det selv og anbefaler metoden videre.

Har brukt den hydrert og tørr uten at det har gått noe bedre ved den ene eller andre metoden, som en bonus gjærer den opp gamle bildekk og har kun et brygg hvor FG ble noe høy:)
 
Jeg bruker fersk gjær startet og oppformert med magnetrører. Og så gjenbruker jeg gjærslurryen som regel en eller to ganger. Vasker ikke gjærslurryen, bare måler sånn cirka.
 
Alltid fersk gjær, som regel 2 rør. Bruker starter hvis jeg bare får tak i 1 rør, på magnetrører.
20 l batcher.
 
Odland skrev:
Fersk gjær, som regel 2+ rør på stir plate (starter)
magnetrører mao  ;)

Selv bruker jeg alltid fersk gjær på megnetrører.

Bruker av og til nottingham tørrgjær ved flasking dersom det er behov for det.
 
Har blitt svært glad i US-05, uten rehydrering, men har nå tenkt å gå over til WLP007, som NØ, med 24 timers starter direkte i vørtern
Kanskje prøve med et par flasker vørter øl og la den stå 2 -3 dager, dekantere meste parten av vørteren og ta vare på den, kanskje jeg kan flaske den, hva tror dere?
 
Fersk gjær med starter er tingen, men har noen pakker med tørrgjær liggende i kjøleskapet i tilfelle.
Skal lage en pilsner, så for jeg får malten i hus. Har 2 stk WLP800 som skal gå til brygget.
Har tenkt til å lage en pilsner med ca 5,5 % og 25 L batch.
Det står at alkohol tolleransen er medium. ( Vill jeg klare den % jeg ønsker ? )
Hvordan er smaken på WLP800 ?
 
Egentlig, alle varianter. I dag har jeg brygget to ganger, og brukt slurry fra E. C. Dahls. Fremover, tja, blir vel Wyeast.
 
Har brukt stort sett Safale-04 og -05, men jeg har også brukt fersk gjær i ett par brygg. Har brukt 1x Wyeast smackpack 2 ganger, og på ett brygg har jeg brukt 2x Rør fra whitelabs.
 
Har bare holdt på en liten stund, men så langt har det gått helt fint med både tørr (Safale S-04 og US-05) og våt (div. White labs) gjær, uten starter eller rehydrering.  2 pk til 25L.
 
Tilbake
Topp