1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

En litt mer spennende utgave av 7 Fjell Småtøs?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av tveheim, 20 Mai 2018.

1. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Til min kones og flere andres begeistring lagde jeg en 7 fjell småtøs rett før Påske. Den fikk navnet "Fine Daga" og slo veldig godt an i solsteken på påskefjellet. Jeg kunne godt tenkt meg en ny runde med denne, men gjerne litt mer tilpasset min egen smak. Det hadde vært fint om den var ørlitegrann mer bitter og gjerne bittelitt mer fruktig. Lurte derfor på om det vil funke å tilsette 4g Magnum som bitterhumle og 4g Amarillo (15 min) + 4g Amarillo (0 min).

Hva tror dere?

Hele oppskriften ligger tilgjengelig her.

Vedlagte filer:

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var en jævlig fet etikett, men tror ikke oppskriften lå der?

Bruk mer tørrhumle og bitterhumle. De tilsammen 8 grammene du foreslår i kok (hvis du brygger 23L-ish) blir ikke spes merkbare.

3. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar Miguel! Ja, veldig fornøyd med etiketten!

Hmm, så rart.."her" skal linke til oppskriften. Funket den ikke?

Kopierer den inn jeg da:

Malt:
    2,1 kg Best Pale Malt, 5 EBC
    2,1 kg Best Pilsen Malt 3,5 EBC
    600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
    100 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
    Totalt: 4,9 kg

Humle:
    13g Magnum 11.9%, 60 min. (Ønsker å legge til 4g Magnum)
    22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 15 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)
    22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 0 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)

Men da bør jeg legge til mer? Forslag til mengde? :)

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har faktisk aldri sett oppskriften til Småtøs før, artig greie med Saaz.

Hvis du vil ha mer amerika-inspirert greie så f.eks erstatt saaz med amarillo og gå med det. Det er beskjedne mengder humle i den. Hvis du erstatter saaz 1:1 med amarillo og driter i det som opprinnelig er amarillo så har du nesten 1g/l. Det er ganske streit for en amerikansk blond.

Spørs jo hvor mye mer humle du vil ha da, tenker du APA er du nesten halvveis der.

5. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Usikker på om jeg hang med her nå. Mener du sånn?
    13g Magnum 11.9%, 60 min.
    22g Amarillo, 15 min.
    22g Amarillo, 0 min.

Ikke helt med her nå...Da blir det jo totalt sett mindre humle enn utgangspunktet. Og jeg ville jo ha den litt mer bitter også. Burde jeg ikke sånn sett ha i mer Magnum også? Vil jo ikke ha mer humle for å ha mer humle, den skal jo heller ikke bli streit. Heller mer spennende :) Men utgangspunktet var altså litt mer fruktig og bitter.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke regnet på det, men Amarillo har mer alfasyrer i seg, så jeg vil anta den blir mer bitter. Du må dytte det inn i et program for så se forskjellen, teoretisk. Amarillo er en amerikansk humle med mer oljer i seg enn det Saaz har, av typen fruktige oljer. Jeg tror ikke jeg er helt ute mtp sluttresultatet, men selv ville jeg brukt way mer humle, men da ville det blitt en APA/IPA.

@tveheim

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blir jo ikke "mindre" humle da, Amarilloen er nesten 3ggr så "sterk" eller hva man skal si... :)

Miguel liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men kjøper du settet og bygger ut fra det, eller lager du custom? Det virker som at du vil ha et ganske annerledes øl enn det tøsa er, da er det vel likegreit å selvkomponere. Lån et øye til denne tråden, og bare følg humleskjemaet, det kan være en humle eller flere humler. Maltet gjør du som du vil med.

9. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja selvsagt, alfasyrer er et viktig poeng! Høres ut som kanskje jeg burde gå for en custom single hop Amarillo her kanskje :)

13 g Amarillo, 60 min
    22 g Amarillo 15 min
    22 g Amarillo 0 min

Utgangspunktet var settet ja og heller tilsette litt humle. Utfordringen her er jo at jeg selv er en IPA / NEIPA gutt og foretrekker MYE mer smak, mens kona (og mange andre) vil ha mer småtøs.

Men kanskje jeg bare rett og slett skal kjøre en strait Amarillo da. Sjekker tråden også selvsagt! Takk for tips!

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du har Magnum, Warrior eller Nugget fra før bruker du den til bittering. Jeg mener at den oppskriften i linken skal treffe mange ganer, hvis du flaskekarbonerer så tror jeg det bør bli greit kone-wise. Det er en helt streit humle-oppskrift. Hvis det blir for mye så er det bare å skjerpe seg og tenke på hva som er vikig her i livet :)

YngveKL liker dette.
  11. Daniel Moltumyr

Daniel Moltumyr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

12. tveheim

tveheim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nei, har ikke studert så nøye. Har heller ikke smakt Una Blond. Er den god? Hvordan er den på smak opp mot småtøs?

Sent from my iPhone using Tapatalk

13. Daniel Moltumyr

Daniel Moltumyr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er samme oppskrift men med tørrhumle

Hakket mer spennende

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk

Del denne siden